|
Barnfri dag, Vill dagens föräldrar inte vara med sina barn? |
|
|
|
28-04-2008, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Jag skulle ha velat klippa lite varstans i era tidigare inlägg, speciellt i Nethas, Kajsas och Magdis  . Jag/vi, som idag har barn som är 30 resp. 36, har alltid haft förmånen av att ha haft svärföräldrar som mer än gärna "lånat" sina barnbarn med jämna mellanrum. En natt eller en helg i kvartalet/halvåret kanske det blev......men så vi njöt av att få lite ensamtid bara för oss själva. Vi kanske inte gjorde så mycket, men vi fick tid till att påminna oss själva om att den kärlek vi faktiskt kände till varandra bestod. Samtidigt fick våra barn och svärföräldrar lite ensamtid för sig själva de också. Idag, alla dessa år senare, så är det vi som ger våra barn denna gåva av att bara få vara, om än bara för en liten stund, en helg eller så...............och det är de värda Sen, om man väljer att gå på krogen istället för att ha ensamtid till varandra, det måste få vara upp till var och en
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
28-04-2008, 19:25
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Fler än vi har det säkert på det viset att far- och morföräldrar bor alldeles för långt bort för att kunna avlasta. Då kan ju enda sättet att få lite egentid vara att dela upp det mellan sig såsom i artikeln. Istället för att skilja sig och dela upp ansvaret när det redan är försent. PS: Vi tillämpar redan detta i "miniformat" de kvällar jag åker och tränar, då lämnar jag heeeela ansvaret till min man i 1½ timme, tänk vilken egoistisk mamma jag är va?
Redigerat av Magdis: 28-04-2008, 19:27
|
|
|
|
|
28-04-2008, 19:30
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (Whiskuchi @ 28-04-2008, 20:02)  Jag är också förälder i första hand, men visst fasen är det skönt med egentid! Även om vi inte har fasta dagar (eller jo, på sätt och vis, vi har fasta tider då vi tränar och då har ju den andra hand om dottern).
Att jag tycker det är skönt att ha en stund för mig själv utan dottern innebär inte att jag är sämre mamma. Jag skulle nog vilja påstå att du kanske till och med blir en bättre förälder genom att du får en stund för dig själv med jämna mellanrum  CITAT (Magdis @ 28-04-2008, 20:25)  Fler än vi har det säkert på det viset att far- och morföräldrar bor alldeles för långt bort för att kunna avlasta. Då kan ju enda sättet att få lite egentid vara att dela upp det mellan sig såsom i artikeln. Istället för att skilja sig och dela upp ansvaret när det redan är försent. PS: Vi tillämpar redan detta i "miniformat" de kvällar jag åker och tränar, då lämnar jag heeeela ansvaret till min man i 1½ timme, tänk vilken egoistisk mamma jag är va?  Absolut Magdis! Huvudsaken är väl att var och en får det den behöver
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
28-04-2008, 20:53
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Jag håller självklart med om att man måste försöka ha lite egentid ibland men jag blir förvånad ibland när jag hör hur en del småbarnsföräldrar lever som dom gjorde innan dom bildade familj. För mig kom barnen alltid i första hand. Visst hände det väl att maken och jag var barnfria någon helg men inte var det ofta. De låter bara lite främmande i mina öron att man ska schemalägga och ha en dag fri i veckan. Men man gör ju det som passar bäst.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
28-04-2008, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Stintan43 @ 28-04-2008, 21:53)  Jag håller självklart med om att man måste försöka ha lite egentid ibland men jag blir förvånad ibland när jag hör hur en del småbarnsföräldrar lever som dom gjorde innan dom bildade familj. För mig kom barnen alltid i första hand. Visst hände det väl att maken och jag var barnfria någon helg men inte var det ofta. De låter bara lite främmande i mina öron att man ska schemalägga och ha en dag fri i veckan. Men man gör ju det som passar bäst. Verkar som vi är hyfsat överens!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
Netha
|
28-04-2008, 21:12
|
Gäster

|
CITAT (Stintan43 @ 28-04-2008, 21:53)  Jag håller självklart med om att man måste försöka ha lite egentid ibland men jag blir förvånad ibland när jag hör hur en del småbarnsföräldrar lever som dom gjorde innan dom bildade familj. För mig kom barnen alltid i första hand. Visst hände det väl att maken och jag var barnfria någon helg men inte var det ofta. De låter bara lite främmande i mina öron att man ska schemalägga och ha en dag fri i veckan. Men man gör ju det som passar bäst. Just det ja ... man gör som det passar en bäst. Iaf så tycker jag att det inte alls går att jämföra dagens familjer med "gårdagens" där jag hör hemma. Tror inte att de som schemalägger är i majoritet... de härjar nog mest i "konstgjorda" mediavärlden Min erfarenhet är att man tar en stund för sig själv eller tillsammans när det råkar vara läge för det ... och det tycker jag är alldeles otroligt bra. Tror inte heller att alls så många tar för givet/utnyttjar föräldrar/svärföräldrar till barnpassning. Personligen känner jag inte en endaste som gör så.
|
|
|
|
|
28-04-2008, 23:26
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Tycker det känns som att det glöms bort en sak till, som står i artikeln:
"Jörgen Larsson, doktorand vid sociologiska institutionen, Göteborgs universitet, har undersökt vad det är som gör att människor känner sig mer tidspressade i dag än tidigare.
Svaret är två stora samhällsförändringar:
* Dagens småbarnsföräldrar arbetar tio timmar mer i veckan än vad vi gjorde på 1970-talet (sammanlagt för en mamma och en pappa).
* Konsumtionen har nästan fördubblats de senaste fyrtio åren."
5H per förälder i veckan, det är mycket tid som går åt bara åt arbete. 5H per person och vecka som tas från... barnen möjligen? Nej, de flesta ansvarskännande vuxna låter inte de timmarna tas från kvalitétstiden med barnen. Så vad får stryka på foten då? Den egna tiden kanske? Antagligen. Det tror jag i alla fall.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
29-04-2008, 04:24
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Intressant artikel, och intressant diskussion. Angående att man "måste" jobba mer idag, för att konsumtionen fördubblats, till stor del är det ju ett val man själv gör. I stort sett allt man konsumerar har blivit billigare, men vi ska ha mer av allt vad det verkar. Mat är exempelvis mycket billigare nu än förr, räknat i tid man måste arbeta för att äta sig mätt. Däremot har vår spekulationsekonomi gjort boendet mycket dyrare, mycket av vår ökade köpkraft har helt enkelt gått åt till att driva upp priset på boende, och det är inte alla förunnat att kunna bo billigt.
(Dessutom tycks det råda politisk enighet om att det vore katastrof om boendekostnaderna minskade, gissningsvis beror detta delvis på att många politiker och starkröstade väljare själva äger sitt boende sedan länge)
Redigerat av Pirum: 29-04-2008, 04:33
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
29-04-2008, 09:56
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 29-04-2008, 05:24)  Intressant artikel, och intressant diskussion. Angående att man "måste" jobba mer idag, för att konsumtionen fördubblats, till stor del är det ju ett val man själv gör. Det ligger mycket i det. I villaområdet där vi bor råder det nån slags tävlan om vem som skaffar dyrast prylar att skryta med. Det ploppar upp en husvagn utanför ett hus och genast blir det som en dominoeffekt med allt större och dyrare husvagnar som ploppar upp längs hela området. Samma sak gäller MC, skotrar, båtar, badtunnor, bilar, tillbyggnader på huset m.m. Maken och jag sitter vid sidan av och pekar och fnissar och är glada att vi inte dragits med i det där. Jag har ju varit hemma med barn i 7 år nu med ett uppehåll på 7 månader och när jag börjar jobba i september ska jag bara jobba 50%.
|
|
|
|
|
29-04-2008, 15:34
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Magdis @ 29-04-2008, 10:56)  Maken och jag sitter vid sidan av och pekar och fnissar och är glada att vi inte dragits med i det där. Jag har ju varit hemma med barn i 7 år nu med ett uppehåll på 7 månader och när jag börjar jobba i september ska jag bara jobba 50%. Låter trevligt  Nackdelen är väl att de där grannarna även trissar upp huspriserna i området så att folk med er inställning kanske inte kommer att ha råd att flytta dit. Själv tycker jag det är roligt att se folk med åkgräsklippare, på sina fjutt-tomter. Ok, bra om de har slitit ut sig i arbetet, har reumatism, eller "är till åren komna", men att se en 30-årig man fjutta runt på en 25000kr åkgräsklippare på tomten i villaområdet känns ju bara fånigt. (Skillnad på en stor tomt, där man kan spara mycket tid med åkgräsklippare; tid är viktigt - den kanske man vill spendera med familjen istället för klippandes gräs (ensam, klippa gräs med familjen är nog bra))
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
29-04-2008, 16:22
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 29-04-2008, 16:34)  Själv tycker jag det är roligt att se folk med åkgräsklippare, på sina fjutt-tomter. Ok, bra om de har slitit ut sig i arbetet, har reumatism, eller "är till åren komna", men att se en 30-årig man fjutta runt på en 25000kr åkgräsklippare på tomten i villaområdet känns ju bara fånigt. (Skillnad på en stor tomt, där man kan spara mycket tid med åkgräsklippare; tid är viktigt - den kanske man vill spendera med familjen istället för klippandes gräs (ensam, klippa gräs med familjen är nog bra)) Haha, ja det glömde jag ju! Åkgräsklippare och snöslungor har de ju också till sina små gräsplättar förstås.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|