|
|
  |
Odlaklubben Väst besöker Peter Korns trädgård! |
|
|
|
30-04-2008, 17:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (*Ulrica* @ 28-04-2008, 11:35)  Håller med! Bilder ska det bli! Fler än jag som har en Odla-t-shirt som de ska ha på sej på Lördag???  Jag har bara en odlaknapp utan mitt namn på (lämnar lite åt fantasin, ni får gissa er fram)  Men vi kommer nog hitta varandra ändå. Det står väl en grupp med vilsna människor och väntar vid entrén.
--------------------
|
|
|
|
|
30-04-2008, 18:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
CITAT (und @ 30-04-2008, 18:42)  Jag kommer med till Peter Korn  . Jag har pratat med Anemon också, även hon följer med. Ulrica, vi bor ju i samma område. Skall vi samåka eller har du hittat andra att åka med? Kul, jag hoppades på det! Ska jag hämta er hemma eller ska vi ses i Skepplanda? Jag är mkt intresserad av nävor och vädd. Jag PM´ar dej!
|
|
|
|
|
30-04-2008, 18:23
|

Medlem

|
VIKTIG INFO TILL ALLA SOM SKA MED:
Ta med EN planta per person som ska vara till lotteriet, valfritt om det ska vara stickling, krukväxt, fröplanta eller nåt uppgrävt från trädgården. Dessa plantor lottar vi ut bland varandra så alla får med sej något hem. Utöver det får ni gärna ta med plantor, fröer eller liknande att byta, sälja eller ge bort. Dessutom tar ni med valfri fika/lunch att inta i trädgården. Vi börjar klockan 10 med att Peter berättar (20:- i inträde), sedan går vi runt och kollar och så avslutar vi med fika, lotteri och plantmarknad. Jag räknar med att vi stannar minst 2 timmar.
Anmälda hittills:
*Ulrica* + son Solstorm Lars-Olof Arvids anne-li i olofstorp (kanske) ingrid fuxwall + gäst CillaM + väninna Markus_H + Flaxss Monica i Kungälv + son + mamma jholma (åker från Jönköping och söker samåkningskompisar) uteplatsen + Herr uteplatsen + kompis Dito Verde und Anemon
Skulle någon få förhinder så vore det förnämligt om ni meddelar det så snart som möjligt, antingen här i tråden eller via PM till *Ulrica* så vi inte står och väntar på någon...
|
|
|
|
|
30-04-2008, 20:15
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Vad roligt detta ska bli! Men jobbigt att bestämma vad man ska ta med sig för planta till lotteriet - det blir bara en denna gången, jag lovar
|
|
|
|
|
30-04-2008, 20:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag kommer utan odlaknapp och odlatröja. Lovar att jag har annan tröja på mig så jag inte kommer naken. Ja tack, jag tar gärna en spikklubba Lars-Olof.
|
|
|
|
|
30-04-2008, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
CITAT (*Ulrica* @ 30-04-2008, 19:23)  VIKTIG INFO TILL ALLA SOM SKA MED:
Ta med EN planta per person som ska vara till lotteriet, valfritt om det ska vara stickling, krukväxt, fröplanta eller nåt uppgrävt från trädgården. Dessa plantor lottar vi ut bland varandra så alla får med sej något hem. Utöver det får ni gärna ta med plantor, fröer eller liknande att byta, sälja eller ge bort. Dessutom tar ni med valfri fika/lunch att inta i trädgården. Vi börjar klockan 10 med att Peter berättar (20:- i inträde), sedan går vi runt och kollar och så avslutar vi med fika, lotteri och plantmarknad. Jag räknar med att vi stannar minst 2 timmar. Tror du det räcker med 2 timmar..? Jag fick intrycket på föreläsningen i Kungälv att man kan gå runt där lääänge...  Men vi kan ju titta i ca två timmar, sen fika, ha lotteri o så, o så kan ju de som vill ta ett varv till...
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
30-04-2008, 21:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Hur många vill att jag tar med mig Kajpar (gotländsk vildlök) jag skalll snart rensa bort en mindre skog och tar gärna med om någon vill ha. PMa mig, gärna imorgon, senast fredag förmiddag. ( ni får ju ge mig en ärlig chans att gräva också!!!!!)
|
|
|
|
|
30-04-2008, 21:20
|
Medlem

|
Gräv upp massor - alla vill säkert ha (jag i alla fall)
ingrid
|
|
|
|
|
30-04-2008, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 073
Medlem nr: 8 205

|
Tänkte på en sak... tar Peter kort tro? Eller ska man ta med kontanter? Svårt att veta hur mycket pengar man behöver ha med sig...
--------------------
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com
|
|
|
|
|
30-04-2008, 21:23
|
Medlem

