Jag gräver alltså grunden nu för mitt växthus. Tanken är att mura med leca och isolera på utsidan samt under golvet med 10cm frigolit. Nu är frågan hur djup isoleringen på utsidan bör vara, dvs hur långt ner i marken ska den? Jag funderar nämligen på om det räcker att mura två skift med leca 19x19 (med en 1cm murbruk mellan kan man räkna med 20cm höjd på ett lecablock).
Med bara två varv i muren blir dräneringsskiktet (makadammen) under lecan tjockare (ca 30cm) och det blir lättare att hantera en del stora stenar i botten. Gör jag så hamnar understa lecablocket på ett djup av 30cm eftersom jag vill låta 10cm sticka upp ovan mark. Med 5cm tjock marksten utanför huset får det bara plats 25cm isolering i lodrät riktning. Räcker det?
Min teori är att om isoleringen under golvet inte ligger lägre än isoleringen på sidorna så hamnar grunden i en liten "isoleringskammare" även om isoleringen inte ligger så djupt, dessutom behöver man inte värma så mycket mark. Alternativen är att antingen låta isoleringen gå djupare ner i makadammen under understa lecablocket (kan man göra så?) eller att mura ett tredje skift men då måste jag gräva djupare än de ca 60cm jag kommit till nu och det är tveksamt om det går pga alla STORA stenar i botten.
Hur ska jag göra???