|
Härdighet på träd - vad menas?, hjälp mig förstå :) |
|
|
|
03-05-2008, 20:38
|
Medlem
Antal inlägg: 597
Medlem nr: 9 513

|
Var på något ställe i gotland där de hade jättefina tulpanträd som blommade  fast det är väl zon 1 kanske.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:40
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:38)  Var på något ställe i gotland där de hade jättefina tulpanträd som blommade  fast det är väl zon 1 kanske. Thomas har kanske inte sett så många blommande Tulpanträd ??!! men visst kan dom blomma . väldigt vackra blommor . på Gotland har dom zon 1 .
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 457
Medlem nr: 4 960

|
Vanligen bränns blommorna av frosten i zon 1 Kalmar. Sen sitter ju blommorna oftast en bra bit upp i toppen, många meter dit :-) Svårt att se dem. Men visst är det ett häftigt träd. Fantastisk bladform.
Redigerat av Thomas Wahlqvist: 03-05-2008, 20:52
|
|
|
|
|
03-05-2008, 20:51
|

Medlem
Antal inlägg: 815
Medlem nr: 5 651

|
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:38)  Var på något ställe i gotland där de hade jättefina tulpanträd som blommade  fast det är väl zon 1 kanske. Det finns ett stort fint tulpanträd i de badande wännernas park innanför ringmuren. Man brukar säga att det är zon 0 där.
--------------------
Jerker i Gävle
|
|
|
|
|
03-05-2008, 21:08
|
Medlem
Antal inlägg: 597
Medlem nr: 9 513

|
aha, se där ja.
--------------------
Mogge Odlar i zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2008, 22:43
|
Medlem

|
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 03-05-2008, 20:50)  Vanligen bränns blommorna av frosten i zon 1 Kalmar. Sen sitter ju blommorna oftast en bra bit upp i toppen, många meter dit :-) Svårt att se dem. Men visst är det ett häftigt träd. Fantastisk bladform. hos mina föräldrar blommade det långt efter frostrisken varförbi ( är inte säker på månad men tror det var i juni nånting ) ,,lika så det andra trädet blommade också efter frostrisken . men det är ju skillnad från att blommorna skadas av frost än att sällan blomma i Sverige . många magnolior skadas blommorna också av frost men dom får blommor . CITAT (jegi @ 03-05-2008, 20:51)  Det finns ett stort fint tulpanträd i de badande wännernas park innanför ringmuren. Man brukar säga att det är zon 0 där. fast zon 0 är ju ingen fastställd zon som finns på kartan ,, utan räknas väl mest dessa områdena som är vid kusterna utmed zon 1. tror inte att hela Gotland är zon 0 . plus är det ju en väldigt blåsig och blöt vinter där och en kall och sen vår . kollar man på SMHI så är det ju fortfrande vår på Öland och syd Gotland medans jag hos mig har sommar . http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=8861&l=sv
Redigerat av flaxss: 03-05-2008, 22:44
|
|
|
|
|
04-05-2008, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT fast zon 0 är ju ingen fastställd zon som finns på kartan ,, utan räknas väl mest dessa områdena som är vid kusterna utmed zon 1. tror inte att hela Gotland är zon 0 . plus är det ju en väldigt blåsig och blöt vinter där och en kall och sen vår . kollar man på SMHI så är det ju fortfrande vår på Öland och syd Gotland medans jag hos mig har sommar . Jo det stämmer nog att det är betydligt kallare på inre Gotland än längs kusten. Inre Gotland har till och med förhållandevis mycket frost, i synnerhet på våren, fast man brukar väl räkna det som zon 1 i alla fall. Innanför ringmuren i Visby är det dock extremt skyddat och jag skulle tro att klimatet där tillhör de allra bästa i Sverige. Åtminstone för särskilt köldkänsliga växter. Till exempel så finns Sveriges kanske största brödgran (Araucaria araucana) i DBV:s botaniska trädgård och flera meter höga fikonbuskar som uppenbarligen mycket sällan fryser ner finns på flera platser. För att inte tala om alla stora mullbärsträd (svart mullbär) som ger rikligt med frukt! Gotland är ju skyddat av hav runt om vilket dämpar kylan oavsett vindriktning. Här i Skåne t ex finns inget som skyddar när "rysskylan" slår till från nord-nordost. Den kyliga våren på Gotland kan i vissa fall vara positiv genom att växterna inte luras att starta för tidigt på våren. Här i Skåne tycker jag rätt ofta att det kan bli frostskador på växter som tjuvstartar tidigt på våren. Gotland har ju dessutom soliga och förhållandevis varma somrar och långa milda höstar vilket är gynnsamt för växternas avmognad inför vintern.
|
|
|
|
|
06-05-2008, 07:46
|

Medlem

|
Ja det är ju så att de lite känsligare växterna i vissa fall startar sin vår så fort solen visar sig, och vid nästa bakslag i vädret får de skador, våra inhemska växter vet att det är lika bra att vänta tills det är alldeles säkert att sätta igång att växa.
Om man är alldeles särskilt intresserad av att försöka odla "svårare" eller "icke testade" buskar och träd så kan jag rekomendera att ni tar kontakt med äldre odlare som ofta har testat detta många gånger, titta i deras trädgårdar och räkna hur många känsliga som överlevt.
Redigerat av Thomas Wahlqvist: 06-05-2008, 07:50
|
|
|
|
|
06-05-2008, 08:44
|
Medlem
Antal inlägg: 70
Medlem nr: 13 022

|
I höstas hölls RST ett seminarium om behovet av att rita en ny zonkarta med tanke på klimatförändringen. En deltagare menade att den befintliga zonkartan kan behållas till vidare eftersom "de allra flesta svenska vedartade trädgårdsväxter är i underkanten av den optimala temperaturen för sin utveckling." Det kan ju vara bra att ha i åtanke när handelsträdgårdar vill kränga växter som inte är härdiga enligt zonkartan med hänvisning till klimatförändringen.
|
|
|
|
|
06-05-2008, 09:08
|

Medlem

|
Ja men visst, håller verkligen med dig Stefan P. Det du nämner är alltid en bra tanke att bära med sig.
Visst är det kul att testa och hoppas på framgångar med icke härdiga växter, men att ha någon sorts övertro på det mildare vädret är ingen nytta, särskilt då för dem som inte är väldigt pålästa och känner till att det finns speciella genre inom odlandet som handlar om zonknäckeri.
Med det mildare vädret har jag fått bakslag i min trädgård. Tidiga tulpaner startade för tidigt och brändes mycket svårt av frost. Kopparlönnen dog i vinter zon 1, kanske har det varit för mycket svampsjukdommar med det milda vädret.
Själv tycker jag att det är kul med zonknäckeri, men jag skulle aldrig sälja iden till en oerfaren odlare.
|
|
|
|
|
06-05-2008, 20:10
|

Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409

|
CITAT Med det mildare vädret har jag fått bakslag i min trädgård. Tidiga tulpaner startade för tidigt och brändes mycket svårt av frost. Kopparlönnen dog i vinter zon 1, kanske har det varit för mycket svampsjukdommar med det milda vädret. Ja, svampsjukdomarna verkar ha gynnats av den milda vintern. På två av mina japanska lönnar har stora grenar angripits av någon sjuka och torkat nu under våren. Än så länge ser träden i övrigt bra ut så man får väl hoppas att det inte sprider sig. Japanska lönnar brukar visserligen rätt ofta drabbas av grentorka men sällan så här kraftigt. Min vingbenved har också torkat in kraftigt - också troligen p g a någon svamp/bakterie - och det har aldrig skett förut.
|
|
|
|
|
06-05-2008, 21:02
|
Medlem

|
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 06-05-2008, 07:46)  Ja det är ju så att de lite känsligare växterna i vissa fall startar sin vår så fort solen visar sig, och vid nästa bakslag i vädret får de skador, våra inhemska växter vet att det är lika bra att vänta tills det är alldeles säkert att sätta igång att växa.
Om man är alldeles särskilt intresserad av att försöka odla "svårare" eller "icke testade" buskar och träd så kan jag rekomendera att ni tar kontakt med äldre odlare som ofta har testat detta många gånger, titta i deras trädgårdar och räkna hur många känsliga som överlevt. fast det är ju känsligare växter som startar under en mild period under vintern inte solen ,, våra inhemska träd/buskar startar när solen är stark nog i kombination med värme . blir det då varmt under vintern startar dessa växter att växa och blir då skadade i hård frost , medan våra inhemska väntar tills solen är rätt . angående klimatet -- så visst man ska inte förlita sig på dessa vintrar som varit . för det kommer garanterat bli kallare vintrar än -10c -15c . men hos mig har det varit sådana här vintrar innan bland annat har mormor berättat om ett par vintrar som varit utan snö och enbart kallast på -10c -12c . men mormor har ju också berättat då det har varit -10c i maj . jag själv har nog aldrig upplevt kallare än -25c ,, så jag tycker nog jag bor rätt så milt ändå med tanke på den varma hösten och den relativt varma sommaren och våren . en annan sak idag som ''äldre'' odlare inte hade var ju mer avancerat skydd som man kan använda kalla vintrar . plus många ''äldre'' odlare är ibland lite väl gamla ibland med gammal uråldrig kunskap,, fast det gäller ju inte alla . men dessa växter som är i underkant ,, är det väl bra att kartan inte ändras .
Redigerat av flaxss: 06-05-2008, 21:20
|
|
|
|
|
06-05-2008, 23:00
|

Medlem

|
Jag fattar inte vad du menar bäste flaxss. Koncentrera till en eller två meningar.
|
|
|
|
|
07-05-2008, 17:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Ofta är det så att det som vi ser som nya metoder och skydd är just uråldriga. Tittar man i gamla böcker står de oftast där. Så även när det gäller växter. Många så kallade nya växter var inte alls ovanliga innan krigsvintrarna. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
07-05-2008, 21:53
|
Medlem

|
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 06-05-2008, 23:00)  Jag fattar inte vad du menar bäste flaxss. Koncentrera till en eller två meningar. jo du skrev ju att känsliga växter vaknar så fort solen lyser på våren ,, men icke inhemska växer vaknar ju efter temperatur och inte solen . det är därför dom går ur vila under milda perioder under vintern . inhemska träd tar efter solen i samband med ökad värme vilket gör att dom får ny tillväxt efter vintern . sedan skrev jag lite om klimatet ,, bland annat att det var bra att dom inte ändrade den zonkartan då många växter är känsliga . plus så skrev jag att jag själv har nog aldrig upplevt kallare än -25c ,, och att min mormor själv har upplevt flera vintrar innan på -10c -15c och kalla vintrar då det även blivit frost sent på säsongen . du skrev ju om att man inte bör lita på milda vintrar som doms senaste men hos mig är det inget ovanligt . jag bor ju ändå rätt så milt . CITAT (Christer i Falköping @ 07-05-2008, 17:48)  Ofta är det så att det som vi ser som nya metoder och skydd är just uråldriga. Tittar man i gamla böcker står de oftast där. Så även när det gäller växter. Många så kallade nya växter var inte alls ovanliga innan krigsvintrarna. Christer. fast att skydda ned leca,frigolit,uppvärming kan väl inte vara gamla metoder ?? tänker mig mer som löv,halm annat som äldre metoder att skydda känsliga växter med .
Redigerat av flaxss: 07-05-2008, 21:58
|
|
|
|
|
07-05-2008, 23:14
|

Medlem

|
Man odlade ju annanas i England på 17-1800 talet, uppvärmningen bestog av hästskit som höll drivbänkarna varma.
|
|
|
|
|
08-05-2008, 21:30
|
Medlem

|
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 07-05-2008, 23:14)  Man odlade ju annanas i England på 17-1800 talet, uppvärmningen bestog av hästskit som höll drivbänkarna varma. vad har det och göra med detta ?
|
|
|
|
|
08-05-2008, 23:21
|

Medlem

|
Man kan ju ana att jag vill mena att leca och frigolit kanske inte är helt nödvändiga moderniteter då Hästskit använts som värmekälla med halm och inbyggnad. Inlägget var bara rent allmänt, kanske inte riktat till bara dig.
Redigerat av Thomas Wahlqvist: 08-05-2008, 23:22
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|