Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Räkningar & sånt, hur gör ni?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-04-2008, 17:14
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (Aqvakul @ 25-04-2008, 17:40) *
          Byt karl!

Håller med!!!!!!!!!!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 25-04-2008, 17:21
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Men hua, hua vilka kostnader!!!!!!!!!!!
          Hur många är dom i familjen då?

Om han är sjukskriven så har han väl 80% av lönen i alla fall?????? (eller har man inte det nu för tiden...?)
          Väntas han återgå till jobbet inom skådlig framtid?

Är lånen hennes egna, gamla lån eller bolån?

Citera
          skogstroll
          Inlägg 25-04-2008, 17:27
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

lånen är hennes för att de ska ha nånstans att bo. han frågar aldrig om några räkningar...

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-04-2008, 17:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Sussie F-Flower @ 25-04-2008, 17:32) *
          Vilken bra fråga...
          ......
          Hon menade att båda skulle betala procentuellt lika mycket istället och båda skulle ha procentuellt lika mycket kvar, efter att alla kostnader var betalda. (tycker jag var klokt sagt). Hon hade fått det tipset av någon ekonom som hon kände...............

Men då får ju han mera över i rena kronor!!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 25-04-2008, 17:47
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 18:27) *
          lånen är hennes för att de ska ha nånstans att bo.
          Men vad är det här??? Om lånen är för bostaden så ska de väl betalas gemensamt?

Om han menar att det är hennes lån då är det ju hennes hus och då kan ju han ta och tälta i trädgården! Eller hur tänker han? Vad går hans pengar till? Nä, det där låter helknasig!

Citera
          grace
          Inlägg 25-04-2008, 17:54
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 298
          Medlem nr: 14 485

Jag förstår inte riktigt sånt här! Jag tycker att oavsett om man är gifta eller sambo, så har man väl en gemensam ekonomi. Min lön, dina räkningar osv. tycker jag låter konstigt när man lever ihop. Min man och jag har två konton, båda är gemensamma, det ena dras det lån från, och vi betalar räkningar från det, det andra kontot är till mat mm. För mej är det en självklarhet.

--------------------

Inled mej icke i frestelse
          Jag kan gå själv

Citera
          Mollis
          Inlägg 25-04-2008, 18:58
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 17:24) *
          Hon: går på kredit till bristningsgränsen
          Han: ibland pengar över när det gäller hans barn

Just den saken är viktig, som frånskild förälder i ett nytt förhållande har man en särskild budgetpost som inte är gemensam för det nya paret utan mellan de separarade föräldrarna, det komplicerar alla kalkyler om man inte har en strategi för hur man ska hantera t ex dotterns/sonens tokintresse för en sport som kostar multum att utöva. Jag har själv erfarenhet av att ha två sådana barn, men jag var löjligt högavlönad under den tiden så det blev inget problem för oss. Vad jag vill ha sagt är att man berättar för sin nya partner vad som kommer att hända och att det kommer att kosta si o så mycket, och att man gör upp ordentligt med barnets andra förälder så att alla verkligen är överens om att satsa på detta och att det ska delas lika ekonomiskt , annars blir det lätt att den ena,
          som just då har en starkare ekonomi tar på sig allt, och det skapar i sin tur irritation i det nya förhållandet där den nya partnern känner sig lite "utnyttjad" ...

Citera
          Bee
          Inlägg 25-04-2008, 21:14
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 18:27) *
          lånen är hennes för att de ska ha nånstans att bo. han frågar aldrig om några räkningar...

Flyttade dom in i huset samtidigt? I så fall är det deras gemensamma bostad. Skulle det värsta inträffa och dom måste sälja huset så ligger din kompis risigt till minst sagt! Smart gjort av killen att inte bidra till räkningarna. Hur i h*****e hade han klarat av hyran för en egen bostad??? - Nej, hon får nog ryta till på skarpen.
          Jag har erfarenhet av sånt snylteri under en period för många år sen. Tack var min kloka bankkontakt ordnades det till det bästa dock.
          Nu tror jag inte killen snyltar av snikenhet. Han kanske enbart är väldigt dum och okunnig. Van att en "mamma" tar hand om honom.
          Efter "rytet" bör hon tala om för honom hur hon vill att det skall vara. Förhoppningsvis fattar han.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Netha
          Inlägg 25-04-2008, 21:55
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (grace @ 25-04-2008, 18:54) *
          Jag förstår inte riktigt sånt här! Jag tycker att oavsett om man är gifta eller sambo, så har man väl en gemensam ekonomi. Min lön, dina räkningar osv. tycker jag låter konstigt när man lever ihop. Min man och jag har två konton, båda är gemensamma, det ena dras det lån från, och vi betalar räkningar från det, det andra kontot är till mat mm. För mej är det en självklarhet.

tummenupp.gif Precis så har vi haft sedan 1964 och så har också våra barn m fam ... gemensam ekonomi.smile.gif

Citera
          rahmat2
          Inlägg 25-04-2008, 22:15
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 16:43) *
          jag har en kompis som bor med en kille som är sjukskriven. Han betalar maten men inget i övrigt om hon inte tjatar sig till lite pengar till el. Totalt blir det ca 16.000 i räkningar för hus, el, tele osv. Finns några tips på hur hon kan göra för att kunna behålla huset? sad.gif

Det vore bra att veta hur de 16000 kronorna fördelar sig över utgifterna. Finns det fast telefoni hemma? Internet? Var sin mobil? Hur mycket betalar de för huset /mån?

Citera
          Ralf
          Inlägg 25-04-2008, 22:29
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Netha @ 25-04-2008, 22:55) *
          tummenupp.gif Precis så har vi haft sedan 1964 och så har också våra barn m fam ... gemensam ekonomi.smile.gif

och hur gör ni då med era enskilda utgifter. Ofta har ju män dyra hobbies som MC o flygplan tex....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 25-04-2008, 22:39
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (grace @ 25-04-2008, 18:54) *

Exakt! Delar man livet så delar man allt. Det skulle kännas väldigt underligt att hålla på "mina pengar, dina pengar" om man delar hem, möbler, husgeråd, äter samma mat, använder samma tvättmedel o.s.v.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 26-04-2008, 00:36
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Tezzla @ 25-04-2008, 23:39) *
          Exakt! Delar man livet så delar man allt. Det skulle kännas väldigt underligt att hålla på "mina pengar, dina pengar" om man delar hem, möbler, husgeråd, äter samma mat, använder samma tvättmedel o.s.v.

Håller med där. tummenupp.gif
          Lever man tillsammans, så betalar man tillsammans. tummenupp.gif
          Alla inkomster i en hög. När alla räkningar är betalda, så delar man på resten, var och en gör slut på sin del som den behagar. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Lemonne
          Inlägg 26-04-2008, 00:49
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

CITAT (pejori @ 26-04-2008, 01:36) *
          Håller med där. tummenupp.gif
          Lever man tillsammans, så betalar man tillsammans. tummenupp.gif
          Alla inkomster i en hög. När alla räkningar är betalda, så delar man på resten, var och en gör slut på sin del som den behagar. tummenupp.gif

Precis!! Håller med till fullo. Har man dessutom ett separat "matkonto" som båda betalar lika mycket till behöver det aldrig bli något tjafs öht.

Citera
          torvan
          Inlägg 26-04-2008, 05:25
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

När min sambo och jag bildade familj på "riktigt" så började vi med
          gemensam ekonomi, samma modell som Ralf. Det har fungerat
          jättebra tycker jag, inget tjafs om pengar. Visserligen är det jag som
          är "vinnaren" på det sleep.gif Min sambo kan väl tycka nån gång att det
          känns surt då vi har mycket utgifter och han inte får mycket över.
          Men som jag säger, han får ju betala för markservicen han får här
          hemma laugh.gif jag sköter ju det mesta eftersom jag är sjukpensionär.
          I mitt förra förhållande hade vi ett gemensamt konto för allt och det
          funkade inget bra. Min man hade ingen koll på pengarna och jag fick
          snåla för att få det att gå ihop. Hur illa det var upptäckte jag inte förrän
          efter skilsmässan. Jag levde då en tid på existensminimum, och kunde
          faktiskt unna mig lyxen att köpa ett läppstift. Då insåg jag hur lite jag
          hade kostat på mig själv under åren fear.gif torvan

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 26-04-2008, 08:37
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Ja och mitt ex hade också samma upplägg, alla pengar i en hög, räkningar och matpengar drogs och sedan delades allt lika.. Gemensam ekonomi på det är viset var en självklarhet... så länge som vi höll sams.. thumbdown.gif Ända sedan förhållandet tog slut har han tjafsat om pengar och menar att jag bara "kostat".. han har aldrig haft råd med sina prylar etc etc.. Skulle inte förvåna mej ett dugg om det dimper ner en räkning en vacker dag på de pengar jag e skyldig sen våra 11 år tillsammans... uträknat med ränta...

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-04-2008, 08:48
          Länk hit: #37

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Var och en ska bidra efter förmåga,man kan förespråka olika lösningar; dela allt lika (lämpligt om man är gift åtminstone kanske),köra procentvariant, gemensam hushållsekonomi och separat privatekonomi eller vad som helst,men finns barn från tidigare förhållanden kompliceras ju det hela,bland annat kan han vara skyldig att betala en viss summa varje månad + att han säkert inte vill vara pank när han umgås med barnen. Att han har barn får man acceptera,det visste väl antagligen båda när deras förhållande inleddes,men det verkar konstigt att man med en inkomst inte kan bidra till både hyra och mat. Skillnad om han varit arbetslös och blivit sjuk,då hade han väl knappt fått en krona nu. Kasta ut någon kan jag inte rekommendera,men de behöver ju uppenbarligen diskutera fram en budget. Klarar de inte det får de väl diskutera förhållandets framtid.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Anma
          Inlägg 26-04-2008, 09:27
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

De borde söka till "lyxfällan" och lära sig något... smile.gif

Citera
          Netha
          Inlägg 26-04-2008, 09:58
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (Ralf @ 25-04-2008, 23:29) *
          och hur gör ni då med era enskilda utgifter. Ofta har ju män dyra hobbies som MC o flygplan tex....

Vi har aldrig funderat på om utgifter är enskilda, alla inkomster hamnar på gemensamt konto.
          Allt sparande på gemensamma konton.
          Vi har aldrig ens diskuterat ang vad den andra spenderar pengar på,
          det har varit naturligt för oss att se till att pengarna räcker månaden ut och helst lite kvar.
          Vill jag plötsligt göra av med ett par tusenlappar så gör jag det ... om jag ser att det finns pengar
          kvar till månadens nödvändiga.... detta utan att behöva fråga maken om det.
          Likadant kan han göra, utan att fråga mig.

Ingen av oss har varit intresserad av vare sig MC el flygplan ... våra hobbies har varit av blygsammare art.
          Kan inte påstå att maken haft dyrare hobbies än jag ... fast det har jag heller aldrig tänkt på.
          Dyraste hobbyn var nog skotrarna, vi hade var sin.

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-04-2008, 10:11
          Länk hit: #40

Medlem

Jag har haft bekanta, där maken började ta flygcertifikat. Med hustruns gnyende... o ja nu e dom skilda.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon