Jag har ju, som jag tjatar om, en ytterst mager kassa, så jag sår och förökar så mycket jag kan! Det blir bra bytesobjekt, och det är roligt, om än att du måste beväpna dig med tålamod. Men det är väl bra i en sådan stressad tid som råder nu. Och tid har jag.
All övervintring och tillväxt har jag en upphöjd, väldränerad rabatt till, där inget annat växer. (Gäller alla mina lökar.)
Hyacinth Någon har väl frilandshyacinter?
Enkelt och lättsamt att få fler av en favoritsort, gräv upp en lök efter blomningen nu i mitten av Juni ungefär, diska en vass kniv ordentligt och skär helt enkelt av toppen på löken. Cirka 2/3 upp. Lägg den i torr torv och sätt en plastpåse luftigt runtom. Det skall inte vara helt tätt. Ställ mörkt. Efter en tid så har smålökar vuxit fram där du skar, bara att pilla av och plantera i grusig, väldränerad jord i kruka, och övervintra ute, det tar sedan ungefär 4-6 år innan de små blommar.
Tulpaner, Narcisser
Du kan antingen gräva upp en lök, eller ta en köpt på hösten. ta en vass kniv, och dela löken som om du skar en sockerkaka i fyra delar, det är viktigt att du skär igenom hela, även lökkakan (botten) skall vara med. Lägg i en mörk påse ( använder själv hundbajspåsar) med lätt fuktad torv på ett gärna svalt ställe och undret sker, det växer ut många småbebisar i snittytorna, som det bara är att peta ned i småkrukor med grusblandad jord. Detta tar såpass lång tid, att våren brukar vara kommen när man skall sätta dem i krukor.
3år, så har du massor med blommande tulpaner sedan. Denna metod fungerar bra för påskliljor och narcisser också, men de brukar ju dela sig spontant med smålökar.
Och, det som jag fått flest frågor om...
Krolliljor och alla andra sorters liljor.
Det är inget mysterium att klona liljor, tvärtom, det är lättsamt och enkelt.
Du kan göra detta antingen du direkt köpt en lök, eller gräver upp en i början av hösten. Titta på löken, egentligen är det inte en lök med slät yta, utan en massa fjäll som sitter varv på varv, eller hur? Ta nu med fingrarna försiktigt och bryt av så många fjäll du önskar vid basen av liljelöken. Det är väldigt viktigt att du bryter försiktigt, med fingrarna så långt in du kan på fjället så att du får med den lilla krökningen på basen av fjället. Pilligt, men det går. Man får in schvungen så att säga snabbt.
Vissa säger att man skall plantera lökfjällen i en viss vinkel i ett såbrätte och hålla på, men det är inget för mig. Ta en mörk plastpåse, stick några små lufthål i den, och fyll med lätt fuktad torv eller vermiculit. Stoppa ned fjällen i påsen, skaka försiktigt. Sedan lägger jag påsen i våran kökssoffa, där vi förvara potatis och annat under sitsen. Jag tittar till då och då, och fuktar torven försiktigt med en sprayflaska om det behövs. Efter en period av tre-fyra månader så har du bebisar som växer ut från baskröken av fjällen. Bara att pilla av och sätta i kruka. Är det fortfarande vinter ute, så ställer jag dem i källaren, för att sedan plantera ut dem på våren.
Med denna metod får du exakta kopior av mammalöken, alltså inte någon överraskning som vid frösådd. Dessutom sparar du 2år. Det tar 2-3 år till en blommande lilja på detta sätt. Jag har aldrig misslyckats med detta, vilket jag gjort när jag planterade fjällen.
Har man väl förstått principen bakom förökning av lökar, så är detta svårt att motstå. Man kan tycka att det är lång tid med flera år, men om du ägnar, säg en timme åt detta, kommer du att vara glad att du gjorde det om ett par år. Själv stoltserar jag med cirka 50 vita krolliljor som jag ordnat till från en enda, som jag började klona 1999. Och jag har både sålt och bytt många vita krolliljor också. Då är man rik, att inte behöva tänka på pris eller så.
Vad som är viktigt, är att du använder rena verktyg, diska emellan olika lökar! Sjukdomar kan lätt spridas i sårytor! Ett annat bra tips är att om du har en knöl som skadats och har en rutten del, är att skära bort det ruttna tills friska delar återstår. Sedan pudrar du med vanlig kanel, som verkar antibakteriellt. Låt torka ett dygn, och plantera. Fungerar.
Har du frågor, skriv i tråden!
Redigerat av MammaMattsson: 09-04-2008, 15:52
--------------------
ADHD. Det är inte mig det är fel på. Det är du som tänker för långsamt.
|