Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Smultronplantorna dör!
          Juni81
          Inlägg 08-05-2008, 09:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 15 501

Sådde smultron för några veckor sen och nu har de tagit sig ca 1-2 cm över jordytan men helt plötsligt så är det många som lägger sig ner och dör. De viker sig och ser jättevissna ut och sen bara skrumpnar de ihop. När jag plockar bort de döda så ser det ut som att de inte har några rötter alls! Någon som vet vad som kan vara felet? Har tagit bort plasten som jag hade i början, ska jag sätta tillbaka den? Och hur mkt ska jag vattna? Vet inte om jag vattnar för lite eller för mycket, är ganska mycket nybörjare.... confused.gif brukar spraya med en vattenflaska men den gick sönder och var tvungen att vattna vanligt, kankse blev för mycket...?

tacksam för svar!

Linda

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-05-2008, 09:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Det kan vara vattningen, men jag gissar på blomflugelarver ätit upp rötterna på dina små plantor. Har du haft problem med små blom flugor som surrat kring dina plantor?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Juni81
          Inlägg 08-05-2008, 09:44
          Länk hit: #3

Medlem

ja det har jag! har flugit omkring ett par stycken. men vad tråkigt, finns det nåt jag kan göra åt det? de verkar inte ha gett sig på tomatplantorna som jag sådde samtidigt. kan jag ta kål på dem på nåt sätt?

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-05-2008, 09:52
          Länk hit: #4

Medlem

Har du några fler frösådder på gång just nu? I så fall PM:a mig din adress så kan jag skicka "mot medel" tummenupp.gif

I annat fall så är det bara de vanligaste växtgifterna som har någon inverkan. Själv använder jag nematoder som är helt ofarligt att använda på växter, även sådana som man äter.

--------------------
          Penseé album

Citera
          Juni81
          Inlägg 08-05-2008, 09:57
          Länk hit: #5

Medlem

så det är alltså försent att rädda de som jag har sått nu? hittade en affär i sthlm som säljer nematoder, tänkte åka dit och köpa men du tror att jag måste så om smultron eller? fan, äckliga larver! angry.gif
          tack så mycket för hjälpen!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-05-2008, 10:07
          Länk hit: #6

Medlem

Köp en ny påse med Smultron frön och spara den till Januari Då kan du så om och få plantor som ger bär redan i Juni samma år tummenupp.gif
          Tyvärr så tar smultron väldigt lång tid på sig att gro och växa upp så jag anser att det inte är lönt att så om nu Men naturligtvis gör du som du vill
          (Tar du rådet om att så om i Januari så 'hjälper' jag gärna med tips o råd när det är dax och du ev. vill ha hjälp kompiskram.gif )

--------------------
          Penseé album

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 17:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon