Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nervissnad Kinaros, Snyft
          tepa
          Inlägg 20-04-2008, 14:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej !

Idag, när jag skulle hämta in min Kinaros från rummet i garaget, fick jag en liten chock ! Den var helt nervissnad och snustorr. Min man har tagit med sig vattenkannan dit ibland och vattnat. Och inte har han sagt något heller !! Brudorchidén och Clivian ser jättefina ut. Tog faktiskt in orchidén, för den har varit där i två och en halv månad. Kinarosen tog jag in och klippte helt ner, vattnade och lade den i fönstret sydväst. Någon som vet om den kan ta sig eller är det bara att slänga och köpa ny ? Det är väl inte säsong nu för dem, tror jag.

Hälsn Tepa

Citera
          Malva15
          Inlägg 20-04-2008, 15:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 286
          Medlem nr: 10 231

Det beror på hur torr den är. Om du skrapar lite på de förvedade delarna så kan du se ifall den ser ut att vara vid liv.
          Vattna igenom den genom att sänka ner den en kvart i en spann vatten och låt den riktigt suga upp vatten.
          Låt den sedan rinna av och återhämta sig i ett fönster. Var noga med vattningen av en hibiskus för de ogillar ojämn vattning.

Citera
          tepa
          Inlägg 20-04-2008, 17:21
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för det Malva. Nu har jag haft den i en spann med vatten. Klippte ner den till 4-5 cm. Tycker att den ser ljusgrön ut i tvärsnittet !! Tror du att den kommer att börja växa ? Borde kanske inte klippt den ? Den har nu tre "stänglar" till stamm.

Hälsn Tepa

Redigerat av tepa: 20-04-2008, 17:37

Citera
          Malva15
          Inlägg 21-04-2008, 04:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 286
          Medlem nr: 10 231

Jag kanske inte skulle ha klippt ner den så kraftigt förrän den visade livstecken men har du klippt ner den strax över där ett blad skulle sitta går det nog bra.
          Det är lovande att det ser grönt ut i tvärsnittet. Nu är det bara att vänta och se. Jag håller tummarna!
          När det inte finns en stor bladmassa behöver du inte vattna lika mycket förrän de nya bladen kommer.

Citera
          tepa
          Inlägg 21-04-2008, 07:57
          Länk hit: #5

Medlem

Hej

Tyvärr har jag klippt nedanför bladen. Men man får väl vänta och se. Borde inte vara så snabb och göra saker på eget bevåg förrän man frågat på forumet... Ska höra av mig om det börjar hända nåt med den.

Hälsn Tepa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 00:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon