tjena tjena!
sitter i skolan just nu och håller på med tekniken och fick i uppgift att bygga ngt, och jag valde att bygga ett minidrivhus/växthus i minityr. först tänkte jag köra på den enkla varianten, en pet flaska med hål upp-och-ner vänd över en kruka eller en kruka med en plastpåse med hål i runt en kruka. men tänkte att jag vill ju ha högre betyg(V-MVG) så jag tänkte be er om lite råd och tips ang. bygget.
vad ska jag använda som botten? jag tänkte mig då en plastlåda(spelar det ngn större roll om det är en genomskinlig plastlåda en färgad?) med dräneringshål. sen ngt över den så det blir som ett växthus, t'nkte först en genomskinlig låda som ajg gör olika lyuckor o likn. i som ventiler så att jag kan "vädra" däri.(ska ju faktiskt odla ngt däri också). på tal om odlandet, vad för frö ska jag välja? tänkte först smärgåskrasse, det växer ju fort som attans och är lätt att sköta och man behöver ingen jord. sen tänkte jag paprikafrö, för det har alltid funkat bra för mig, kommer alltid igång(gror) fort. eller kanske chili, men av ngn anledning har chilin tagit väldigt lång tid på sig hemma hoss mig innan dem börjar gro. ja ge mig tips på ngt frö som gror relativt snabbt.
ja, taket/grejen över lådan, tänkte att jag kanske kunde göra ngn sorts konstruktion där jag använder mig av, träpinnar/tråplankor(målade i vatten avstötande lack) och sedan över det hänga/häfta fast sån där mjuk genomskinlig plast man brukar ha över borddukar hemma. det är lixom inte plast-påse plast utan en tjockare variant, fortfarande genomskinlig men en aning tjockare och segare än avlig plast, vad tycker ni om den idéen? fast problemet med den idéen är ju, hur i hela friden ska jag kunna göra luckor i sån där mjukplast? ngn som har ngt tips kanske?
om ni tycker mina idéer verkar helknasiga så ge mig gärna era egna tips och råd på hur jag ska bygga och avd jag ska bygga med(matriallista). och om ni har ritningar på hur det ska gå till.
tack på förhand, Bettan.
|