Jag försöker handla i min Närbutik. Det är COOP och jag anser att jag vill stödja kooperationen. Jag blev medlem i COOP när jag var 16 år gammal, när jag flyttade till eget hushåll. I min nuvarande butik annonserade dom på hyllan med ett extrapris. ”COOP konserverade grönsaker, 2 burkar till priset av en”. På hyllan stod det • Sparris • Ärter • Morötter • Ärter och morötter • Kantareller. Hmm inte mkt grönsaker där tänkte jag o vet att folk definierar ”grönsaker” på olika sätt.
Den allra enklaste definitionen är att allt som växer och som inte är frukt är grönsaker. (man kan tillägga att allt som växer o inte är gott är grönsaker). Definition nummer två är att allt som växer ovan mark och har gröna blad är grönsaker.
Sen finns det säkert någon mera vass definition och livsmedelsverket har en utmärkt hemsida där man kan se vad som är vad. Nåväl detta var ju kunskaper som jag fick i grundskolan i biologin och hemkunskapen. Vet ej om dessa ämnen finns kvar i skolan men jag börjar tvivla. I skolan fick vi även lära oss om bland annat rotsaker och säkert massa annat. Det klassiska är ju att banan inte är en frukt, det är en ört.
Nåväl åter till konsumbutiken. Första gången tog jag två burkar svamp. Fick ingen rabatt. Hmm tänkte jag oki… Svamp är ju ändå inte grönsaker. Återvände dit igår. Tog då två burkar sparris. Då fick jag inte heller rabatt! Frågade då i butiken vad som gällde och fick svaret att det gällde för ärtorna och morötterna, inte dom andra burkarna, inte svampen för den var för dyr och inte sparrisen för den var ingen grönsak. När jag frågade om ärtorna (baljväxt) och morrötterna (rotfrukt) var grönsaker så fick jag ett jakande svar! Jag pratade sedan med föreståndaren och han visade samma kunskapsbrister.
När man nu brister i kunskaper på detta flagranta sätt och har en nonchalans för kunskap så visar man ju att allt inte är bra. Då kommer ju frågan för mig som kund om det finns flera brister i butiken. Det finns ju en mängd olika regler som man måste följa när man säljer mat, tex. detta med kylkedjor, temperaturer i kylar och egenkontroller. Jag börjar bli mörkrädd.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|