Nu närmar sig tiden för att plantera buskar och träd. Och du som orkar hänga med i turerna kring mitt radhusområde anar nog att det är större växter jag är intresserad av.
Nu undrar jag om det finns en lag som förbjuder att man planterar höga växter i n n a n f ö r befintlig häck. Det är en bostadsrätt jag besitter (HSB) och trädgården ingår i det som är "mitt" - det har jag kollat. Jag har också kollat att det inte finns några tillägg i vår brf-stadga som säger något om trädgårdarna.
Men det finns en oskriven lag, som jag mer än en gång fått kastat i ansiktet av en av viktigpettrarna här, att "allt ska vara lika". Denna "lag" kommer jag nu att med civil olydnad att bryta

Ja, egentligen har jag redan trotsat den med att ha en svängd gång i stället för rak. Och så har jag tagit bort en cementgång som soptömmarna använde - jag ansåg att det var fånigt att ha två parallella ingångar med fyra meters mellanrum, istället har jag slutit trädgårdsrummet med att förlänga häcken och rabatten. Soptunneskåpen har jag använt till annat...
Igår kväll var jag inne på norska och danska trädgårdssidor. Då förstod jag att det finns lagar i dessa länder om hur höga växter man får ha vid gräns: 1.80 cm höga verkar gälla. Plus att som jag förstod skulle man ha tillåtelse av grannarna. Hoppsan!
Staket och plan har ju vi - men växter har vi väl inte? Det gäller ju inte heller för min del i tomtgränsen utan som sagt innanför häcken. Det är väl ändå tillåtet?
Sen gäller det växters höjd i närheten av "tomthörnen". Jag omges av cykel- och promenadgångar - gäller här samma regler som i gathörn att man inte får ha höga, skymmande växter här? Gångarna tillhör vår förening så att när folk använder dessa är de inne på "vårt" område.
Växtval - jag har tidigare tagit upp frågan. Jag vet att kloka Cilla hade synpunkter mot att välja thuja, hon påpekade mycket riktigt att en thujahäck lätt upplevs som en kompakt vägg att man kan känna sig instängd. Jag har gått runt i områden där sådana växer och håller med.
Men jag har nu ändå kommit fram till att den mest ändamålsenliga, för min ekonomi lösbara och snabbaste lösningen är thujor. Jag har hittat en plantskola som har cirka 1,60 höga thujor "Brabant" för 124 kr. (Bra pris?) I första hand tänker jag att ha dem längs trädgårdssidan som är "akut" - där oxbärshäcken är lägst, där grannarna är som "flitigast" och den "stora" trädgårdssidan vetter - en del av trädgården jag aldrig vistas i nu. Åt detta håll vetter den stora uteplatsen, mina vardagsrums- och köksfönster (vilket kan vara nog så besvärande under den mörka årstiden) och behöver alltså skydd av växter året runt.
Min idé är att inte disciplinera thujorna så att de upplevs så kompakta - gärna lite rufsigare stuk - inte plantera dem så väldigt tätt samt att eventuellt stamma upp dem lite nertill så att man kan se stammarna, och sen ska de inte få växa sig hur höga som helst. Sen ska jag naturligtvis ha annan växtlighet innåt trädgårdssidan. Vad tror ni? Kan det fungera?
Nu undrar jag hur nära den tjugo år gamla oxbärshäcken kan jag plantera mina thujor? Med vilket plantavstånd ska jag plantera thujorna om jag vill ha insynsskydd utan att behöva uppleva den kompakta väggen? Jag kommer (troligen) inte att ha thujor längs den andra insyns-trädgårdssidan, som är "halvakut", utan här kommer jag att blanda barr- och lövfällande växter, för inte behöver man väl ha samma växter runt om?
Nu kan väl vän av ordning, och dom som har läst mina andra inlägg om radhusproblematiken, fråga sig varför jag valde att köpa detta radhus när jag besväras så av insyn. Ja, för det första anade jag inte att grannarna skulle vara så besvärande, själv är jag mycket tolerant och besvärar inte någon i onödan. Sen ligger huset i utkanten av radhusområdet. Jag har naturen inpå knutana på ena hållet - grannarna på andra

Sen såg jag direkt vilken potential gavelhusträdgården hade i att skapa små rum, utmärkt planerad bostad (med möjlighet att inreda 25 kvm på ovanvåningen), stort uteförråd, garage ja, allt är jättebra. Nu ska jag bara skapa en trädgård som jag kan vistas i åt alla väderstreck.