Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Funderingar kring mitt plasthus...
          Spihc
          Inlägg 10-05-2008, 19:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 12 260

Hejsan.

För att göra en lååång historia kort.
          Jag har en dröse chile plantor som jag tänkte ha utomhus i sommar, avsaknaden av tak på vår altan (lägenhet) gjorde att jag ville ha en lösning som höll ute vatten från att dränka dem, förra sommaren var en katastrof.

Sagt och gjort, så köpte jag ett väldigt billigt växthus på Rusta, för 175 kr. Växthuset är 1,2*1 meter och ca 1,5 meter högt i nocken. Detta är som ni förstår ett med plastväggar/tak.

Nu till problemet:
          Växthuset står på altanen, i en hörna mot en södervägg, det blir VÄLDIGT varmt där när solen står på, hade uppåt 38 grader där ett slag. Saken är ju den att det blir minimal luftgenomströmning även om dörren helt är öppen. Bladen på 3-4 växter har fått "brännmärken" och ser därför inte så bra ut.

Tillfällig lösning:
          Har köpt en presenning på Rusta, stor, vit och fin.

Fråga:
          Hur ska man lösa det bäst, vad tycker ni?

1. Lägga ett lager presenning runt hela "huset", dvs innanför plastfilmen.
          2. Lägga ett lager på "södersidan" av huset, samt taket, innanför plastfilmen.
          3. Ta bort plastfilmen under sommaren, för att öka luftcirkulationen och bara ha presenning i tak, och södersidan för at ge skugga.

Frågorna är många, som det är nu så blir det för varmt, och när solen passerat cenit och ligger på från väst så står solen rakt in i den öppna dörren och det redan varma huset.

Hur göra, alla tips är tacksamt mottagna!

Tobias

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon