CITAT (Peztis @ 24-01-2010, 17:12)

Nu var det allt länge sedan vi hörde ifrån detta enormt underbara bygge! Hur har ni det nu mitt i vintern?
Kallt - vi har -5 i växthuset just nu trots byggfläkten, det var -12 i morse ute, vi stack till sydostasien 28/11 och kom hem 10/1 (med sandaler på fötterna), 6 underbara veckor, det blev Laos, Vietnam, Malaysia och avslutning i Thailand, tror det var 50 graders skillnad när vi landade i Kastrup, fy f-n!
Jag klippte vinrankorna i växthuset när vi kom hem, en del frostskador är det på en del av växterna eftersom vi inte hade byggfläkten igång när vi var borta, man kunde ju inte ana att vi skulle få så kallt så tidigt.
Jag satte en hel del Chilifrön av lite olika sorter på grodd (ca 70 st 16/1), och döm om min förvåning när jag tittade i minidrivhuset i lördags, 21 st hade skjutit skott, redan efter 1 vecka!!!! planterade om dem i minikrukor i söndags och nu står dem under växtlampa.
Jag har tog in en stor del av min palmodling och även agaves, cycas, etc.. som har stått under växtlampa sen i nov, tur var väl det, men många av palmerna verkar inte trivas, och en hel del har dött.
Vi ska sätta en hel del paprika, tomater, etc... om en månad, och givetvis sallad och rädisor i blomlådor, funkar fint, vi skördade sistnämnda redan i april förra året, och var självförsörjande på grönt fram tom november, massor med tomater, gurka, sallad, bönor, chili, etc.......
Ser fram emot alla underbara ljumma kvällar i växthuset, sippa på ett glas vin i grönskan, och bara njuta.
Vi får se om jag får igång projektet med vedboden, samma tegel, samma valv och så gräs på taket, vill även bygga en grill på innergården vid växthuset, en med bakugn ovanför eldstaden med gjutjärnslucka, brödbak, pitabröd, pizzor och kanske en och annan gryta.
Jag misstänker att alla mina fiskar har kolat vippen, rejält med tjock is på dammarna.
Nä, nu vill vi odlaiter ha lite värme, det kliar i odlingsfingrarna.......
Kolla vem vi sprang på i Thailand:
dileva.JPG
Redigerat av Grönberg: 25-01-2010, 09:51