Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Tips på balkongblommor!
          *Louise*
          Inlägg 29-04-2008, 15:17
          Länk hit: #1

Gäster

På min balkong är det soligt hela dagen, underbart för oss men inte lika bra för blommorna... sweatingbullets.gif

Behöver verkligen tips på blommor som klarar sol och värme bra! Förra året hade jag olika rosor, den blomman som jag har på min avatar (blommade tyvärr ut efter väldigt kort tid), jordgubbar och basilika.

Jag vill gärna ha färgglada blommor som blommar hela säsongen (om det är möjligt?!). Sen är jag väldigt sugen på att ha något slags miniatyrträd (om det är möjligt) också. Min balkong är dock inte så väldans stor så det funkar inte att ha gigantiska krukor... whist.gif
          Just det! Jag har två små hundar så det får inte vara några giftiga blommor... Vilka blommor är giftiga förresten?

Jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få! blomma.gif

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-04-2008, 19:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag vill skick till dig några informationen: 1- du ska köpa stora, djupa lådor och krukor och rejäla amplar än många men små. Detta för att slippa vattna både morgon och kväll när det är varmt.
          2- jag tycker om du långtidsverkande näring så blir skötseln enklare. Båda finns att köpa i trädgårdsbutiker.
          3-När det gäller blommor för första gången. Välj sådana som ger rejält med blommor på färre plantor. Småblommiga Million Bells-petunior, margaritor, rabatteternell (=Helicrysum petiolare), pelargoner, småblommiga tagetes, flitiga lisa, femtunga, buskkrasse och varför inte smultron och persilja!
          4-Vill du ha större urnor på golvet och ha några klättrande växter på väggen, kan du t.ex. ha klätterkrasse, svartöga (=Thunbergia alata), lejongapsranka (=Asarina erubescens), blomman för dagen. Alla kan du köpa som färdiga plantor, men plantera inte ut dom innan frostrisken säkert är förbi.

Lycka till ,H: Bassam

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 01-05-2008, 09:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om man har liten balkong kan det vara bra att ha 1-2 rejäla krukor och samplantera växter i dessa än att ha en massa småkrukor där växterna lider av att jorden torkar upp för snabbt etc. Om balkongen är superliten och inte ens en stor kruka får plats kan man leta efter blomlådor/amplar med vattenreservoar. Tips: Lidl här säljer sina balkonglådor med vattenreservoar just nu så har du en Lidl butik i närheten kan det vara bra att kolla in dem. Jag har haft såna de senaste åren och fyller man på balkonglådorna ordentligt med vatten kan man åka bort i ganska många dagar även om lådorna sitter soligt och de klarar sig bra på det.

Pelargoner är en växt som klarar en massa sol och värme utan att få några större problem.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Rihane
          Inlägg 01-05-2008, 09:59
          Länk hit: #4

Gäster

Om du vill ha en lättskött balkong är det ju större krukor desto bättre som gäller. Samplanteringar är fina
          Först när jag fick balkong så gick jag iväg och köpte i mitt tycke gigantiska krukor.
          Idag tycker jag att den minsta duger eventuellt till stenpartiväxter, kanske pelargoner, förra året hade jag en curryeternell i den med Dr Westerlund runt om. Har några mesiga lådor till balkongräcket också. Den senaste med vattenreservoar.

Skaffa swellgel(ser ut som socker och sväller för att hålla vatten) och långtidsgödning. Vattenreservoer är inte heller dumt.

Jag har inte sol hela dagen på min balkong, har dessutom vindskyddat med markisväv till vissa delar, så jag kan välja olika skuggigt och soligt men solen försvinner strax efter1300. Men skulle tro att pelargoner och petunia skulle kunna funka hos dig. Lavendel också kanske...

Citera
          *Louise*
          Inlägg 01-05-2008, 12:17
          Länk hit: #5

Gäster

TACK så mycket för era jättebra svar! smiley_small_hug.gif

Nu ska jag ut och leta efter gigantiska krukor, vattenreservoarer och massvis med blommor att plantera! (Skriver upp på en lista alla som ni har tipsat om så jag vet vad jag ska leta efter wink.gif )

Laddar upp foton så fort balkongen är färdig! rose.gif

Citera
          Tillis
          Inlägg 05-05-2008, 16:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 11 738

Jag har en blomlåda på räcket som har vatterreservoar, eller självvattnande som jag brukar kalla den... giggle.gif Den kommer från Hammarplast och är köpt på plantagen. Funderar på att köpa en till och såg på hammarplasts hemsida att den fanns i både 60, 80 och 100 cm bred. Men troligen är Lidls lådor billigare...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon