|
Härdighet på träd - vad menas?, hjälp mig förstå :) |
|
|
|
02-05-2008, 14:28
|
Medlem
Antal inlägg: 597
Medlem nr: 9 513

|
Hejsan! Har kollat omkring på lite fruktträd och andra träd, då ser jag tex på ett träd att den "är härdig till -25C". Vad menas med det dÅ? hur har dom mätt ut det? klarar växten -25c i 2 timmar eller i 2 dagar? Hoppas att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
02-05-2008, 14:36
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Jag insåg just att jag alltid har tolkat det som en natt men när du säger sådär vet jag plötsligt inte. En vild gissning är att trädet får frostskador vid den och den temperaturen och att de blir värre ju längre tiden lider, typ börjar ute i smågrenarna och tillsist ryker trädet. Men som sagt - jag blev alldeles osäker.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
02-05-2008, 14:54
|
Medlem

|
ja, det är ju inte så lätt att veta.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
02-05-2008, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651

|
Det är vanskligt med temperaturuppgifter. Det är ju bara en del av härdigheten hur låg temperatur en växt tål. Risken är dessutom att minimitemperaturen är översatt från USDA som inte är fullt tillämpbart på svenska förhållanden.
--------------------
Jerker i Gävle
|
|
|
|
|
03-05-2008, 00:35
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Ja, temperaturangivelser är ingen bra fingervisning om härdighet. Det är mycket bättre med zonangivelser, för då har man iallafall tagit något större hänsyn till tjäldjup, kylans och värmeperiodens längd, ljusförhållanden under året och annat. Men även det är lite vanskligt.
Vill man vara helt säker på om ett träd klarar sig där man bor är det bäst att kika på de träd som finns i närheten. Hur klarar de snö"förmörkelse" och snötyngder t ex? På vissa områden med mycket snö kan marken visserligen skyddas mot mycket djup tjäle, men snömägderna kan vara sådana att man bör välja ett högre träd av det slag man tänkt sig. Och på vissa ställen med mycket snö blir det djup tjäle ändå och dessutom mycket vått hela våren och halva sommaren. Det minskar valet av arter man kan plantera om man inte kan kompensera den långa våta markperioden genom att plantera högt.
--------------------
|
|
|
|
|
03-05-2008, 06:09
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jag vet inte riktikgt hur man mäter deras härdighet men kan tänka mig att dom först kollar upp den lägsta vintertemp dom blir utsatta där dom växer vilt ,, sedan då testa dom utanför där dom växer vilt och ser om dom tåla samma temp då dvs i ett annat klimat men med samma lägtsa temp . sedan kanske man testar dom i ett kallare klimat . men växter är alltid som härdigast i det vilda .
växter från Amerika men även också vissa områden från Asien finns där växter som tål sträng kyla men måste ha lång och varm sommar för att klara sig och också ett skyddande snö täcke . och en del av dessa växter tål bara korta perioder av låg kyla .. dessa växter i enbart kyla skulle kunna klara sig längre norrut i sverige . men det är bara i zon 1-2 ev i sverige som dom klara vintern dels är den kort och dels så är vintertempen låg .
för en del ökenväxter och känsligare växter så är fukt i samband med frost dödligt men är det bara torrt så tål dom också sträng kyla .
och en växt som är utsatt för torka under vintern reglerar istället upp socker ,, och tål då kyla bättre .plus har den en torre jord och luft så bildas det mindre med is .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 13:04
|
Medlem

|
Ja, det var det jag tänkte, satt här och kollade på en firma som sålde Paw Paw och persimon(diospyros kaki) och de hävdade att de skulle tåla -25C respektive -15C, tyckte det lät lite tokigt. Då skulle man ju nästan kunna tänka sig att de klarar sig i nordiskt klimat, här uppe där jag bor blir det sällan mer än -10C. Fast det är klart att många andra aspekter spelar in.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 13:55
|
Medlem

|
Paw paw har samma härdighet som Tulpanträd ,,
persimon växer ju där det blir frost neråt -12c och då snackar vi om mer av medelhavsklimat som får kalla vintrar neråt -12c -10c ,, hur exakt vad den tål vet jag inte .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 14:40
|
Medlem

|
tack för dina svar flaxss!  Men när du säger att paw paw har ungefär samma härdighet som tulpanträd, vad innebär det? Zon 1 eller?
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 15:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Kan nog klara bra zon 3 lägen. Men då hinner med största sannolikhet inte frukten att mogna. Då faller ju idén med det trädet eftersom det är frukten (som skall vara otroligt god) som man vill ha. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
03-05-2008, 15:18
|
Medlem

|
Ibland(läs väldigt ofta) så känner man ju verkligen olycklig över vilken del av landet man bor i  Crister, tror du det är möjligt att odla Paw Paw inomhus över vintern, och sen låta den stå i växthus när vädret tillåter?
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 16:56
|
Medlem

|
CITAT (Christer i Falköping @ 03-05-2008, 15:14)  Kan nog klara bra zon 3 lägen. Men då hinner med största sannolikhet inte frukten att mogna. Då faller ju idén med det trädet eftersom det är frukten (som skall vara otroligt god) som man vill ha. Christer. lika dant med tulpanträdet den blommar ju bara bra i zon 0-1(2) . men hade säkert tålt upp till zon 3-4 nånting i soliga och varma lägen .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 17:02
|
Medlem

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:18)  Ibland(läs väldigt ofta) så känner man ju verkligen olycklig över vilken del av landet man bor i  Crister, tror du det är möjligt att odla Paw Paw inomhus över vintern, och sen låta den stå i växthus när vädret tillåter? går inte odla inne åretrunt utan pawpaw behöver viss vinterkyla alltså frost för att sätta blomknoppar och trivas bra . bara för du inte har den i rätt zon ska du ju ändå utsätta den för rejäl frost ner till -10c behövs . ev isolera krukan med nåt och sedan ta in den under just dom kallaste nätterna ( vet med säkerhet att du får kallare än -10c ) ,, det är bara sydligaste skåne som kan ev hålla en konstant lägsta temp på -10c . väl inne ska den övervintras mörkt och kallt runt 0c och sedan ut igen så fort det bara går om det så är mitt i vintern . då du ska ha den inne är just dom nätterna som den inte tål eller ha den inne om det är långvarig kyla . alltså ge den en zon 1-2vinter . sen under sommaren i växthus eller i ett varmt och soligt läge där du då håller den vattnad . eller har du den ute i marken åretrunt med skydd om det skulle bli en kall vinter . som denna vintern hade den nog klarat sig . men det finns ju ingen säkerthet att alla vintrar blir som denna .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 17:29
|
Medlem

|
Aha, okey flaxss, där hade jag inte läst på. Sitter och funderar lite på det du sa om att man kan ha den ute med skydd, då kanske jag inte får frukt för att sommaren är för kort och kall..? Men skulle vara kul att prova, om inte annat så bara för att se hur långt man kan gå med zonknäckning. Tänkte på om man kanske kunde göra något liknande skydd som de gjort här på en musa basjoo: Snowpalms eller vad tror du flaxss? alla tips mottages!
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 17:53
|
Medlem

|
beror ju som sagt på sommaren hur frukten blir .
att skydda med frigolit är nog lite väl . skyddat läge med fiberduk räcker nog . frigolit använder jag endast till verkliga känsliga växter som oliv,dadelpalm,knariedadelpalm resten ger jag fiberduk,grön vinterväv som väderkvarnsplam,en del fikon,lager,kamelia .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 18:44
|
Medlem

|
Jo det kanske är lite väl, men man är ju lite överförsiktig, man vill ju inte attt växterna ska gå och dö  När jag ändå håller på och frågar, så tänkte jag fråga dig om du tror att mitt fikonträd klarar sig ute(alltså planterad i marken..) ? Funderar på att sätta ut det när det blivit lite större. Ang att skydda med frigolit; hur mycket hjälper det egentligen? Tänkte på lite känsligare växter som man kanske skulle kunna plantera ut med sådant skydd.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:21
|
Medlem

|
ja min kanriedadel tål bara -9c i rätt vinterklimat ,, den har hos med med frigolit och leca klarat igenom vintrar på -15c och lång varig frost under -5c . så det ger väl en liten fingervinings om vad det skyddar . men får du in is eller snö eller kallt material innan för skyddet kyler det istället .
ja det kan nog gå med frigolit skydd , ta en frigolit låda och sätt den upp och ner sedan skär ut en fyrkant i botten ,, sedan på den fyrkanten lägger du över locket . igenom hållet i botten fyller du sedan upp med leca ev sätter du in nåt som tillför värme om det blir väldigt kallt . plus skyddat läge och bra jord . då skriver jag om fikon nu hos dig kommer den garanterat frysa ner utan skydd alla ''normala'' vintrar . men den får nog bättre med frukt om du har den i kruka . plus fikonen ( som andra har i mitt område där jag har min trädgård ) fryser också ner några vintrar här men dom överlever utan skydd . jag skyddar ju mest mina bara för att spara fruktanlagen .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 19:38
|
Medlem

|
okey, jag hade bara lite funderingar ang fikonet, fortsätter nog ha det i kruka isåfall.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:10
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 4 960

|
CITAT (flaxss @ 03-05-2008, 17:56)  lika dant med tulpanträdet den blommar ju bara bra i zon 0-1(2) . men hade säkert tålt upp till zon 3-4 nånting i soliga och varma lägen . Bra är en stor överdrift, det är väl mer sällan det blommar.
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:37
|
Medlem

|
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 03-05-2008, 20:10)  Bra är en stor överdrift, det är väl mer sällan det blommar. det i hammenhögs ( Weibulls ) blommade för fullt när jag vara där och det var ett väldigt kraftigt och stort träd,, mina föräldrars träd i zon två har också blommat kan tillägga att det står i ett soligt syd/öst läget öppet och är lika stor som huset ( två vånings hus ) . tror det är rätt så vanligt att dom blommar om dom trivs . har dom inte ett i Lunds Botansika trädgård som också blommat eller var det på Alnarp ?? så jag skulle tro det även här kan blomma .
Redigerat av flaxss: 03-05-2008, 20:43
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|