Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Räkningar & sånt, hur gör ni?
          Netha
          Inlägg 26-04-2008, 10:16
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (Ralf @ 26-04-2008, 11:11) *
          Jag har haft bekanta, där maken började ta flygcertifikat. Med hustruns gnyende... o ja nu e dom skilda.

Inte så konstigt att äktenskapet inte höll ... bråkar man och är oense om ekonomin
          då är det kanske inte så lätt att vara ense om annat heller.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-04-2008, 12:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hustrun och jag har aldrig bråkat om pengar även om det var knalt ibland, speciellt när barnen var små och jag började läsa igen. Vi har haft en lös uppdelning när det gäller fasta utgifter, men sen har det oft handlat om att båda velat vara generösa och stå för merparten t.ex. nöjen och resor. Vad jag vill ha sagt är att det är bra med någon form av system i grunden, men att sen bygger det lika mycket på att parterna bjuder till. Tror dessutom att det är viktigt att båda har lite "egna pengar", som man inte behöver "redovisa" för den andre.

Min fru är ganska rolig ibland. Vi sålde vårt gamla sommarställe för fem år sen och köpte ett mindre. Det blev en del pengar över, även när skatten var betald. Jag frågade: "Hur gör vi med pengarna", med tanken att vi kunde dela dem eller sätta in dem på ett gemensamt konto. Hustrun svarade: "Jag tar hand om dem. Du gör ändå inte av med några pengar". Jag blev först helt stum, men insåg att hon faktiskt hade rätt. Tror föresten att hon har kvar det mesta av pengarna ännu.

edit stavfel

Redigerat av Aqvakul: 26-04-2008, 13:13

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-04-2008, 13:04
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 18:27) *
          lånen är hennes för att de ska ha nånstans att bo. han frågar aldrig om några räkningar...

Jag markerade med fetstil det jag inte fattar.

HON betalar för att DE ska ha någonstans att bo?

Han kan dra åt helvete rent ut sagt.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Solstorm
          Inlägg 26-04-2008, 15:17
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag tycker inte det är lika självklart med gemensamma sparkonto som många andra här. Tvärtom. Hade gemensamt konto för många år sedan med stor summa pengar på. Han tömde kontot innan han drog iväg. Jag var så ledsen att jag inte orkade bråka. Kommer aldrig ha gemensamt konto mer. Då har jag hellre lite mindre pengar och vet att det som är mitt är mitt. Jag är ju inte unik heller, sådant har ju drabbat fler.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 26-04-2008, 16:04
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jag skulle inte heller ha gemensamt konto

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Pirum
          Inlägg 26-04-2008, 17:30
          Länk hit: #46

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (LadyG @ 26-04-2008, 14:04) *
          Jag markerade med fetstil det jag inte fattar.

HON betalar för att DE ska ha någonstans att bo?

Han kan dra åt helvete rent ut sagt.

Det där är nog inte så ovanligt, att ena parten betalar för att de båda ska bo någonstans. Men det är väl mindre vanligt nu än förr. Är det hon som äger boendet är det mindre allvarligt än om han äger halva boendet men inte betalar, givetvis.

Om man har ett samboförhållande, och lever som gifta (man kan ju vara sambos bara för att prova ett tag, eller för att man inte vill binda sig), bör man såklart se till att båda har liknande levnadsstandard. Inte bara för det gemensamma, där är det ju självklart, men även för det "privata", som kläder och hobbies. Hur sen det ekonomiska ser ut får nog diskuteras från fall till fall. Tjänar jag väsentligt mycket mer än min partner, och hon dessutom kanske har studielån, så blir det ju självklart så att jag pytsar in så mycket pengar att hon i praktiken faktiskt "bor gratis" även om boendet är gemensamt. (För arkivets skull, jag tjänar under medianlön)

I det här fallet var dock ekonomin ansträngd, men "forumexpertisen" (en halv självemotsägelse) får nog ha mer information för att det ska bli annat än löst tyckande smile.gif

Redigerat av Pirum: 26-04-2008, 17:31

--------------------
          zon2.5

Citera
          embees
          Inlägg 26-04-2008, 17:46
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (*Ulrica* @ 25-04-2008, 18:47) *
          Men vad är det här??? Om lånen är för bostaden så ska de väl betalas gemensamt?

Om han menar att det är hennes lån då är det ju hennes hus och då kan ju han ta och tälta i trädgården! Eller hur tänker han? Vad går hans pengar till? Nä, det där låter helknasig!

Ja, han har väl för fanken inget gratis boende någonstans.
          Släng ut karlen. Han är en snyltare!!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          embees
          Inlägg 26-04-2008, 17:51
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Ralf @ 26-04-2008, 11:11) *
          Jag har haft bekanta, där maken började ta flygcertifikat. Med hustruns gnyende... o ja nu e dom skilda.

Fullt förståeligt..!

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-04-2008, 20:27
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (embees @ 26-04-2008, 18:46) *
          Ja, han har väl för fanken inget gratis boende någonstans.
          Släng ut karlen. Han är en snyltare!!

Håller med. Om ekonomin nu är så ansträngd att hon funderar på hur de ska kunna behålla huset alls, då är det väl för höge farao dags att han börjar bidra?

Att den som tjänar mest betalar mest är väl inom rimliga gränser ok, som pirum påpekade innan. Men om en person betalar allt och det inte går runt ändå, då är det väl dags att den av de två som inte betalar nått hjälper till lite va?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          rahmat2
          Inlägg 26-04-2008, 20:40
          Länk hit: #50

Gäster

CITAT (skogstroll @ 25-04-2008, 16:43) *
          jag har en kompis som bor med en kille som är sjukskriven. Han betalar maten men inget i övrigt om hon inte tjatar sig till lite pengar till el. Totalt blir det ca 16.000 i räkningar för hus, el, tele osv. Finns några tips på hur hon kan göra för att kunna behålla huset? sad.gif

Alternativet att killen går ut ur relationen hjälper inte att räkningar på 16000 i månaden blir betalda. Att han är sjukskriven är ett tillräckligt skäl för att man inte ska betrakta honom som en som utnytjar tjejen.
          Han finns med och betalar för maten. Det är behjälplig i relationen. Hur deras relation ser ut i framtiden avgörs bara av de själva, för jag har ingen kännedom om dem.

PS. att hyta ut ett/några rum brukar hjälpa ekonomin.

Redigerat av rahmat2: 26-04-2008, 20:51

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-04-2008, 20:53
          Länk hit: #51

Medlem

Matkostnader, konsumentverkets schablon:

Man, 31-60: 1 420:-
          Kvinna 18-30: 1140:-
          Summa: 2 560:-

Hygien (förbrukningsartiklar som tandkräm, toapapper eller tvål), fritid, lek eller andra utgifter ingår inte i matkostnaderna.
          http://www.konsumentverket.se/Documents/ek...ngarna_2008.pdf

Han, enligt schablon: 2 560:- i utgifter
          Hon, enligt tråden: 16 000:-

Rättvist?

Någonting är väldigt skevt här. Antingen saknas det uppgifter, eller så är det något annat galet för verkar konstigt.

--------------------

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 26-04-2008, 20:56
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Dessutom som så många påpekat, varför ska han inte bidra till hyran? El och telefon? Alla andra som är sjukskrivna, slipper de utgifter för hyra, el och telefon?

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 26-04-2008, 20:58
          Länk hit: #53

Gäster

Jag håller med dig Lady G!
          Deras relation är mycket orättvist och för tjejens nackdel. Men jag ser ingen tecken på att killen är orsaken till det orättvisa. De har hamnat i ekonomiska svårigheter, vilket jag hoppas att det löses snabbt.

Citera
          vårskutt!
          Inlägg 26-04-2008, 21:01
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 15 337

antingen är deras gemensamma framtid viktigast, och då kanske huset ryker. har man inte pengar så har man inte. verkar vara ett stort hus, går d inte att hyra ut ett rum?
          eller så är inte deras gemensamma framtid viktigast, utan kvinnan och huset, och då åker karln.
          man kan ju inte bo dyrare än man kan betala.

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-04-2008, 21:07
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Ja ni känner ju till hur jag o mitt ex gjorde. o överskottet sparade vi var o en för sig.
          Gemensamma konton hade de bekanta ovan med mannen som skulle ta o börja flyga. Hon satte in o han tog ut....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          LadyG
          Inlägg 26-04-2008, 21:28
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Ralf @ 25-04-2008, 17:01) *
          man ska dela alla utgifter o alla inkomster

ja o mitt ex skrev upp alla GEMENSAMMA utgifter
          Dessa delade vi på

sen skrev vi upp våra inkomster
          överskottet mellan min o hennes inkomst delades i 2 och halva det beloppet gav jag mitt ex

Vi bråkade aldrig om pengar!!!

Har haft bekanta där maken gått o köpt MC för han tyckte att dom hade råd med det. sanningen var ju att hans fru fick hålla igen på sina privata nöjen...

Man ska ALDRIG säga jag betalar huset så betalar du maten... för har man ej koll så gnager det någon misstanke sedan.

Måste bara citera dig för dem som kanske inte läste det här innan, men jag tycker det här låter som ett alldeles utmärkt och rättvist förslag!

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-04-2008, 21:39
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (LadyG @ 26-04-2008, 22:28) *
          Måste bara citera dig för dem som kanske inte läste det här innan, men jag tycker det här låter som ett alldeles utmärkt och rättvist förslag!

Tack
          smile.gif

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 26-04-2008, 21:48
          Länk hit: #58

Gäster

CITAT (Pirum @ 26-04-2008, 09:48) *
          Var och en ska bidra efter förmåga,man kan förespråka olika lösningar; dela allt lika (lämpligt om man är gift åtminstone kanske),köra procentvariant, gemensam hushållsekonomi och separat privatekonomi eller vad som helst,men finns barn från tidigare förhållanden kompliceras ju det hela,bland annat kan han vara skyldig att betala en viss summa varje månad + att han säkert inte vill vara pank när han umgås med barnen. Att han har barn får man acceptera,det visste väl antagligen båda när deras förhållande inleddes,men det verkar konstigt att man med en inkomst inte kan bidra till både hyra och mat. Skillnad om han varit arbetslös och blivit sjuk,då hade han väl knappt fått en krona nu. Kasta ut någon kan jag inte rekommendera,men de behöver ju uppenbarligen diskutera fram en budget. Klarar de inte det får de väl diskutera förhållandets framtid.

Jag tycker att du tar hänsyn till paret med tanke på deras verklighet. Det du säger står närmast det som jag tycker är bäst i detta fall.

Citera
          Ralf
          Inlägg 26-04-2008, 22:01
          Länk hit: #59

Medlem

http://www.hemmetsjournal.se/hj/ExpertQuestion.aspx?id=66314

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 26-04-2008, 22:42
          Länk hit: #60

Gäster

Läste länken. Den tar upp en man som inte är sjukskriven. Och fallet skilljer sig mycket från detta.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon