Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Växtzoner, svårt att veta växtzoner
          Kerstin P
          Inlägg 14-04-2008, 12:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 15 300

Hej alla trädgårdsintresserade
          Jag bor c:a 12 mil ovanför polcirceln och har alltid problem med att hitta något för växtzon 7, sånt som jag vill ha och tycker är trevligt. Jag är uppvuxen i Stockholm med omnejd och flyttade hit upp för 15 år sedan. Vi hade sommarställe i Rosalgen, där var det bara att "kasta" ner allt i jorden och det kom upp. Allt gick som på räls. Här har jag fått göra nya rön varje år. Det som inte gick ena året kanske går nästa, med lokala tips osv. Numer förodlar jag allt utom dill och persilja. Varenda blomma förodlas. Knölar också. Tomater, gurka allt !!
          Jag tycker det är himla tråkigt att det så sällan finns tips i alla TV-program som har någon form av odlings/trädgårdstips, för det nordligaste Sverige. Här måste man verkligen odla. Eller kanske skall man säga förodla. Det är verkligen inte lätt att få det att fungera, när man tidigae aldrig behövt. Som sagt.... var är tipsen?
          Jag köpte en bok om "odla i kallt klimat" där lärde jag mig mycket, men att läsa är en sak, att se och lära en annan.
          Efterlysning.... mer om svårodlade zoner i TV!!!
          Just nu har vi snödjup på c:a 140 cm, så det dröjer innan mina rabatter tittar fram.
          Hälsningar från norr / Kerstin P

Citera
          Maria82a
          Inlägg 14-04-2008, 14:20
          Länk hit: #2

Gäster

jag bor några kilometer ovanför polcirkeln. Jag handlar från hietalas handelsträdgård. De har ju mkt perenner och äppelträd för just kallt klimat. Sedan finns det ju andra företag som säljer växter t. ex önskebrunnen. Jag har ganska mkt plantor i min trädgård. Jag odlar bl.a alliumbollar, tulpaner, löjtnantshjärtan, lupiner, riddarsporrar, phlox, dagliljor, pioner, orient vallmon etc.

Finska och ryska växtplantorna brukar vara härdiga här uppe. Som t. ex tornedalsrosen, rhododendron, finlands vita ros, syrenbuskar, äppelträd etc. Men om man har äppelträd här så lär det bara bli fågelmat för det blir så små och sura äpplen.

Min trädgård är utsatt för drag, för det är mitt på en äng. Det som jag inte lyckats med som blivit bara miniplantor och bara enstaka är botaniska krukusar, snödroppar, anemoner, astilbe, exotiska liljor. Kanske för att det inte var rätt zon för dessa. Stod jof zon 6 på astilberna och jag bor i zon 7. Men om du har en trädgård som är skyddad för drag så kanske det går bättre. Man får prova sig fram.

Det blir ju kostsamt om växterna inte klarar, men de som inte övervintrat lär man ju knappast köpa igen. Det som jag tycker är lite dåligt när man köper växter från t. ex internet är att det står olika härdigheter på växterna. När man söker på google efter en växt står det t. ex zon 5 på den växten man köpt och säljaren har skrivit zon 7.

Jag brukar täcka mina med löv innan vintern. Sedan så har man ju lerjord vilket gör att det övervintrar sämre. Men nu har jag köpt hem några påsar med lecakulor som jag ska blanda i jorden. har även varit och klippt björkris som jag ska grunda med. Och upphöjda bäddar e bra också har jag läst på olika jordförbättringssidor.

Grönsaker går att odla hur mkt som helst över sommaren. Morötter och sallad, potatis. Jag har provat majs en gång men det blir inge majskolvar av det bara blad. Jag har också provat att odla pumpor. En gång blev det en pumpa som en fotboll men sedan har det inte blivit ngt bara gröna plantor.

Det jag har provat att odla är tomatfrön i ampelkrukor. Det var speciella tomatfrön för att odla i amplar. Förodlat inomhus och haft ute hela sommarn. Det blir mkt små tomater och det var goda också. Samma coktailtomater som de säljer i affären men smaken e inte riktigt samma.

Förra året fick jag stor rabatt, för det regnade mkt så plantorna blev höga och breda. I början av sommaren brukar det vara torka så man får vattna mkt här uppe.

Jag har också boken odla i kallt klimat. Mkt tips i den. Jag har även odla exotiskt boken den är också bra.

Citera
          Tosan
          Inlägg 14-04-2008, 15:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja, allt är inte en dans på rosor här i z7, men det ska väl förhoppningsvis bli bättre.
          Bla teststationen i öjebyn försöker ju ta fram växter för vårt klimat, dessutom brukar trädgårdsföreningarna ha väldigt goda kunskaper, tex RST
          Sen finns det ju en massa man kan göra för att förbättra läget för sina växter, tex upphöjda väldränerade bäddar, vindskydd osv... Till vår fördel har vi både snön och ljuset.

Sen om du hittar nån växt du är nyfiken på så fråga här inne hur den verkar gå i Z7. Allting är för det första inte officiellt testat, och för en zonknäckare av rang så måste man prova allting minst en gång smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 14-04-2008, 17:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Fast väckrare och ståtligare perenner än uppe hos er går inte att finna! Något som man ju kan göra är att se vad som växer i omgivningen och försöka hitta olika former av det, som varigierade blad och liknande.
          Christer, som inte har så mycket bättre zon trots att han bor låååååååångt söderöver.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon