Efter lite detektivarbete på internet tror jag att vi har fullt med sandbin i vår trädgård. De har funnits här i flera år, och blir bara fler och fler... Vi trodde först att de var farliga då de liknar bin som sticks.
Till att börja med fanns de under trappan upp till vår ytterdörr, där de gjorde en massa hål och kröp ner i sanden. Sen spred de sig till ett land längs husväggen. Efter det började de inta delar av uppfarten vilken är grusbelagd.
För nån vecka sen lade jag duk o täckbark över landet i samband med plantering av växter. Vet ej om detta retade dem, för nu har de hämnats genom att bosätta sig mellan plattorna på altanen... Tanken är att lägga om den i år eftersom det är stora glipor mellan plattorna, och jag hoppas verkligen det får bort dem därifrån.
Problemet är att de är så många, och att de bosatt sig precis där vi hela tiden rör oss, entren, vägen till bilarna och källaren, och nu altanen... När solen skiner svärmar de nästan och det är obehagligt, även om vi förstått att de inte sticks! Folk som kommer hit blir livrädda då de tror de är farliga...
Är det nån som vet hur man får dem att flytta?? (Bifogar dåliga bilder)
Bi_vid_sitt_hål.jpg ( 184.83k )
Antal nedladdningar: 170
Bi_på_sten.jpg ( 176.38k )
Antal nedladdningar: 144
Redigerat av camaro: 11-05-2008, 14:45