Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tips för att bekämpa ogräs, som sitter så att man inte kan dra det med händerna
          Johanna V
          Inlägg 08-04-2008, 11:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 10 178

Hej.

Längs med vår husvägg har vi en rad med gatsten med grus emellan. I gruset och bakom stenarna mot husväggen har det börjat växa gräs och maskrosor och jag vet inte hur jag kan bli av med det. Jag kommer inte mellan med fingrarna för att dra upp orgäset. Är det bara till att ta bort stenarna och "göra rent" eller finns det något annat bekämpningssätt som är miljövänligt (förutom för ogräset då förståss smile.gif).

Tack för alla ev tips.

Citera
          hakuna1matata
          Inlägg 08-04-2008, 12:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 15 150

Goggla på fläckborttagning, där finns råd även för detta. Jag tror det var med ättika och vips! så var de borta. Lycka till!

Citera
          KURT
          Inlägg 08-04-2008, 13:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

För en mera långsiktig lösning är det bättre att lägga markduk under gatstenen.

Citera
          Johanna V
          Inlägg 08-04-2008, 13:20
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (hakuna1matata @ 08-04-2008, 13:54) *
          Goggla på fläckborttagning, där finns råd även för detta. Jag tror det var med ättika och vips! så var de borta. Lycka till!

Jag har försökt med ättika. Maskroserna dör (för stunden), men gräset är kvar.

Tack ändå.

CITAT (KURT @ 08-04-2008, 14:00) *
          För en mera långsiktig lösning är det bättre att lägga markduk under gatstenen.

Ja, om det blir så att jag är tvungen att ta upp alla stenar och rensa rent så kommer jag lägga en markduk under.
          Fast jag hade hoppats att få slippa ta upp stenarna, latmask som man är blush.gif.

Citera
          MammaMattsson
          Inlägg 09-04-2008, 16:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 9 076

CITAT (Johanna V @ 08-04-2008, 14:20) *
          Jag har försökt med ättika. Maskroserna dör (för stunden), men gräset är kvar.

Tack ändå.
          Ja, om det blir så att jag är tvungen att ta upp alla stenar och rensa rent så kommer jag lägga en markduk under.
          Fast jag hade hoppats att få slippa ta upp stenarna, latmask som man är blush.gif.

Köp en maskrosuppdragare, det finns en billig modell på Jula för 99 kronor. Det är en käpp med fyra taggar nedtill som du sticker ned i mitten av maskrosen, sedan snurrar du på den, och kan plocka upp den med roten. Märkesmodellen heter "Speedy Weedy" men jag tycker nog att mitt Jula-exemplar håller måttet bra.

Du kan även ta revsmörblomma och andra ogräs med den... sweatingbullets.gif

--------------------

ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.

Citera
          Johanna V
          Inlägg 10-04-2008, 11:48
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (MammaMattsson @ 09-04-2008, 17:08) *
          Köp en maskrosuppdragare, det finns en billig modell på Jula för 99 kronor. Det är en käpp med fyra taggar nedtill som du sticker ned i mitten av maskrosen, sedan snurrar du på den, och kan plocka upp den med roten. Märkesmodellen heter "Speedy Weedy" men jag tycker nog att mitt Jula-exemplar håller måttet bra.

Du kan även ta revsmörblomma och andra ogräs med den... sweatingbullets.gif

Tack, vilket bra tips. Om den klarar trånga utrymmen är det ju utnärkt.

Tack

Citera
          KURT
          Inlägg 10-04-2008, 11:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Johanna V @ 10-04-2008, 11:48) *
          Tack, vilket bra tips. Om den klarar trånga utrymmen är det ju utnärkt.

Tack

Nej det gör den inte, och det gör nog inte ens ett traditionellt maskrosjärn.

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 16-04-2008, 18:57
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Klipp av och pensla med Roundup ... absolut effektivast tummenupp.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon