Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

29 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          LåstNytt inlägg
          > Forumtroll
          Gita
          Inlägg 06-05-2008, 20:05
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Ulrica* @ 06-05-2008, 19:39) *
          Det är Vilda Västern på Odla. Man får gärna vara uppkäftig, på gränsen till otrevlig, tuff, skrikig och kaxig. Men nåde den som försöker mana till besinning, lugn och förståelse då blir man tyvärr kallad självgod forumpolis eller självutnämnd modererare eller yttrandefrihetsmotståndare eller något annat i den stilen.

ranting.gif Jag blir j-igt förbannad faktiskt när jag försöker komma med en konstruktiv lösning på ett problem som alla klagar på och istället blir missförstådd så inih-te och får pålagt på mej att jag vill:
          "moderera bort någons åsikt eller tanke för att vi tycker den är fel."
          "det känns inget bra när medlemar leker moderatorer. En del har väldigt låga toleranströsklar och ska dessa få styra så skulle vi inte kunna diskutera någonting som är det minsta kontroversiellt."
          "någon forumpolis tar oss i örat om vi säger nåt som just han eller hon inte gillar, eller ännu värre, att bli tagen i örat av nån forumpolis bara för att just han eller hon inte gillar mig som person/medlem."

ranting.gif NÄR har jag påstått att jag tycker att en moderator ska väljas bland medlemmarna? NÄR har jag velat förbjuda någons åsikter eller ett diskussionsämne? HALLÅ???? Nu är det ju ni som inte respekterar min åsikt och har låg tolerans!!!! ranting.gif

Men vad är det Du vill att moderator/modererare skall göra? Som inte forumägarna redan gör, om inte plocka bort inlägg som i Ditt tycke inte är trevliga. Och ja, jag är kaxig, jag käftar mot, jag har starka åsikter och stor integritet och jag vill att alla andra skall ha samma rätt, även om de framför åsikter stick i stäv med mina egna. Den som inte gillar mina inlägg kan lätt hoppa över dem, men däremot vill jag inte ha mina eller andras inlägg bortplockade av trångsynta präktighetsnissar. Som sagt, det är väldigt enkelt att helt enkelt inte läsa inlägg av skribenter man inte gillar.
          Så, vad är det Du egentligen vill? Vilka inlägg vill Du moderara bort?Vilka skribenter vill Du porta? Vad är det Du vill att dina hett önskade moderatorer skall göra?
          Gita

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-05-2008, 20:09
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Samma saker som Ingemar och Göran, fast snabbare och innan diskussionerna blivit inflammerade så pass att det sprider sig till resten av forumet kanske? Jag vet inte, men jag förstår *Ulrika*, och det handlar inte om censur lika lite som det handlar om att porta eller stänga ner. Det handlar om att vuxna här inne uppför sig som barnrumpor och det behövs en barnvakt som sitter med och vaktar så inte de börjar kasta saker på varandra i tid och otid.

Diskutera livligt, men personangrepp och obefogade påhopp borde modereras bort. Jag känner inte till NÅGOT annat forum som har så slapp kontroll.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          rahmat2
          Inlägg 06-05-2008, 20:19
          Länk hit: #83

Gäster

CITAT (Gunilla T @ 06-05-2008, 15:21) *
          ...
          Sedan förstår jag att äldre medlemmar äger större trovärdighet - är det ingen som tror att jag som ny här är ett forumtroll? Jag kan ju vara ganska uppkäftig ibland - räcker inte det för att bli misstänkt?

Den viktigaste frågan på tråden har inte svarats av de självutnämnda Internettrollexperterna!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-05-2008, 20:21
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag har då inte sett att inflammationen brukar smitta av sig till andra trådar på forumet. Tvärtom brukar det vara en tråd i taget där det går lite hett till. När en bråktråd plockas bort så dyker det oftast ganska snart upp en ny bråktråd. Den här t.ex. skulle lätt kunna bli en sådan. Jag har funderat ibland på om det är så att det faktiskt behövs en sådan tråd så att folk får ur sig sina aggressioner.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2008, 20:23
          Länk hit: #85

Medlem

CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 21:09) *
          Samma saker som Ingemar och Göran, fast snabbare och innan diskussionerna blivit inflammerade så pass att det sprider sig till resten av forumet kanske? Jag vet inte, men jag förstår *Ulrika*, och det handlar inte om censur lika lite som det handlar om att porta eller stänga ner. Det handlar om att vuxna här inne uppför sig som barnrumpor och det behövs en barnvakt som sitter med och vaktar så inte de börjar kasta saker på varandra i tid och otid.

Diskutera livligt, men personangrepp och obefogade påhopp borde modereras bort. Jag känner inte till NÅGOT annat forum som har så slapp kontroll.

Kan Du precisera lite? Kan Du ge exempel på inlägg från, låt oss säga, senaste månaden som borde tagits bort. Som Du kanske förstår så är yttrandefrihet, ja alla former av friheter, viktiga för mig så jag vill gärna veta.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-05-2008, 20:26
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Stintan43 @ 06-05-2008, 21:21) *
          Jag har då inte sett att inflammationen brukar smitta av sig till andra trådar på forumet. Tvärtom brukar det vara en tråd i taget där det går lite hett till. När en bråktråd plockas bort så dyker det oftast ganska snart upp en ny bråktråd. Den här t.ex. skulle lätt kunna bli en sådan. Jag har funderat ibland på om det är så att det faktiskt behövs en sådan tråd så att folk får ur sig sina aggressioner.

Kan nog stämma ganska bra, tror jag.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-05-2008, 20:37
          Länk hit: #87

Medlem

CITAT (Gita @ 06-05-2008, 21:23) *
          Kan Du precisera lite? Kan Du ge exempel på inlägg från, låt oss säga, senaste månaden som borde tagits bort. Som Du kanske förstår så är yttrandefrihet, ja alla former av friheter, viktiga för mig så jag vill gärna veta.
          Gita

Hela de trådarna har plockats bort fast det tog sin lilla tid, och det är du väl medveten om. Yttrandefriheten tillåter fortfarande inte ärekränkning, personangrepp eller hets mot folkgrupp och det är en rättighet att framföra, sprida och ta emot information, åsikter och andra meddelanden utan att någon i förväg hindrar detta. Men någon måste kunna gå in i efterhand och ta hand om sådant som yttras i strid mot lagarna och Odlas egna regler.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2008, 20:44
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (LadyG @ 06-05-2008, 21:37) *
          Hela de trådarna har plockats bort fast det tog sin lilla tid, och det är du väl medveten om. Yttrandefriheten tillåter fortfarande inte ärekränkning, personangrepp eller hets mot folkgrupp och det är en rättighet att framföra, sprida och ta emot information, åsikter och andra meddelanden utan att någon i förväg hindrar detta. Men någon måste kunna gå in i efterhand och ta hand om sådant som yttras i strid mot lagarna och Odlas egna regler.

Jag har förstått att tråden om Engla plockats bort, men jag förstår faktiskt inte varför. Kunde varken se ärekränkning, hets mot folkgrupp eller personangrepp i den. En del knäppa inlägg förstås, men det är väl inget brott att vara knäpp. Eller?
          Gita

Citera
          Bettson
          Inlägg 06-05-2008, 20:44
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Detta var svar på rahmats fråga vad jag skulle göra med hans upprättelse och mitt omänskliga beteende. Citatfunktionen fungerar inte så det får bli så här.

Redigerat av Bettson: 06-05-2008, 20:46

Citera
          rahmat2
          Inlägg 06-05-2008, 20:47
          Länk hit: #90

Gäster

CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 21:44) *
          Detta var svar på rahmats fråga vad jag skulle göra med hans upprättelse och mitt omänskliga beteende. Citatfunktionen fungerar inte så det får bli så här.

Har borgerliga partier inte gjort reklam för kriget i Irak?

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-05-2008, 20:51
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Gita @ 06-05-2008, 21:44) *
          Jag har förstått att tråden om Engla plockats bort, men jag förstår faktiskt inte varför. Kunde varken se ärekränkning, hets mot folkgrupp eller personangrepp i den. En del knäppa inlägg förstås, men det är väl inget brott att vara knäpp. Eller?
          Gita

Knäpp får man gärna vara, bara man inte är knäpp och bryter mot reglerna. Jag tror nog att en del av vad som sades i den tråden kan uppfattas som ganska kränkande om det hade sagts öga mot öga, men folk tror att nivån är högre på ett anonymt forum och att de kan kasta vad som hlest på vem som helst. Fast eftersom det inte var jag personligen som drabbades så kan det vara så att jag tyckte det såg kränkande ut utan att de som drabbades tyckte det.

--------------------

Citera
          Bettson
          Inlägg 06-05-2008, 20:54
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Rahmat, du är nu ute och fiskar efter upprättelse från mig igen. Det får du inte. Du har i den borttagna tråden förutom att du kallat mig för lögnare sagt att jag (läs Bettson personligen) har grillat marinerade och omarinerade barn i Irak.

Då var det för farao inte något som helst snack om borgerliga partier. För övrigt har jag aldrig tilhört något politiskt parti alls.

Nu får du för farao ta och ge dig någon gång. Du kallar folk för terrorister, högerextemister och vad finns det för namn på folk som frillar barn i Irak.

Du är bara för mycket..................................mycket för mycket.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 06-05-2008, 20:58
          Länk hit: #93

Gäster

CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 21:54) *
          Rahmat, du är nu ute och fiskar efter upprättelse från mig igen. Det får du inte. Du har i den borttagna tråden förutom att du kallat mig för lögnare sagt att jag (läs Bettson personligen) har grillat marinerade och omarinerade barn i Irak.

Då var det för farao inte något som helst snack om borgerliga partier. För övrigt har jag aldrig tilhört något politiskt parti alls.

Nu får du för farao ta och ge dig någon gång. Du kallar folk för terrorister, högerextemister och vad finns det för namn på folk som frillar barn i Irak.

Att er agerande var organiserade sa mig att ni var borgerliga. Och jag skerv"ni borgerliga"!
          Om jag haft längre tid på mig skulle jag förklarat att dina ankalgelser mot mig påminde mig om anklagelserna som gjordes för att starta kriget. Kopplingen var där. Du misstänker för att ta värde ifrån någon. Detta har jag upprepat gång på gång!

Redigerat av rahmat2: 06-05-2008, 21:02

Citera
          alle
          Inlägg 06-05-2008, 21:12
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 8 722

Det bästa sättet att ta död på ett troll är att sluta mata det. Snälla, låt nu trollet få svälta ihjäl.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 06-05-2008, 21:16
          Länk hit: #95

Gäster

CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 21:54) *
          Rahmat, du är nu ute och fiskar efter upprättelse från mig igen. Det får du inte. Du har i den borttagna tråden .
          ...

Med dina misstänksamheter som bakgrund hoppar du mitt i när hårda ord växlas. Och ditt inlägg innehöll många många skrattande figurer. Försökte läsa den. det gick inte. Du hängde på och ska inte klaga på att du har blivit beskriven för det du gjort.
          Du har fått precis de orden som ditt agerande förtjänade!

Redigerat av rahmat2: 06-05-2008, 21:17

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 06-05-2008, 21:17
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Gita @ 06-05-2008, 21:05) *
          Men vad är det Du vill att moderator/modererare skall göra? Som inte forumägarna redan gör, om inte plocka bort inlägg som i Ditt tycke inte är trevliga. Så, vad är det Du egentligen vill? Vilka inlägg vill Du moderara bort?Vilka skribenter vill Du porta? Vad är det Du vill att dina hett önskade moderatorer skall göra?

Jag vill inte ta bort några inlägg. Jag skulle vilja att en utomstående moderator hade möjlighet att ta bort inlägg som bryter mot lagen eller om de bryter väldigt grovt mot de uppsatta forumreglerna, tex. hot, förtal och angivelse av personers identitet.

Jag vill inte porta någon. Jag skulle däremot vilja att den som har dubbla identiteter och använder båda i ett bedrägligt syfte får sitt IP portat. Att den som uppsåtligen registrerar sig för att förstöra på forumet får sitt IP portat. Vissa kanske skulle behöva bli portade tillfälligt ifall de upprepade gånger bryter mot forumets regler.

En oberoende moderator skulle ha som mål att inte ta bort varken trådar, inlägg eller medlemmar utan i första hand påminna om forumreglerna och netikett, i andra hand varna och i tredje och sista hand låsa en tråd eller en medlem från att skriva. Men inte på grund av personens åsikter utan på grund av personens brist på respekt för övriga medlemmar och netiketten. Personliga påhopp borde inte tolereras på ett forum. Jag tycker att man borde ha samma samtalston och hövlighet som när man samtalar i verkligheten och jag är inte med i något sammanhang där man tilltalar varandra så som du ofta tilltalar andra här på Odla.

Jag tycker att det har gått för långt om en hel tråd måste tas bort helt för att den är så infekterad. Detta leder oftast till en ny tråd som också blir infekterad. Bättre då att ha tydligare regler och se till att reglerna efterföljs.

Sedan är det inte så att jag så väldigt himla hett önskar moderatorer, jag tycker jag har vant mej och anpassat mej. Jag har accepterat att majoriteten tycker att det fungerar alldekles utmärkt utan moderator här på Odla. Jag håller mej borta från trådar som bara innehåller tjafs. Jag glömde dock att detta med moderatorer är en väldigt jobbig fråga för många så det var därför jag stödde den frågan när den kom upp i den här tråden. Den här tråden handlar ju faktiskt om problemet med Internettroll, bedragare och andra forumproblem och då är väl frågan om moderatorer ganska självklar???

En utomstående moderator hade kunnat kolla dubbla registreringar, medla mellan medlemmar som har en konflikt, hjälpa nybörjare, kanske samla klistrade infotrådar i början av varje rubrik, hålla i supportavdelningen och en massa andra bra saker som moderatorer gör i andra forum. Försvåra för spammare och troll, för de som registrerar sig för att de har tråkigt och vill förstöra lite för någon annan.

Nu vet du hur jag menar så du behöver inte spekulera mer.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-05-2008, 21:17
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Rahmat, jag tycker du skall sluta kritisera andra och framför allt sluta upp med att hitta på den ena kränkande benämningen efter den andra. Du gör dig bara löjligare och löjligare. Det fanns för ca 2500 år en känd tänkare i Kina med namnet Konfucius(el Konfutse el Kung-fu-tsi). Han hade sina idéer om lojal underordning mm som knappast är användbara idag men det finns även en massa tänkvärda talesätt som tillskrivs honom, bl.a. detta: "Speglosan vanärar endast sin upphovsman". Sov du på den.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          alle
          Inlägg 06-05-2008, 21:19
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 8 722

Som sagt var... någon som är sugen på ett kafferep? Rabarberpaj, hur skulle det smaka?

Citera
          rahmat2
          Inlägg 06-05-2008, 21:22
          Länk hit: #99

Gäster

CITAT (Bettson @ 06-05-2008, 10:45) *
          Du har nog inte förstått troll-leken riktigt.

Mönstret är nästan alltid detsamma. Trolle har inte bara olika nicks de skriver under helt olika personilgheter också.

Typiskt mönster om jag får säga så går till så här.

Först bygger trollet upp en sympatisk identitet som är omtyckt, empatikt och knyter kontakt med flera om inte på ett personligt plan så åtminstone på ett anonymt personligt plan.

Efter en tid reggar de en osympatisk identitet som provocerar gärna den egna sympatiska identiteten om den lyckats knyta tillräckligt starka bank på forat. Eller.... angriper den förstas vänner på forat.

Så fortsätter leken med kanske en tredje identiet som nu tillsammans med andra ärliga medlemmar börjar trollvarna, sprida misstänksamhet om vem den riktiga identiteten är som trollar osv.

Ju mera gräl desto bättre för trollet.

Att sluta svara och sluta skriva brukar ju funka bra om nu inte trollet fortsätter med flera identiteter och drar upp tråden på nytt. ELler om inte alla genomskådar fenomenet vilket inte alla gör.

Så det handlar inte om något oskyldigt käftande och provokationer.

Det är lögner, förtal, gå bakom ryggen, PM, svek och allt skit man kan tänka sig som den värsta dokusåpa. Trollens riktiga mål är alltid att få¨ett fora att kollapsa eller stänga.

Någonstans under vägen gör detta människor riktigt illa för att man inte lärt sig att ta detta för vad det är.

Lite längre fram på vägen lär man sig ta det med en klackspark, skratta åt elendet och kalla det för dess riktiga namn.

När så sker så startar gärna trollen nya trådar som handlar om de luttrade dvs de som känner igen fenomenet och benämner det för vad det är. Hur otrevliga och misstänksamma dessa är och att de ingår i klubben för invärdes beundran med noll social kompetens.

Samtidigt får nog tyvärr en och annan ovan forumist en armbåge till välkomnande ock känner sig illa bemötta. De klandrar då gärna de genom erfarenhet luttrade medlemmarna för dåligt bemötande vilket det kanske ibland är.

De som verkligen borde klandras är trollen, men konstigt nog så tar många dom i försvar med ett asch.... det är ju bara intenet.... ger man i sig i leken får man leken tåla.
          And here we go again..... it`s a hole in the bucket dear Liza dear Liza....... slap.gif

Allt detta har du skrivit bara för att rättfärdiga ditt avskyvärda agerande!
          Du misstänker friskt. Och avböjer verifiering. Nån värde i ditt agerande kan jag inte se.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-05-2008, 21:24
          Länk hit: #100

Medlem

[quote name='*Ulrica*' date='06-05-2008, 22:17' post='835011']
          Jag
          jag är inte med i något sammanhang där man tilltalar varandra så som du ofta tilltalar andra här på Odla.

[/quote
          Hoppsan, nu behöver Du nog förklara Dig!
          Fast jag är förstås inte med i något sammanhang där man är så mästrande som Du ofta är här på Odla.
          Gita

Citera

29 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          LåstNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 06:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon