| |
|
  |
South Swedish Greenhouse Lodge, Vårt stora projekt 2008 |
|
|
|
|
14-07-2008, 20:38
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
WOW!!! Så makalöst fint! Det kallar jag växthus det!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 956
Medlem nr: 10 095

|
Ja vad kan man säga.....gudomligt fint! Jag vill med ha ett sånt.... Jag som tjatat i två år om ett "vanligt" växthus....nu har mina drömmar tagit en helt ny vändning kan man säga  Vad är väl ett växthus i aluminium mot detta ??
--------------------
Zon II
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2008, 17:51
|

Medlem
Antal inlägg: 300
Medlem nr: 15 902

|
CITAT (Suz @ 18-07-2008, 18:37)  Ja vad kan man säga.....gudomligt fint! Jag vill med ha ett sånt.... Jag som tjatat i två år om ett "vanligt" växthus....nu har mina drömmar tagit en helt ny vändning kan man säga  Vad är väl ett växthus i aluminium mot detta?? Tack alla!!! Det var precis min tanke när Marina började tjata om ett växthus, vi var och kikade på Willab garden och fastnade för ett med tegelgrund, lite Engelskt stuk, men det var för litet enligt mitt tycke, så jag föreslog nånting egendesignat, lite mer koll på nätet och ser att man fick hosta upp ca 250 K för växthuset i första inlägget i denna tråden - NO WAY!!! det här kan vi göra bättre och billigare, på den vägen är det, och här är vi nu. Vi har en bra bit kvar, inredning, etc...samt ca 50 glasrutor, men det kommer en firma on ca 2 veckor och glasar klart, så det blir väl inte mycket bilder på ett tag, men det kommer............................
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2008, 09:36
|

Medlem

|
Dörrarna glasade Vi fick ta in en riktig glasmästare för dörrarna, det blev superbra. Bambugardiner Hittade dessa gamla bambugardiner i garaget, blev inte så tokigt, men vi måsta sätta skuggväv i tak och väggar, det blir 40 grader trots att alla 10 fönstren öppnar sig i taket Färdigglasat Ca 150 fönster blev det, äntligen så kan vi påbörja arbetet på insidan.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2008, 23:01
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Då blir det väl den stora prövningen i natt om fönstren håller för stormen!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
05-08-2008, 09:58
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 05-08-2008, 00:01)  Då blir det väl den stora prövningen i natt om fönstren håller för stormen! Glasen höll, fast det var nervöst i natt, det slet duktigt i de öppningsbara fönstren, trodde ett tag att vinden skulle komma in i växthuset och blåsa ut hela skiten. Det värsta var att fogningarna runt fönstren inte hunnit torka riktigt och det verkar som om allt vatten slitit eller slipat på fogarna, det har läckt som ett såll -  får se över alla fogar....................... Jag bunkrade upp med tegel och storgatsten för att hålla dörrarna på plats, det var hemskt att se våra 8 meters Thujor böja sig nästan ända ner till växthustaket i vindbyarna, en Thuja , oxo en 8 meters, vi har på garageuppfarten lutar kraftigt över bilarna, det blir fram med motorsågen...... Men, men, so far so good, verkar vara ett stabilt bygge
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
17-08-2008, 20:55
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
Hej Grönberg. Hur går det med växthuset? Man blir såååå avundsjuk... verkligen det finaste växthus jag någonsin sätt. Jag undrar  var skall trappan gå till? låt oss få höra i från dig snart
|
|
|
|
|
|
|
|
20-08-2008, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 100
Medlem nr: 7 179

|
Det där är inget växthus, snarare växtherrgård! När ni är klara med bygget så är ni välkomna att lämna anbud på att bygga ett likadant åt Gävle Chili-Farm nästa säsong  Skitsnyggt!!!
--------------------
Stolt ägare av Gävle Chili-Farm
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2008, 17:40
|

Medlem

|
CITAT (blomkronan @ 17-08-2008, 21:55)  Hej Grönberg. Hur går det med växthuset? Man blir såååå avundsjuk... verkligen det finaste växthus jag någonsin sätt. Jag undrar  var skall trappan gå till? låt oss få höra i från dig snart Tack! Spiraltrappan ska gå upp till 2:a våningen, en plattform som breder ut sig över halva växthuset, golvet där uppe blir i gallerdurk så att ljuset inte hindras för mycket, blir najs att "se det lite från ovan" CITAT (chilihead @ 20-08-2008, 23:52)  Det där är inget växthus, snarare växtherrgård! När ni är klara med bygget så är ni välkomna att lämna anbud på att bygga ett likadant åt Gävle Chili-Farm nästa säsong  Skitsnyggt!!! VäxtmaniaTyvärr så har min g:a skada i armbågen gått upp, spräckte den för en hel del år sedan. Det blir inte mycket marktegel, hyllor etc... för tillfället, men handla lite växter går ju alltid Dammbygge Givetvis så måste jag ha en liten pöl i växthuset, vi får se hur det ser ut så småningom... Vy från grannen vid sidan om vårt hus Är väl helt ok? Vy från grannen bakom vårt hus Tyvärr var han inte hemma, annars skulle jag tagit bilden från 2:a våningen där man ser Söderåsen i bakgrunden, magnifik vy - tycker grannen (och vi) Vi ska montera hängrännor, stuprör, fönsterbleck runt om för att skydda tegelgrunden från fukt, just nu så rinner allt regnvatten direkt på teglet och det funkar inte så bra om det blir frost i vinter, iofs så kommer vi att kuna hålla lite värme med gjutjärnskaminen (som vi inte monterat ännu), och ev luftvärmepump, el och vatten ska oxo dras in i växthuset, skugggardiner, etc......... Hoppas att man kan börja ta tag i detta, annars får vi väl hyra in folk innan vintern..........
Redigerat av Grönberg: 25-08-2008, 18:59
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2008, 17:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Ja, vad säger man  9392 visningar och 108 frågor o svar... Det är med stort nöje och enorm glädje vi har fått följa ert växthusbygge... Tack för att ni har delat med er och visat bilder under byggets gång.... ser fram emot fortsättningen då din armbåge är 'frisk' nog att fortsätta.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2008, 17:59
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Man blir MÅLLÖS! Glashus eller glaspalats, knappast växthus.....
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
25-08-2008, 18:01
|

Medlem

|
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 25-08-2008, 18:47)  Ja, vad säger man  9392 visningar och 108 frågor o svar... Det är med stort nöje och enorm glädje vi har fått följa ert växthusbygge... Tack för att ni har delat med er och visat bilder under byggets gång.... ser fram emot fortsättningen då din armbåge är 'frisk' nog att fortsätta. 9392 tack! Det är oerhört roligt och smickrande att vårt projekt rönt så pass stor uppskattning. Vi kommer givetvis att uppdatera så fort vi har något att visa, med tanke på hur mycket som är kvar så gissar jag på att tråden kommer att leva ett bra tag till, inte minst när det är färdigt,då ska jag försöka att videofilma en sekvens med rundtur från infarten på huset, genom vår trädgård och avsluta i växthuset, kanske med en klosterkör som sjunger i bakgrunden
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-08-2008, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 12 685

|
Fullständigt fantastiskt läckert!!! Det är det finaste växthus jag nånsin skådat, just för allt runt omkring, alla genomtänkta snygga detaljer, fönsterrundlarna, alla murar, inner-trädgården, tanken med "loft" och kamin...Skitsnyggt jobbat. Har ni koll på hur mycket pengar respektive tid som ni har lagt ner det än så länge?
Jag frågade dig förut om dina dammkanter som du lagt betong på....hur har du gjort för att inte vattnet ska spränga dem , när det fryser?
//Maya
Redigerat av MayaLisa: 29-08-2008, 23:04
--------------------
************************* Roslagen zon 3-4
Det är själva resan som är livet! Då du kommit ända fram så är det slut...
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2008, 12:52
|

Medlem

|
CITAT (MayaLisa @ 30-08-2008, 00:03)  Fullständigt fantastiskt läckert!!! Det är det finaste växthus jag nånsin skådat, just för allt runt omkring, alla genomtänkta snygga detaljer, fönsterrundlarna, alla murar, inner-trädgården, tanken med "loft" och kamin...Skitsnyggt jobbat. Har ni koll på hur mycket pengar respektive tid som ni har lagt ner det än så länge?
Jag frågade dig förut om dina dammkanter som du lagt betong på....hur har du gjort för att inte vattnet ska spränga dem , när det fryser?
//Maya Tack! Jo vi har koll på tid och kostnader. Under dammkanterna har vi sand och singel, detta fångar en del av markrörelserna, i cementen har jag lagt en tunn armeringsmatta, om du ändå får sprickor så kan du täta med takmassa på tub (inte silikon), denna massa tål -40 grader och +80
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
30-08-2008, 17:39
|

Medlem

|
Lite inköp idag: Cafegruppen Hittade dessa trädgårdsmöbler på Blocket, sekelskiftet 1800/1900, kan nog bli najs när vi teglat golvet. Cafegruppen Kronan till vänster i bild ska hänga i taket över gruppen, ska svetsa på ljushållare och sätta en talja i taket så att man kan hissa ner den med hjälp av en vajer. sjysst patina den fått med all rost.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2008, 20:03
|

Medlem

|
Borde kanske inte lägga in sånna här petitesser, men känner ändå en viss skyldighet mot alla er trogna läsare av denna tråd, det händer inte mycket, min armbåge vill inte med mig, tror en kortisonspruta kan hjälpa till.... The final window Äntligen så hittade vi ett fönster som matchade resten, ett runt klosterfönster i gjutjärn, 2 trälister runt om på båda sidor i ekträ som skruvas tillsammans och fogas fast i muren av gatsten, sabla tur!!!! Vi hade ju turen och hitta en fenomenal palm oxo, vet inte i nuläget var vi placerar den..... Trachycarpus Fortunei
Redigerat av Grönberg: 05-09-2008, 20:10
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-09-2008, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
 Om jag ändå hade ytan och ekonomin... jag får glädjas med din tråd. Det är så kul att se hur dit projekt växer fram  Sakta men säker... en dröm ska inte ta slut! //Mari
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2008, 20:07
|
Medlem
Antal inlägg: 41
Medlem nr: 10 995

|
Helt underbart! Men en liten fråga som jag sökt svar på i tråden men kanske missat... hur har ni fäst glasskivorna i "de urfrästa ramarna"? Fogmassa, stift, list, kitt.... jag vet inte hur man ska göra?!? Kommer det inte att lägga sig vatten i kanterna och på sikt göra så att trät murknar, även om det är tryckt? Har själv länge velat göra något liknande, i mycket enklare och mindres skala, men fastnat lite på ovan bekymmer.
Hur som helst, jag bara längtar efter uppdateringar i ert projekt!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2008, 20:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Spänningen växer.... Ser verkligen fram emot fortsättningen.... Så otroligt häftigt!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
07-09-2008, 20:48
|

Medlem

|
CITAT (*Charlotta* @ 07-09-2008, 21:07)  Helt underbart! Men en liten fråga som jag sökt svar på i tråden men kanske missat... hur har ni fäst glasskivorna i "de urfrästa ramarna"? Fogmassa, stift, list, kitt.... jag vet inte hur man ska göra?!? Kommer det inte att lägga sig vatten i kanterna och på sikt göra så att trät murknar, även om det är tryckt? Har själv länge velat göra något liknande, i mycket enklare och mindres skala, men fastnat lite på ovan bekymmer.
Hur som helst, jag bara längtar efter uppdateringar i ert projekt! Efter att ha fräst ur ramen för glaset så penslade vi på samma Cuprinol (för tryckt trä) som vi betsade till svart i det frästa spåret, när det torkat så la vi i svart takmassa, därefter tryckte vi i glaset, satte ett listspik i varje sida i mitten av glaset = 4 st, därefter så kittade vi med samma takmassa utvändigt. det lilla vatten som lägger sig i kanterna försvinner ganska fort, tryckt trä håller i bästa fall 40-60 år, med lite underhåll med Cuprinol då och då så varar det längre Lycka till!!!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|