|
|
  |
Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora! |
|
|
|
15-08-2008, 09:38
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
CITAT (lissa @ 15-08-2008, 03:36)  PS Kee, vad betyder sarskriva ??Ar det nar man skriver iaf i stallet for i alla fall ?? Fasiken ocksà. Det ar jobbigt att inte kunna skriva normalt...har bara fàtt problem sen jag updaterade till explorer7, och inte gillar jag hur skarmen ser ut heller, 6an var verkligen praktisk, men den làter mig inte flytta tillbaka till 6 igen...ursakta min off topik bit, men jag blir sà sur pà strul Att särskriva är när man skriver ett ord som två ord, en av de absolut vanligast förekommande felstavningarna i det skrivna svenska språket. Jag vill påstå att den utgör över 90% av felstavningarna. Engelskans inflytande på oss svenskar är nog den främsta orsaken till detta, till skillnad från Svenskan kan det i Engelskan inte uppstå missförstånd om man skriver orden isär eller ihop. En tumregel jag fick lära mig i grundskolan och som jag tycker fler borde ta intryck av är att SÄGER man ordet som ett ord så ska det SKRIVAS som ett ord! Ett svenskt ord kan inte bli för långt. Vanliga felstavningar: Herr toalett (syftar på en man vid namn "toalett), herrtoalett (en toalett där män kan uträtta sina behov). Lama djur (djur som inte kan röra på sig), lamadjur (ett sorts fyrfota djur som de flesta känner till). Sen ett exempel från verkligheten, "du själv använder ju internet förkortningar av ord" betyder att jag använder internet och förkortningar av ord, hade det stått "internetförkortningar" så hade innebörden blivit en helt annan! Återigen, ett svenskt ord kan inte bli för långt! Jag tycker särskrivningen är såpass allvarlig just i och med att den är så utbredd. Att man glömt ta av sig boxningshandskarna eller att man inte vet exakt hur ett ord stavas är inte alls lika irriterande för "flytet" när man läser någons text. Dessutom kan man inte hålla reda på hur vartenda ord stavas men en enkel regel är desto lättare att komma ihåg! Nog med OT för mig, vil ni diskutera detta mer så startar jag en ny tråd i ämnet, tog upp detta eftersom du frågade! Min passio växer och blommar alltjämt och det ser riktigt vanvårdat ut på balkongen nu! Snart är det dags att ta några sticklingar från den för jag tänker inte övervintra hela plantan inomhus!
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
18-08-2008, 16:43
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
idag slog denna passionsblomma ut vet inte vilken det är !! . då alla har växt in i varandra . men doftar underbart och jätte vacker .
|
|
|
|
|
18-08-2008, 18:32
|
Medlem
Antal inlägg: 1
Medlem nr: 8 971

|
Prova med www.vaggivagg.se där finns det massor av smått o gått
|
|
|
|
|
18-08-2008, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Kee, tack för förklaringen, jag fick ett gott skratt när jag läste det där med herr toalett, jag läser ju inte så mycket på svenska och ser nästan bara såna saker i roliga historier..Det jag däremot har märkt är att man i svenskan tyvärr använder väldigt många engelska ord, men utvecklingen kanske för sånt med sig... Jag vet inte heller vilken passi du har fått Flaxss, men den är ju jättesöt, och om den dessutom doftar gott så får du ju dubbelt nöje...grattis
--------------------
|
|
|
|
|
18-08-2008, 21:24
|

Medlem

|
Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång??
--------------------
|
|
|
|
|
18-08-2008, 21:40
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 21:08)  Jag vet inte heller vilken passi du har fått Flaxss, men den är ju jättesöt, och om den dessutom doftar gott så får du ju dubbelt nöje...grattis iför sig har jag fler som doftar mycket men idag hittade jag 2till . har ju mina klättrande på balkong räcket och där har nog 3 eller 4 växt ihop  blir mycket pyssel med att få in dom innan den värsta frosten kommer . CITAT (lissa @ 18-08-2008, 21:24)  Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång?? är det inte sånt som kommer om man har bladlöss ?
|
|
|
|
|
18-08-2008, 23:00
|

Medlem

|
Nja, när det är skadedjur brukar dom ge ifrån sig en söt vätska som blir klibb på bladet under det dom sitter på. Det Caerulan har här är perfekta runda droppar som är kanske mindre än ett litet knapphålshuvud som sitter i kanten där bladet sitter ihop med dess lilla skaft, och i vecket mellan stam och gren... som om växten själv har utsöndrat det. Jag var på vippen att smaka, men sen drog jag mig tillbaka iom att jag inte vet om det kommer från växten eller från någon insekt..
Har ni redan frostvarningar ?? Ska du inte klippa ner den i år ?? Kan den fortsätta att växa ordentligt inne om du försöker?
Tack för försöket Flaxss
Redigerat av lissa: 18-08-2008, 23:03
--------------------
|
|
|
|
|
19-08-2008, 07:13
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 22:24)  Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång?? Är det de här dropparna ibland i mitten på själva bladet (titta på bilden) så är det belöning för myrorna i naturen..., ännu ett exampel på samarbete mellan djur och växter ( om det finns myrorna på växten betyder det avsevärt mindre antal fjärillarver som skadar växten)... Nektar hos passiflora coccinea 19.8.2008:
nektar_på_bladen_.....19.8.2008.jpg ( 67.91k )
Antal nedladdningar: 26MVH/clivia
Redigerat av clivia: 19-08-2008, 07:16
|
|
|
|
|
19-08-2008, 17:23
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 18-08-2008, 23:00)  .
Har ni redan frostvarningar ?? Ska du inte klippa ner den i år ?? Kan den fortsätta att växa ordentligt inne om du försöker? frostvarningar hoppas jag verkligen inte på nu . nere i trädgården i skåne dröjer det in i okt-dec innan den första frosten visar sig . här där jag bor nu med balkongen och uteplatsen vet jag inte när frosten kommer för jag har inte bott här så länge . jag var på Plantagen i dag och dom hade 70% Rea på sina passioflora plantor . CITAT (clivia @ 19-08-2008, 07:13)  Är det de här dropparna ibland i mitten på själva bladet (titta på bilden) så är det belöning för myrorna i naturen..., ännu ett exampel på samarbete mellan djur och växter ( om det finns myrorna på växten betyder det avsevärt mindre antal fjärillarver som skadar växten)...
Nektar hos passiflora coccinea 19.8.2008:
MVH/clivia tack för infon  ,, verkligen intressant .
|
|
|
|
|
23-08-2008, 09:53
|
Medlem

|
var på botaniskan i veckan och tog kort på denna
PICT3402.JPG ( 882.92k )
Antal nedladdningar: 27visst är den vacker ? även om den inte har så många sprakande färger . och bara bladen isig är ju vackra ( tog dock inga kort på bladen )
|
|
|
|
|
23-08-2008, 13:23
|

Medlem

|
Har en fundering kring Caerulans förökningssätt, bildar den alltid frukt eller kan fröer återfinnas inuti den ihopskrumpnade blomman? Dum fråga kanske, men jag plockade isär en torkad blomma med några hårda "korn" inuti sig, så därför frågar jag.
--------------------
|
|
|
|
|
23-08-2008, 16:07
|
Medlem

|
CITAT (Kee @ 23-08-2008, 13:23)  Har en fundering kring Caerulans förökningssätt, bildar den alltid frukt eller kan fröer återfinnas inuti den ihopskrumpnade blomman? Dum fråga kanske, men jag plockade isär en torkad blomma med några hårda "korn" inuti sig, så därför frågar jag. jag tror att den bilder frukt alltid . -
|
|
|
|
|
23-08-2008, 18:14
|

Medlem

|
Ja något annat känns ju instinktivt väldigt lustigt, men fråga kan man ju alltid göra!  Har börjat samla frön från vänster och höger på sistone och naturen upphör aldrig att fascinera!
--------------------
|
|
|
|
|
25-08-2008, 02:17
|

Medlem

|
Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.
DSCN7237.JPG ( 72.74k )
Antal nedladdningar: 33Det där med att samla frön blir nästan som en mani..När jag var uppe på kusten såg jag underbara strimmiga mirabilis jalapa, och jag plockade frön på trottoaren som bara den..och varje gång jag gick förbi dessutom. Synd att det inte fanns några Passis
--------------------
|
|
|
|
|
26-08-2008, 15:45
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (lissa @ 25-08-2008, 03:17)  Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.
DSCN7237.JPG ( 72.74k )
Antal nedladdningar: 33Det där med att samla frön blir nästan som en mani..När jag var uppe på kusten såg jag underbara strimmiga mirabilis jalapa, och jag plockade frön på trottoaren som bara den..och varje gång jag gick förbi dessutom. Synd att det inte fanns några Passis  Grattis, Lissa, det syns att den trivs hos dig...Jag väntar nu på min passiflora citrina som kommer att blomma snart... och vad gäller passi-frön har jag sått Passiflora macrophylla...myyyycket stora blad...men, men vi får se om de gror överhuvudtaget... Två bilder till på passifloror: P.coriaceae i köket och P. ´Empress Eugenie´ på balkongen:
passiflora_coriaceae.jpg ( 81.38k )
Antal nedladdningar: 32
passiflora_på_balkongen.jpg ( 90.92k )
Antal nedladdningar: 29MVH/clivia
|
|
|
|
|
26-08-2008, 16:06
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 25-08-2008, 02:17)  Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig. du har ju fått en rejäl planta där nu ju !! är det en frösådd ? CITAT (clivia @ 26-08-2008, 15:45)  Två bilder till på passifloror:
P.coriaceae i köket och P. ´Empress Eugenie´ på balkongen:
MVH/clivia vackra bilder !! gillar verkligen bladverket på passiflora coriacea . min frösådda passiflora coriacea växer på fint men än bara en liten planta .
Redigerat av flaxss: 26-08-2008, 16:06
|
|
|
|
|
27-08-2008, 01:18
|

Medlem

|
Ay Clivia, vad vackra dom är, och fina kort dessutom,. Empressen ser lite näckrosaktig ut på det kortet, grattis igen !!! Har du inga prroblem med att ha dom inne ?? Jag funderar på att så några frön att ha inne..men hur blir det då med vintervilan? Caerulan måste jag väl klippa ner ordentligt lite längre fram, för dom blommar väl på dom årskvistarna ??? Flaxss, Ja dom är frösådda båda två, säger båda två, för nu ser jag att den som jag har i en hink på golvet också syns lite på bilden. Det har kommit upp några rotskott, tror jag, men det kan ju faktiskt vara frön som inte har vaknat förrän nu. En tjej från Nicaragua ( paradis för Passis) säger att vissa frön kan ta upp till 3 år att gro.. Fröna jag fick från frukterna har jag pulat ner i både krukan och hinken, så nästa år kommer jag förhoppningsfullt att ha verkligen tätt tak och den andra har jag tänkt forma till något bollaktigt, för den har ju nästan den formen nu...svårt att tänka mig att jag måste klippa den snart, men det finns ju inte mycket att välja på ...
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2008, 10:55
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 01:18)  Flaxss, Ja dom är frösådda båda två, säger båda två, för nu ser jag att den som jag har i en hink på golvet också syns lite på bilden. Det har kommit upp några rotskott, tror jag, men det kan ju faktiskt vara frön som inte har vaknat förrän nu. En tjej från Nicaragua ( paradis för Passis) säger att vissa frön kan ta upp till 3 år att gro.. Fröna jag fick från frukterna har jag pulat ner i både krukan och hinken, så nästa år kommer jag förhoppningsfullt att ha verkligen tätt tak och den andra har jag tänkt forma till något bollaktigt, för den har ju nästan den formen nu...svårt att tänka mig att jag måste klippa den snart, men det finns ju inte mycket att välja på ...  dom skickar rotskott ,, och dom ska du toppa mycket för dom blommar sämre har jag läst . hur det är i verkligheten vet jag inte . så jag låter några rotskott vara och så toppar jag några så ser jag . hoppas fröna gror  ,, jag har redan klippt ner min edulis och ska även göra det snart på den blåa . resten blommar så vackert än så dom låter jag va .
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|