| |
|
  |
Falun Gong |
|
|
|
|
06-05-2008, 17:30
|
Medlem
Antal inlägg: 32
Medlem nr: 15 718

|
LadyG: Angående sektanklagelserna:
Min man skrev det här: Kollade vad en svensk organisation som jobbar med att hjälpa f.d. sektmedlemmar ansåg om Falun Gong. Svaret jag fick var att de inte såg Falun Gong som en sekt, och de om någon borde ju veta. De som jobbar med att avslöja destruktiva sekter använder vad jag vet mellan 5-7 kriterier för att kalla ngt en sekt, så om du skall vara trovärdig så ta först reda på dessa om du vill bevisa någonting. I de listor på sekter jag hittills funnit på trovärdiga hemsidor så har inte Falun Gong ingått.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det kanske stämmer att "var och en blir salig på sin tro"
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Blissis, läs på lite? *gapskratt* Du är komisk.
Redan 2000 beskrev den nu avlidna psykologen och professor eremitus i psykologi (Berkeley, 1964) Margaret Singer FG som en sekt. Artiklar publicerades bland annat i San Fransisco Chronicle. Hon har intervjuat över 3 000 sektmedlemmar från olika sekter och assisterat i över 200 rättegångar mot sektmedlemmar, så jag antar att hon vet vad hon pratar om.
Jag ser ingen anledning att betvivla en så påläst och kunnig människa som inte har några ekonomiska intressen av att hjälpa eller stjälpa.
Läs boken hon skrivit: Cults In Our Midst
Redigerat av LadyG: 06-05-2008, 17:47
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:49
|

Medlem

|
Här kan man köpa den om man vill veta mer om sekter: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0787967416"Cults today are bigger than ever, with broad ramifications for national and international terrorism. In this newly revised edition of her definitive work on cults, Singer reveals what cults really are and how they work, focusing specifically on the coercive persuasion techniques of charismatic leaders seeking money and power. The book contains fascinating updates on Heaven's Gate, Falun Gong, Aum Shinrikyo, Hare Krishna, the Reverend Sun Myung Moon, and the connection between cults and terrorism in Al Queda and the PLO."
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:55
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 18:49)  Här kan man köpa den om man vill veta mer om sekter: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0787967416"Cults today are bigger than ever, with broad ramifications for national and international terrorism. In this newly revised edition of her definitive work on cults, Singer reveals what cults really are and how they work, focusing specifically on the coercive persuasion techniques of charismatic leaders seeking money and power. The book contains fascinating updates on Heaven's Gate, Falun Gong, Aum Shinrikyo, Hare Krishna, the Reverend Sun Myung Moon, and the connection between cults and terrorism in Al Queda and the PLO." Men snälla nån. Beskyller du Hare Krshna rörelsen för att vara en sekt nu också??? Jag har ett tips : gör ett besök på susning.nu och ta reda på vad en "sekt" är.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:55
|
Medlem

|
LadyG: Nej det visste jag inte. Ska kolla upp det. Vad menar du med 200 rättegångar mot sektmedlemmar? Vad hade de gjort som de behövde ställas inför rätta för?
Eftersom jag inte känner mig styrd och manipulerad och inte som en sektmedlem, så har jag ändå inte fått svar på vad hon hade för kriterium isåfall som passar in. Det skulle vara intressant att se. Och varför hon skulle vara mer trovärdig än andra organisationer?
Jag förstår heller inte vad du menar med "Jag ser ingen anledning att betvivla en så påläst och kunnig människa som inte har några ekonomiska intressen av att hjälpa eller stjälpa."
Skulle de andra organisationerna ha det? Och hur menar du med ekonomiska intressen av att hjälpa eller stjälpa? Hur passar det in i detta sammanhanget?
Vänligen Blissis
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 17:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Grå @ 06-05-2008, 18:55)  Men snälla nån. Beskyller du Hare Krshna rörelsen för att vara en sekt nu också???  Sekt eller inte, det sägs att dom är en av dom största fastighetsägarna i USA....
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:01
|
Medlem

|
LadyG:
Seeking money and power? FG är gratis. Vilken power? Det här är så typiska påståenden från dem som inte känner till men som uttalar sig ändå. Och beskylls Hare Krsna-rörelsen för det och sätts i sammnhang med terroriströrelsen så visar det verkligen på trovärdigheten i uppgifterna. Tack, jag behövde faktiskt inte veta mer om det. Vänligen B
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:01
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 06-05-2008, 18:58)  Sekt eller inte, det sägs att dom är en av dom största fastighetsägarna i USA.... Japp, det stämmer och det hymlar de inte med heller. Är du avundsjuk?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:09
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 06-05-2008, 18:55)  Men snälla nån. Beskyller du Hare Krshna rörelsen för att vara en sekt nu också??? Jag har ett tips : gör ett besök på susning.nu och ta reda på vad en "sekt" är. "Webster's New World College Dictionary defines "cult" as: 1a. a system of religious worship or ritual 1b. a quasi-religious group, often living in a colony, with a charismatic leader who indoctrinates members with unorthodox or extremist views, practices or beliefs 2a. devoted attachment to, or extravagant admiration for, a person, principle or lifestyle, especially when regarded as a fad [the cult of nudism] 2b. the object of such attachment 3. a group of followers, sect " Om inte engleskaordboken helt fått frispel är cult sekt. Återkom gärna när du läst boken  CITAT (Blissis @ 06-05-2008, 19:01)  LadyG:
Seeking money and power? FG är gratis. Vilken power? Det här är så typiska påståenden från dem som inte känner till men som uttalar sig ändå. Och beskylls Hare Krsna-rörelsen för det och sätts i sammnhang med terroriströrelsen så visar det verkligen på trovärdigheten i uppgifterna. Tack, jag behövde faktiskt inte veta mer om det. Vänligen B Det är ingen som påstår att Hare Krishna är terrorister i boken, läs den innan du spottar ur dig en massa strunt. Återkom gärna när du läst boken som sagt, den kostar en spottstyver.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:10
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Grå @ 06-05-2008, 19:01)  Japp, det stämmer och det hymlar de inte med heller. Är du avundsjuk? Näe, jag nöjer mig mena två fastigheter, och mina två fartyg. Men jag ahr ju sett hur dom står o samlar in pengar på olika sätt. Jag såg en tjej som "gav" bort böcker mot att man "en "gåva" och pengarna skulle skulle gå till mission, inte fastigheter i USA... Hon jobbade oavlönad och gick i kläder som såg ut att komma från UFF, när det var 20 grader kallt stod hon där i täckjacka o log...
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:10
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Grå @ 06-05-2008, 19:01)  Japp, det stämmer och det hymlar de inte med heller. Är du avundsjuk? Man behöver iofs inte vara avundsjuk för att tycka negativt om stora fastighetsägare. Vad gäller "sekter" så är det väl till stor del just en definitionsfråga. Här i Europa tänker vi inte så ofta på hur hårdföra våra munk- och nunnekloster var, och ofta är; snacka om att böja sig för makten och hänge sig åt något. Eller? Och är det i sådana fall alltid fel?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:12
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 19:09)  Återkom gärna när du läst boken som sagt, den kostar en spottstyver. Jag återkommer när helst jag behagar, tack. Har du tagit reda på vad ordet "sekt" betyder än? susning.nu kostar inte ens en spottstyver.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:18
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 06-05-2008, 19:10)  Näe, jag nöjer mig mena två fastigheter, och mina två fartyg. Men jag ahr ju sett hur dom står o samlar in pengar på olika sätt. Jag såg en tjej som "gav" bort böcker mot att man "en "gåva" och pengarna skulle skulle gå till mission, inte fastigheter i USA... Hon jobbade oavlönad och gick i kläder som såg ut att komma från UFF, när det var 20 grader kallt stod hon där i täckjacka o log... Pengarna som skänks gå dit de ska, det behöver du inte oroa dig för. Hare Krshnamedvetenhet når personen och genererar inte materiellt behov - men sköter man affärer väl kan pengarna generera en växande rörelse och ett spritt budskap. Jag tycker det är smart. Hare Krshnamedvetenheten sätter sig som en lite klisterlapp i det undermedvetna, man behöver inte bli en anhängare - det räcker med att ta reda på vad det är och hur de tänker. Otäckt blir det först när man tvingas till något man inte själv vill, utan någon annan ideligen talar om för en vad man vill, tills man själv tror att det är det man vill. Ungefär som den svenska skolan såg ut fram till 2000-talet.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:19
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 06-05-2008, 19:10)  Man behöver iofs inte vara avundsjuk för att tycka negativt om stora fastighetsägare.
Vad gäller "sekter" så är det väl till stor del just en definitionsfråga. Här i Europa tänker vi inte så ofta på hur hårdföra våra munk- och nunnekloster var, och ofta är; snacka om att böja sig för makten och hänge sig åt något. Eller? Och är det i sådana fall alltid fel? Det är inte alltid fel, nej. Det beror helt och hållet på vad syftet med sekten är. Avhoppade Hare Krishnamedlemmar brukar dock hävda att HK är en sekt och inte vara helt odelat positiva. Det finns motsvarande sekter inom kristendomen också, så det är absolut inget ovanligt fenomen. Terrorismen som nämndes var Al Qaeda (eller hur det nu stavades) vilket också är en sekt.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:24
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 19:19)  Avhoppade Hare Krishnamedlemmar brukar dock hävda att HK är en sekt och inte vara helt odelat positiva. En sekt är en rörelse som inte tolererar extern insyn. Ingen kan beskylla Hare Krshna för det. De svara ärligt och uppriktigt på alla frågor som ställs, vare sig det är bra eller dålig reklam. Jag tycker de har en skön stil och en sund inställning. ... och nej, jag är inte Hare Krshna anhängare heller.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:25
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
I min ordbok kan en sekt vara öppen också, det är kanske främst hur öppet de bemöter, och tar, kritik som räknas. Men, jag vet inte, intresserar mig inte för Hare Krishna eller annat.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:28
|

Medlem

|
CITAT (Pirum @ 06-05-2008, 19:25)  Men, jag vet inte, intresserar mig inte för Hare Krishna eller annat. Men det gör jag. Mycket och allt
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:30
|

Medlem

|
Fick ett ganska intressant resultat när jag gick in på wikipedia (nu vet jag inte hur pålitlig Wikin är, men jag fann informationen underhållande). "Föreningar, ordnar och religiösa rörelser som är sekter:
Antroposoferna Brobyggarna Familjen[1] - f.d. Guds barn (Children of God) Hare Krishna[1] Jehovas Vittnen[1] Korpelarörelsen Kristen Vetenskap[1] Linburörelsen Moonrörelsen[1] Plymouthbröderna Rebellrörelsen Scientologikyrkan[1] Shakers Tvindrörelsen World Light Center Åkerblomrörelsen Kingdom center eller KCS, Kristet center syd. "Fotnoterna pekar på följande länk: http://cftf.com/french/Les_Sectes_en_France/cults.htmlMen den har jag inte läst eftersom jag är för dålig på franska.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-05-2008, 18:39
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 19:30)  Fick ett ganska intressant resultat när jag gick in på wikipedia (nu vet jag inte hur pålitlig Wikin är, men jag fann informationen underhållande).
"Föreningar, ordnar och religiösa rörelser som är sekter:
Hare Krishna[1] Ja, samma lista finns på susning, men där pekas de inte ut som sekter. Det står "Läs även". Wikipedia är skriven av privatpersoner och om du reggar dig där kan du skriva vad skit som helst. Citera gärna texten: Sekttyper Ett vanligt sättet att klassificera sekter är utformat av Bryan Wilson:
Omvändelsesekten betonar personlig radikal omvändelse och ändrad livsföring, som exempel nämns bland annat Maranata. Den revolutionära sekten betonar världens förfall och menar att världens slut är nära. Den som insett detta måste hjälpa andra att inse samma sak. Exempel: Jehovas vittnen. Den introverta sekten vänder sig från den avfallna världen för att skydda sig från den. Exempel: Plymouthbröderna. Den manipulativa sekten förkastar inte världens värderingar och mål, utan erbjuder alternativa (esoteriska) vägar att nå dessa mål (som hälsa eller framgång). Exempel Scientologikyrkan. Den thaumaturgiska sekten är ointresserad av samhället och koncentrerar sig istället på individen. Man erbjuder ofta helande, underverk och kontakt med döda. Exempel: Spiritism. Den reformistiska sekten inriktar sig främst på samhället och verkar för förändring genom att enskilda individer ägnar sig åt att bilda opinion. Sekttypen är ovanlig. Den utopiska sekten försöker påverka samhället genom att skapa egna alternativa samhällen som förebilder. Exempel: Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, även kallade mormoner. Karl-Erik Nylund karakteriserar manipulativa och farliga sekter med fyra A.
Aggression (intern kritik accepteras inte) Aversion (mot utomstående) Alienation (stänger av samhället utanför) Absolut sanning. - också. Hare Krshna inbjuder utomstående och har inga större problem med omvärlden eller att svara mot kritik. Red: Behöver inte ha kursiv text hela vägen, va?
Redigerat av Grå: 06-05-2008, 18:41
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|