Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > hur många här har slutat röka?
          Boxer
          Inlägg 02-04-2008, 20:08
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 234
          Medlem nr: 4 038

Jag började röka för drygt 25 år sedan. Hade ett uppehåll i slutet på åttiotalet som höll i fyra år tills jag åkte dit igen på en fest.

Nu har jag varit rökfri i fem år och tänker ALDRIG ta ett bloss igen, för då åker jag dit så det ryker.

Det gick "lätt" med nikotinplåster, nikotintuggummi, nikotinsugtabletter och inhalator de första dagarna, men klarade mig ganska snabbt med enbart plåster.

Du kommer också att fixa det galant. tummenupp.gif

--------------------
          Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.

Citera
          Floppy
          Inlägg 02-04-2008, 20:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Jag slutade röka 18 november 2004...jag hade lovat min pappa på hans dödsbädd att jag skulle sluta röka...och han sa att jag kunde vänta tills efter begravningen...och det gjorde jag...han dog av lungcancer och det var min motivering som jag behövdes...fy farao vilken hemsk död det är...

Jag håller alla tummarna att du/ni som håller på att sluta eller ska sluta röka...ni kommer att lyckas...ge er inte bara...det är ni som bestämmer över eran kropp...inte tobaksbolagena...HEJA, HEJA!!!! tummenupp.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          gunvor
          Inlägg 02-04-2008, 20:56
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

OM ATT SLUTA RÖKA…….HITTADE DETTA I MIBN DATOR!!!!!!
          Det är ju inte alltid så lätt – men i mitt fall blev det så här.
          Hörde talas om Zyban - undermedlet på recept. Fick mitt recept efter att doktorn på vårdcentralen gjort vissa undersökningar och konstaterat att här lider vi av lindrig/måttlig KOL. Sånt blir man inte av med – men man kan stanna upp utvecklingen genom att sluta röka.
          Det gjordes andningsprover och det var väl inte helt ok med blåset! Således bestämdes det att här skulle det slutas med rökning med hjälp av Zyban. Vad är nu Zyban? Enligt vad jag fått fram användes det i USA som ett antidepressivt medel till pojkarna som tillbringat för lång tid i Vietnamns djunglar. Då visade det sig att Zyban hade en positiv biverkning – det tog bort rökbegäret hos patienterna.
          Hur gick det då för mig? Jo, det blev rökfritt – men det var tufft.Dag 1 – tog första tabletten och rökte som vanligt.
          Dag 2. Morgonkaffet var gott men cigaretten smakade inte gott.
          Hade dock fått veta att man inte skall sluta tvärt så jag lyckades pina i mig 11 cig den dagen.
          Dag 3. Kände mig som en sur gammal disktrasa i munnen – lyckades få i mig 7 cig under dagen – det var inte gott.
          Dag 4 3 cig.
          Dag 5 – betraktade mig som icke rökare. Efter en vecka skulle man öka till 2 tabl per dag. En tidigt på morgonen och nr 2 tidigast 8 timmar efter den första.
          Så började sömnstörningarna – mina vandringsnätter – mellan sängen o soffan – tillbaka till sängen några timmar senare via kylskåpet – blev efter några veckor förfärligt trött av detta nattliv. Plussade på några kilon – vädrets makter var inte på hurtiga promenerares sida. Godisbegär har jag inte haft. Förra gången jag slutade röka åt jag kilovis med riktigt äckligt godis. Nu har jag mest ätit frukt o smörgås. Fortfarande efter alla dessa veckor känner jag gammal nikotinsmak i munnen ibland! Det finns väl en del som skall rensas bort ur kroppen.
          Vissa perioder har mina dygn varit inrutade i 2 tim sömn/ 2 tim vaken / 2 tim sömn o s v – då är dåligt väder en välsignelse.
          Luktsinnet började återvända på gott o ont – konstaterade att katten har en toalett under verandratrappan!!
          Nu händer det att jag sover mig igenom en hel natt. Men är snuvig – förkyld ? Kanske eller någon biverkning.?
          Har nu talat med en det som slutat röka och kommit fram till att Zyban har inte samma effekt på alla

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-04-2008, 20:59
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Började röka regelbundet när jag var 13 år. Vid 17 års ålder började jag också snusa. När min dotter föddes var jag 29 år och slutade röka, men fortsatte att snusa. 7 mars i år, 56 år gammal, slutade jag tvärt med snus. Använder inga substitut. Det är jättejobbigt, men jag kommer aldrig att börja igen.

Redigerat av Aqvakul: 02-04-2008, 21:00

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 02-04-2008, 21:17
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Jag slutade röka den 15 januari i år p.g.a. att jag fick åka in i ambulans med en lunginflamation och att jag inte kunde syresätta mig. Har då även fått KOL p.g.a. av att jag från början haft astma sedan barnsben och sedan då rökt. Låg på lungkliniken i 2 veckor och hade syrgas i 1,5 v på heltid sedan mindre och mindre.
          Idag mår jag bra och enligt senaste läkarbesöket i torsdags hade alla värden gått upp så man får vara glad så länge det varar. Har även vaxinerat mig (5 år) för att få lite bättre motståndskraft när event. en förkylning kommer farande.
          Har rökt sedan jag var 15 år och är idag 62 år. Sista tiden var ca 15-20 cigg om dagen.
          Har under denna tiden använt plåster utom de sista 2 veckorna.
          Min sambo slutade också och han anväder något som heter Champix tror jag det skrivs (går under högkostnadsskyddet) , nyare preparat än Zuban, ger inte lika stora biverkningar men lite grann. Han har haft lite konstiga mardrömmar och känner sig trött, kan vara lite grinig ibland men det är inte säkert det beror på Champixen utan mera att vara utan ciggen.
          Visst är det svårt ibland under vissa situationer men då är det bara att bita ihop. Har försökt att sluta för ca 5 år sedan men då lyckades jag inte. Att jag lyckats nu är att det fanns inget att välja på fortsätta att leva eller dö i förtid.
          Många skyller på att det är dyrt med hjälpmedel men vad kostar inte ciggaretterna idag, blir ungefär det samma och sedan när man klarar sig utan hjälpmedlen så kan man lägga undan en liten slant och göra en resa eller köpa ny bil. Jag lägger mina pengar på vår lilla hund, vi åker på vattengymnastik 1 gång/vecka det är samma kostnad som mitt röka men betydligt nyttigare.
          Lycka till alla ni som har slutat och till alla er som funderar gör ett försök. 4 av mina arbetskamrater slutade efter att de fick höra om mig + min dotter även hon slutade och mågen har dragit ner från 1 ask/dag till 2 askar/vecka.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 08:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon