| |
|
  |
Duvbebis, Såg inte ens att de lagt ägg |
|
|
|
|
20-05-2008, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
H*n är nu ca 6 veckor. H*n kan stå, hålla sig fast med klorna och ta sig framåt, MEN när h*n går halta h*n och ibland verkar inte benen hålla så h*n sätter sig pladask på rumpan, som om ha*n är svag i benen. H*n flyger inte, borde h*n inte gör det än? Jag hade je en bananlåda men ca 23 cm kant i buren förut so h*n låg i, och den lyckade han flyga ur, efter andra gången tog jag bort den och la papper över gallret i bur botten ,så h*n fick mer utrymme.
Pratade med blå stjärnan idag och de trodde det berodde på fodret, vilket gjorde mig gåtfärdig för jag trodde att jag hade ett fullgott foder till mina duvor och tanken på att det är mitt fel är fruktansvärt. Jag köper ett foder med fröblandning som heter prestige och det är en bild med en skrattduva på. Har ett vitamin foder som heter omni-vit, som igentligen är till kakaduan men jag har gett det till duvorna då och då. Jag gav förut frukt och grönt till dem men läste i en bok att de var enbart fröätare så det slutade jag med. Ibland kokar jag ägg och ger dem, vilket händer någon gång i månaden.
Är det någon som kan hjälpa mig? Vad ska jag göra. Självklart vill blå stjärnan att jag kommer in med h*n, men min sambo tycker inte det. Även om vi kommer in på en undersökning, så visst det kanske går att lösa med bara foderändring men de pratade om ett ingrepp kunde behövas också. Pengar växer inte på träd, men å andra sida varje liv är ändå värdefullt.
Jag känner mig som en dålig människa för att jag inte rusar till vetrinär direkt, så jag vill gärna ha råd hur jag bör göra, vad hade ni gjort. Kan jag klara mig med att bara ändra kosten, iså fall hur, eller måste jag ta ställnig till vetrinär/avlivning vilket jag inte vill(avliva alltså). Är det nådon här som kan hjälpa, har märkta att det finns några fågel intresserade människor här. Har även frågat om råd på zoonen, men chansar på att någon här kanske kan hjälpa mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:24
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Totalt okunnig på fågeluppfödning, kan jag bara hålla tummarna och hoppas att allt blir bra med lilla Duvis Anic: Försök sluta förebrå dig själv!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
20-05-2008, 20:26
|

Medlem

|
Här är en länk till zoonen där jag lyckats lägga in två filmsnuttar när h*n går, hoppas länken funkar. http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.as...amp;gid=1975360En sa att det kanske bara var så att h*n gick ostadigt eftrsom h*n börjat lära sig gå, ungefär som växtvärk, och det hoppas jag verkligen stämmer. Men jag har för mig att h*n mamma var bättre på att flyga och gå i samma ålder, men det var ju för snart 6 år sedan så jag kanske minns fel. Jag kanske bara är nojig, hoppas hoppas... Det vitamin fodert som jag har till kakaduan är till fåglar i allmänhet, fast när jag köpte det var det med tanke på kakaduans, finns även bilder på underlater och andra fåglar på förpackningen. Vetrinären menade att det skulle vara kalkbrist. Jag tror inte det är något fel på sklettet, h*n ser normal ut och kan gripa med fötter,stå och gå, men det är stapligt och ostabilt när h*n går. Som om h*n är försvagad i benen. Vetrinär pratade om korrigering, men sa inte hur eller varför. Tyvärr vill ju inte vetrinär säga så mkt över telefon utan vill alltd att man skall komma in, desutom fick jag bara prata med en sköterska(eller vad det heter). dessutom blir jag nervös när jag pratar i telefon, så jag glömmer att fråga hälften eller missar att berätta vissa saker. Det är väldigt svårt att hitta information om just skrattduvor överhuvudtaget tycker jag, blir lättare när man söker på ring neckdov, men jag vet inte om det är samma art. Jag håller med att om man har skaffat djur får man ta ansvar för dem, men det är ganska dyrt med vetrinär bara att säga hej kostar nästan 700 kr, och jag vågar inte tänka på vad en "korrigering" skulle kosta utöver. Blå stjärnan är riktigt dyra och jag har inte lyckat hitta en annan vetrinär som tar kan/emot fåglar, har alltid blivit hänvisad till blå stjärnan när jag ringt någonstans. Jag funderade på om jag skulle försöka kontakta bebis morfars uppfödare hon hade en större uppföddnig av skrattduvor ett tag och även ett zoo, hon hjälpte mig när Poos syskon var sjuk, men det var ca 6 år sedan, vet inte om jag kan med att ringa henne. Så här se h*n ut idag. Bebis Bild tagen 20/5-08
Redigerat av Anic: 20-05-2008, 20:48
|
|
|
|
|
|
|
|
20-05-2008, 21:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Vet inte hur dessa små får i sig kalk men det är ju viktigt för alla fåglar och varelser. Jag matar hönsen med både snäckskal och krossade äggskal (som fått torka) för att de ska få i sig kalk.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2008, 16:47
|

Medlem

|
Synd, att det inte går att se filmen. Min pojkvän tycker att jag oroar mig i onödan och att det inte är konstigt att h*n är ostadig på benen, eftersom h*n är liten än. Jag får väl lita på honom, de har ju haft en del duvungar i hans familj innan. Eftersom Bebis inte verkar ha ont, så får jag väl avakta och se, om det bara är "tultning" och inte problem. H*n kan ju ialla fall gå, om än ostadigt. Står ganska mkt och griper med fossingarna, så det är väl bara frågan om utveckling.
Det skulle inte förvåna mig om jag är nojig. Jag brukar vara hos vetrinär med mina djur i onödan (senast i februari, 1500 kr för att få reda på att det inte var några problem med katten), därför frågade jag på nätet om råd, i fall jag nojar mig är det väldigt mkt pengar att slänga ut igen. Vilket inte är så populärt alltid, eftsom man klassas som dålig ägare för att man inte springer till vet direkt i stället för att fråga på forum. Hade nått av mina djur varit akut sjuka hade jag aldrig tvekat att åka in.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2008, 21:22
|

Medlem
Antal inlägg: 175
Medlem nr: 9 182

|
Vad fina duvor! Hoppas det ordnar sig med den lille, och att det bara är växtvärk eller liknande. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha fåglar själv (är fisk- och kaninmänniska) men de var verkligen jättefina och du verkar ta hand om dem jättebra! Klart man oroar sig över att man gjort något fel, när det är något som är lite konstigt, det gör alla som bryr sig om sina djur! Men fåglar är ju så känsliga och det är ju svårt att veta vad som är fel. Lycka till med dem!
Såg du att det var nån på sida 2 i diskussionen som kunde tänka sig att ta hand om din unge? Tänkte så du inte missade det..
--------------------
♥ Fågelholkar i holkbloggen ♣ Nyutbildad trädgårdsmästare! ♠ Drömmer om trädgård
|
|
|
|
|
|
|
|
23-05-2008, 11:05
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 23-05-2008, 11:43)  Häromdagen skrev jag ett långt inlägg här, sen låste datorn sig och allt försvann, sen har jag så klart inte orkat skriva om alltihop... Hur är det med duvbebis? Jag tror att det är bra, h*n är pigg och tar lite promenade i buren, ju mer jag tittar på h*n tycker jag det verkas som om kan kan röra sig som man ska, men är svag i benen och det är väl förhoppningsvis bara nybörjar svaghet. H*n har börjat sova genom att sitta på pinnen som ligger på burbotten. Anledningen till att h*n inte flyger har jag upptäck kan bero på att h*n fjädrar på vingarna inte är färdiga än, det är fortfarande en "hinna" runt fjädrarna längs in mot kroppen, man ser det när h*n sträcker på vingarna. Jag sök på internet efter info om skrattduvans utveckling men har inte hittat nått bra än. Jag har dessutom köpt äggfoder till h*n, om det nu skulle var någon brister i fodret. Finns det någon bra fågelvetrinär i västragötaland? Någonstans i området mellan Göteborg-Borås-Kungsbacka? Har pratat med en som var till blå stjärnan med sina undelater och han tyckte inte att man fick någon hjälp och att de inte kunde säga så mycket. Han tyckte i princip att det var slöseri med pengar, men jag vet ju att det måste bero på vad det är för fel på ens fågel för vad de kan göra/säga. tillägg: Har precis pratat med en vetrinär för ett andra utlåtande, kollade upp på www.vetdet.net så jag fick prata med en som kunde fåglar, och hon tyckte att jag skulle avvakta och hålla koll så hon gör framsteg, tyckte inte att det lät som om det var någon större fara nu. Skönt att få prata med en vet och höra att jag kanske nojade mig. Dessutom visade det sig vara mkt billigare på blå stjärnan i borås än gbg  , det var halva priset och 325 kr är ju inte mkt att fundera kring om det skulle behövas.
Redigerat av Anic: 23-05-2008, 17:40
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2008, 20:46
|

Medlem

|
Så härligt!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2008, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Skööönt att höra! Hoppas allt går som på räls nu hädanefter!
|
|
|
|
|
|
|
|
28-05-2008, 09:33
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 28-05-2008, 07:42)  Det var roligt att höra!  Har du kommit fram till att det är en hona alltså? Nej, jag tänkte inte på att skriva korrekt. Men när jag tänker på h*n så tänker jag "hon" av någon anledning, men jag vet ju inte alls vilket kön det är. Jag kallar h*n lilla gumman, stackarn kanske blir osäker på vilket kön h*n är
|
|
|
|
|
|
|
|
01-06-2008, 20:51
|

Medlem

|
Så vacker h*n är......
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-06-2008, 14:17
|

Medlem

|
Ännu en bild på Bebis, men h*n är ju så söt  så det gör väl inget? Bebis sitter vid skrivbodskanten tittar, bara några centimeter från mina fingrar, när jag skriver på tangentbordet. En duktig liten bebis, både nyfick och orädd(tja liten fegis men duktig endå). Det skär i hjärtat att behöa skiljas från h*n, och den dagen närmar sig med stormsteg.  Nåja, en tröst är ju att det redan finns en väns som väntar på honom i det nya hemmet  . Precis just nu satt h*n och pickade lite lätt på min hand så det kittlades
|
|
|
|
|
|
|
|
15-06-2008, 07:56
|

Medlem

|
 Nu ska jag alldeles strax åka ock lämna Bebis i Vadsten 22 mil bort och jag har seprationsångets, har för sökt att få min pojkvän att låta mig behålla h*n men det är ju självklart lönlöst. Först gången jag lämnar från mig ett djur överhuvudtaget, har alltid haft mina djur till de blivit gamla och/eller sjuka. Enda trösten är ju att h*n verkar få ett bra hem, hoppas jag ialla fall. Hej då från Bebis
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|