|
CITAT (uteplatsen @ 30-04-2008, 22:22)  Tänkte på en sak... tar Peter kort tro? Eller ska man ta med kontanter? Svårt att veta hur mycket pengar man behöver ha med sig... Även jag har tänkt detta men tror inte han tar kort så det blir nog så att man får ta ut en större summa pengar - eller?
|
|
|
|
|
30-04-2008, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Nu har jag bestämt mig för att följa med. Har ju inget att förlora...
Jag byter mer än gärna blommor med den som vill, men jag tycker jag har en ganska tråkig trädgård, så jag kanske inte har något att erbjuda. Desutom vet jag knappt vad jag har själv.
Det jag tror jag har är Vårkrage Rödbladig revsuga Viol? Lila Bergsklint???? Det finns bilder på dessa i mitt album trädgård, har försökt få folk att kommentera med namnförslag och fått vissa förslag.
lila höstaster? En aster är det ialla fall, lila och blommar på hösten, logiskt borde det vara en lila höstaster. Jag har en liknande men hon jag fick den sa att den skulle vara blå, men jag kommer inte ihåg om det stämde.
I kruksväxter har jag en hög svärmorstunga (luktar väldigt gott när den blommar) som behöver delas, och två olika ampellijor som skjutit skott, den vanliga gröna och den grön-vit randiga som blir lockig.
I akvariet har jag mängder av en växt som jag inte heller vet vad den heter, finns i två storlekar, tror den heter Anubias barteri var. nana och får blommor som påminner om fredskallan, nackdelen är bara att jag hade obalans i vattnet oh det växte alger på den, men den växer fort så man kan ju ha den tråkiga och sedan knippsa bort det gamla när nytt kommit?
Solstorm; jag vill gärna ha ancistrus och olika växter, vill du byta mot nått jag har?
Om någon annan vill byta nått hade det varit roligt, ovasett om det är trädgård-, kruk-, akvarie-växter eller fiskar(de flest av mina dog isamband med obalansen, nu har jag platys, några sorters tetrer, botia, plecko/pleckotia).
|
|
|
|
|
30-04-2008, 22:21
|
Medlem

|
Jag vill gärna ha vårkrage och rödbladig revsuga. Tar med mig växter och ancistrus. Ett tips bara, om du har obalans i akvariet så gör ett delvattenbyte på fredagen. Hornsäven är suverän på att ta upp näringsöverskott gissar att det är det som du har. Fast obalans? Lite alger är naturligt, men inga mängder. Pleco/peckoltia är suveräna på att äta alger, fast det kanske är penselalger du har?
|
|
|
|
|
01-05-2008, 02:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Nu måste tyvärr jag lämna återbud..  .ska läggas in sjukhus i morgon för en halvakut operation, är knappast utsläppt till på lördag... Är verkligen jättebesviken, hade sett fram emot detta så mycket! Hoppas att ni andra får en riktigt trevlig dag, och ta massor av fotografier som man kan frossa i sedan!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
01-05-2008, 08:18
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 30-04-2008, 23:21)  Jag vill gärna ha vårkrage och rödbladig revsuga. Tar med mig växter och ancistrus. Ett tips bara, om du har obalans i akvariet så gör ett delvattenbyte på fredagen. Hornsäven är suverän på att ta upp näringsöverskott gissar att det är det som du har. Fast obalans? Lite alger är naturligt, men inga mängder. Pleco/peckoltia är suveräna på att äta alger, fast det kanske är penselalger du har? Obalansen uppstod när jag hade i en rot, vattnet blev brunt och algerna växter som en explosion så plecko/pleckotia(vet inte vem som är kvar) hann inte med, tror att det var något med roten som påverkade akvariet, för innan den hade vi inte behövt byta vatten på 1,5 år. Penslealger? Har inte tänkt på att det finns olika alger.
|
|
|
|
|
01-05-2008, 08:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Monica i Kungälv @ 01-05-2008, 03:03)  Nu måste tyvärr jag lämna återbud..  .ska läggas in sjukhus i morgon för en halvakut operation, är knappast utsläppt till på lördag... Är verkligen jättebesviken, hade sett fram emot detta så mycket! Hoppas att ni andra får en riktigt trevlig dag, och ta massor av fotografier som man kan frossa i sedan!  Nej, vad är det som hänt?? Oavsett, hoppas att snart är på benen igen!
|
|
|
|
|
01-05-2008, 09:14
|
Medlem

|
CITAT (Monica i Kungälv @ 01-05-2008, 03:03)  Nu måste tyvärr jag lämna återbud..  .ska läggas in sjukhus i morgon för en halvakut operation, är knappast utsläppt till på lördag... Är verkligen jättebesviken, hade sett fram emot detta så mycket! Hoppas att ni andra får en riktigt trevlig dag, och ta massor av fotografier som man kan frossa i sedan!  Tråkigt Monica. Kanske ska vi börja fundera på var nästa besök ska bli. CITAT (Anic @ 01-05-2008, 09:18)  Obalansen uppstod när jag hade i en rot, vattnet blev brunt och algerna växter som en explosion så plecko/pleckotia(vet inte vem som är kvar) hann inte med, tror att det var något med roten som påverkade akvariet, för innan den hade vi inte behövt byta vatten på 1,5 år. Penslealger? Har inte tänkt på att det finns olika alger. Inte bytt vatten på 1 1/2 år? Menar du helvattenbyte då, för du brukar väl göra delvattenbyte?
|
|
|
|
|
01-05-2008, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (Solstorm @ 01-05-2008, 10:14)  Inte bytt vatten på 1 1/2 år? Menar du helvattenbyte då, för du brukar väl göra delvattenbyte? Nej, vi fyllde bara på vatten och behövde inte heller köpa fiska under tiden, alla mådde ialla fall bra.
|
|
|
|
|
01-05-2008, 09:42
|

Medlem

|
OJ! Nu var det mycket nya inlägg här!!! CITAT (uteplatsen @ 30-04-2008, 21:50)  Tror du det räcker med 2 timmar..? Nä, det är nog minimum... ditt förslag är jättebra. Jag har ju dock en 7-åring i sällskap och hans tålamod har vissa gränser... CITAT (uteplatsen @ 30-04-2008, 22:22)  Tänkte på en sak... tar Peter kort tro? Kan inte tänka mej att han tar kort. Det är kontanter som gäller. 20:- i inträde och sedan har han ju försäljning av många udda och spännande växter. Vid mitt besök för några år sedan kunde man köpa rosa maskrosor...  CITAT (Anic @ 30-04-2008, 23:01)  Nu har jag bestämt mig för att följa med. Har ju inget att förlora... Kul! Du är välkommen!!! CITAT (Monica i Kungälv @ 01-05-2008, 03:03)  Nu måste tyvärr jag lämna återbud..  .ska läggas in sjukhus i morgon för en halvakut operation. Det var verkligen mycket tråkigt Monica, både för dej och oss... vi hoppas alla att du kryar på dej snart och ser fram emot att träffa dej lite senare i vår. Vi måste ju ha Odlaklubben Väst´s STORA plantbytarmarknad!!!
|
|
|
|
|
01-05-2008, 09:53
|

Medlem

|
VIKTIG INFO TILL ALLA SOM SKA MED:
Ta med EN planta per person som ska vara till lotteriet, valfritt om det ska vara stickling, krukväxt, fröplanta eller nåt uppgrävt från trädgården. Dessa plantor lottar vi ut bland varandra så alla får med sej något hem. Utöver det får ni gärna ta med plantor, fröer eller liknande att byta, sälja eller ge bort. Dessutom tar ni med valfri fika/lunch att inta i trädgården. Vi börjar klockan 10 med att Peter berättar (20:- i inträde), sedan går vi runt och kollar själva i någon timme och så avslutar vi med fika, lotteri och plantmarknad. Efter det kan ju de som vill titta mer eller handla blommor av Peter stanna kvar.
Anmälda hittills:
*Ulrica* + son Solstorm Lars-Olof Arvids anne-li i olofstorp + granne ingrid fuxwall + gäst CillaM + väninna Markus_H + Flaxss jholma (åker från Jönköping och söker samåkningskompisar) uteplatsen + Herr uteplatsen + kompis Dito Verde und Anemon Anic
Skulle någon få förhinder så vore det förnämligt om ni meddelar det så snart som möjligt, antingen här i tråden eller via PM till *Ulrica* så vi inte står och väntar på någon...
|
|
|
|
|
01-05-2008, 10:43
|
Medlem

|
CITAT (Anic @ 01-05-2008, 10:32)  Nej, vi fyllde bara på vatten och behövde inte heller köpa fiska under tiden, alla mådde ialla fall bra. Då ska man nog inte skylla på roten. Fiskarna vänjer sig vid att vattnet gradvis blir sämre men det går till en viss gräns. Vattnet som dunstar bort är ju rent vatten, övriga ämnen finns kvar i akvariet och blir alltmer koncentrerade. Lite olika hur stora delvattenbyten och hur ofta man brukar göra men byta 1/4 en gång i veckan brukar vara rätt lagom. Jag är förvånad att botian klarade sig så länge.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|