Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora!
          Kee
          Inlägg 15-08-2008, 09:38
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

CITAT (lissa @ 15-08-2008, 03:36) *
          PS Kee, vad betyder sarskriva ??Ar det nar man skriver iaf i stallet for i alla fall ??
          Fasiken ocksà. Det ar jobbigt att inte kunna skriva normalt...har bara fàtt problem sen jag updaterade till explorer7, och inte gillar jag hur skarmen ser ut heller, 6an var verkligen praktisk, men den làter mig inte flytta tillbaka till 6 igen...ursakta min off topik bit, men jag blir sà sur pà strul

Att särskriva är när man skriver ett ord som två ord, en av de absolut vanligast förekommande felstavningarna i det skrivna svenska språket. Jag vill påstå att den utgör över 90% av felstavningarna. Engelskans inflytande på oss svenskar är nog den främsta orsaken till detta, till skillnad från Svenskan kan det i Engelskan inte uppstå missförstånd om man skriver orden isär eller ihop. En tumregel jag fick lära mig i grundskolan och som jag tycker fler borde ta intryck av är att SÄGER man ordet som ett ord så ska det SKRIVAS som ett ord! Ett svenskt ord kan inte bli för långt. Vanliga felstavningar:

Herr toalett (syftar på en man vid namn "toalett), herrtoalett (en toalett där män kan uträtta sina behov).
          Lama djur (djur som inte kan röra på sig), lamadjur (ett sorts fyrfota djur som de flesta känner till).

Sen ett exempel från verkligheten, "du själv använder ju internet förkortningar av ord" betyder att jag använder internet och förkortningar av ord, hade det stått "internetförkortningar" så hade innebörden blivit en helt annan! Återigen, ett svenskt ord kan inte bli för långt!

Jag tycker särskrivningen är såpass allvarlig just i och med att den är så utbredd. Att man glömt ta av sig boxningshandskarna eller att man inte vet exakt hur ett ord stavas är inte alls lika irriterande för "flytet" när man läser någons text. Dessutom kan man inte hålla reda på hur vartenda ord stavas men en enkel regel är desto lättare att komma ihåg!

Nog med OT för mig, vil ni diskutera detta mer så startar jag en ny tråd i ämnet, tog upp detta eftersom du frågade!

Min passio växer och blommar alltjämt och det ser riktigt vanvårdat ut på balkongen nu! Snart är det dags att ta några sticklingar från den för jag tänker inte övervintra hela plantan inomhus!

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-08-2008, 16:43
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

idag slog denna passionsblomma ut vet inte vilken det är !! . då alla har växt in i varandra .

men doftar underbart och jätte vacker .

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  PICT3343.JPG ( 698.25k ) Antal nedladdningar: 32

Citera
          xsantippa
          Inlägg 18-08-2008, 18:32
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 8 971

Prova med www.vaggivagg.se där finns det massor av smått o gått

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-08-2008, 18:51
          Länk hit: #144

Medlem

CITAT (xsantippa @ 18-08-2008, 18:32) *
          Prova med www.vaggivagg.se där finns det massor av smått o gått

vi hade en diskussion om det företaget på odla .

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...l=v%E4ggiv%E4gg

Citera
          lissa
          Inlägg 18-08-2008, 21:08
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Kee, tack för förklaringen, jag fick ett gott skratt när jag läste det där med herr toalett, jag läser ju inte så mycket på svenska och ser nästan bara såna saker i roliga historier..Det jag däremot har märkt är att man i svenskan tyvärr använder väldigt många engelska ord, men utvecklingen kanske för sånt med sig...
          Jag vet inte heller vilken passi du har fått Flaxss, men den är ju jättesöt, och om den dessutom doftar gott så får du ju dubbelt nöje...grattis

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 18-08-2008, 21:24
          Länk hit: #146

Medlem

Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång??

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-08-2008, 21:40
          Länk hit: #147

Medlem

CITAT (lissa @ 18-08-2008, 21:08) *
          Jag vet inte heller vilken passi du har fått Flaxss, men den är ju jättesöt, och om den dessutom doftar gott så får du ju dubbelt nöje...grattis

iför sig har jag fler som doftar mycket men idag hittade jag 2till . har ju mina klättrande på balkong räcket och där har nog 3 eller 4 växt ihop fear.gif blir mycket pyssel med att få in dom innan den värsta frosten kommer .

CITAT (lissa @ 18-08-2008, 21:24) *
          Glömde en sak...När jag tittade på Caerulan såg jag att den hade pyttesmå droppar, speciellt i vecket stam/blad, men på en del fanns det i mitten på själva bladet också. Det ser inte ut som om det kommer från något djur utan det kommer från själva växten. Har ni också upplevt det någon gång??

är det inte sånt som kommer om man har bladlöss ?

Citera
          lissa
          Inlägg 18-08-2008, 23:00
          Länk hit: #148

Medlem

Nja, när det är skadedjur brukar dom ge ifrån sig en söt vätska som blir klibb på bladet under det dom sitter på.
          Det Caerulan har här är perfekta runda droppar som är kanske mindre än ett litet knapphålshuvud som sitter i kanten där bladet sitter ihop med dess lilla skaft, och i vecket mellan stam och gren... som om växten själv har utsöndrat det.
          Jag var på vippen att smaka, men sen drog jag mig tillbaka iom att jag inte vet om det kommer från växten eller från någon insekt..

Har ni redan frostvarningar ?? Ska du inte klippa ner den i år ?? Kan den fortsätta att växa ordentligt inne om du försöker?

Tack för försöket Flaxss

Redigerat av lissa: 18-08-2008, 23:03

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 19-08-2008, 07:13
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 18-08-2008, 22:24) *

Är det de här dropparna ibland i mitten på själva bladet (titta på bilden) så är det belöning för myrorna i naturen..., ännu ett exampel på samarbete mellan djur och växter ( om det finns myrorna på växten betyder det avsevärt mindre antal fjärillarver som skadar växten)...

Nektar hos passiflora coccinea 19.8.2008:
          Bifogad fil  nektar_på_bladen_.....19.8.2008.jpg ( 67.91k ) Antal nedladdningar: 26

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 19-08-2008, 07:16

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 19-08-2008, 17:23
          Länk hit: #150

Medlem

CITAT (lissa @ 18-08-2008, 23:00) *
          .

Har ni redan frostvarningar ?? Ska du inte klippa ner den i år ?? Kan den fortsätta att växa ordentligt inne om du försöker?

frostvarningar hoppas jag verkligen inte på nu . ohmy.gif

nere i trädgården i skåne dröjer det in i okt-dec innan den första frosten visar sig . här där jag bor nu med balkongen och uteplatsen vet jag inte när frosten kommer för jag har inte bott här så länge .

jag var på Plantagen i dag och dom hade 70% Rea på sina passioflora plantor .

CITAT (clivia @ 19-08-2008, 07:13) *
          Är det de här dropparna ibland i mitten på själva bladet (titta på bilden) så är det belöning för myrorna i naturen..., ännu ett exampel på samarbete mellan djur och växter ( om det finns myrorna på växten betyder det avsevärt mindre antal fjärillarver som skadar växten)...

Nektar hos passiflora coccinea 19.8.2008:

MVH/clivia

tack för infon tummenupp.gif ,, verkligen intressant .

Citera
          lissa
          Inlägg 23-08-2008, 01:22
          Länk hit: #151

Medlem

Ahaaa, jag vågade ju inte smaka på den, och om jag hade gjort det hade jag alltså känt sötman..för mina droppar är precis som dina Clivia. Det jag inte visste var att myror åt fjärilslarver !! Jag såg några myror för ett tag sedan, men inte nu..17 också att jag inte visste det här tidigare. Jag har alltid trott att myror använde sig av bladlöss som om dom vore kossor som dom mjölkade och vaktade=mer bladlöss på växterna..
          thanks.gif för svaren smile.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-08-2008, 09:53
          Länk hit: #152

Medlem

var på botaniskan i veckan och tog kort på denna

Bifogad fil  PICT3402.JPG ( 882.92k ) Antal nedladdningar: 27

visst är den vacker ? även om den inte har så många sprakande färger . och bara bladen isig är ju vackra ( tog dock inga kort på bladen )

Citera
          Kee
          Inlägg 23-08-2008, 13:23
          Länk hit: #153

Medlem

Har en fundering kring Caerulans förökningssätt, bildar den alltid frukt eller kan fröer återfinnas inuti den ihopskrumpnade blomman? Dum fråga kanske, men jag plockade isär en torkad blomma med några hårda "korn" inuti sig, så därför frågar jag.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-08-2008, 16:07
          Länk hit: #154

Medlem

CITAT (Kee @ 23-08-2008, 13:23) *
          Har en fundering kring Caerulans förökningssätt, bildar den alltid frukt eller kan fröer återfinnas inuti den ihopskrumpnade blomman? Dum fråga kanske, men jag plockade isär en torkad blomma med några hårda "korn" inuti sig, så därför frågar jag.

jag tror att den bilder frukt alltid . -

Citera
          Kee
          Inlägg 23-08-2008, 18:14
          Länk hit: #155

Medlem

Ja något annat känns ju instinktivt väldigt lustigt, men fråga kan man ju alltid göra! smile.gif Har börjat samla frön från vänster och höger på sistone och naturen upphör aldrig att fascinera!

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 25-08-2008, 02:17
          Länk hit: #156

Medlem

Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.Bifogad fil  DSCN7237.JPG ( 72.74k ) Antal nedladdningar: 33

Det där med att samla frön blir nästan som en mani..När jag var uppe på kusten såg jag underbara strimmiga mirabilis jalapa, och jag plockade frön på trottoaren som bara den..och varje gång jag gick förbi dessutom.
          Synd att det inte fanns några Passis biggrin.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 26-08-2008, 15:45
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (lissa @ 25-08-2008, 03:17) *
          Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.Bifogad fil  DSCN7237.JPG ( 72.74k ) Antal nedladdningar: 33

Det där med att samla frön blir nästan som en mani..När jag var uppe på kusten såg jag underbara strimmiga mirabilis jalapa, och jag plockade frön på trottoaren som bara den..och varje gång jag gick förbi dessutom.
          Synd att det inte fanns några Passis biggrin.gif

Grattis, Lissa, det syns att den trivs hos dig...Jag väntar nu på min passiflora citrina som kommer att blomma snart... och vad gäller passi-frön har jag sått Passiflora macrophylla...myyyycket stora blad...men, men vi får se om de gror överhuvudtaget...

Två bilder till på passifloror:

P.coriaceae i köket och P. ´Empress Eugenie´ på balkongen:

Bifogad fil  passiflora_coriaceae.jpg ( 81.38k ) Antal nedladdningar: 32
          Bifogad fil  passiflora_på_balkongen.jpg ( 90.92k ) Antal nedladdningar: 29

MVH/clivia

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-08-2008, 16:06
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (lissa @ 25-08-2008, 02:17) *
          Wow, en liten frukt till, hoppas att den också har frön...och "takrankan" har verkligen växt sig riktigt frodig.

du har ju fått en rejäl planta där nu ju !! är det en frösådd ?

CITAT (clivia @ 26-08-2008, 15:45) *
          Två bilder till på passifloror:

P.coriaceae i köket och P. ´Empress Eugenie´ på balkongen:

MVH/clivia

vackra bilder !! gillar verkligen bladverket på passiflora coriacea . min frösådda passiflora coriacea växer på fint men än bara en liten planta .

Redigerat av flaxss: 26-08-2008, 16:06

Citera
          lissa
          Inlägg 27-08-2008, 01:18
          Länk hit: #159

Medlem

Ay Clivia, vad vackra dom är, och fina kort dessutom,. Empressen ser lite näckrosaktig ut på det kortet, grattis igen !!!
          Har du inga prroblem med att ha dom inne ?? Jag funderar på att så några frön att ha inne..men hur blir det då med vintervilan?
          Caerulan måste jag väl klippa ner ordentligt lite längre fram, för dom blommar väl på dom årskvistarna ???

Flaxss, Ja dom är frösådda båda två, säger båda två, för nu ser jag att den som jag har i en hink på golvet också syns lite på bilden. Det har kommit upp några rotskott, tror jag, men det kan ju faktiskt vara frön som inte har vaknat förrän nu. En tjej från Nicaragua ( paradis för Passis) säger att vissa frön kan ta upp till 3 år att gro..
          Fröna jag fick från frukterna har jag pulat ner i både krukan och hinken, så nästa år kommer jag förhoppningsfullt att ha verkligen tätt tak och den andra har jag tänkt forma till något bollaktigt, för den har ju nästan den formen nu...svårt att tänka mig att jag måste klippa den snart, men det finns ju inte mycket att välja på ... smile.gif

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-08-2008, 10:55
          Länk hit: #160

Medlem

CITAT (lissa @ 27-08-2008, 01:18) *
          Flaxss, Ja dom är frösådda båda två, säger båda två, för nu ser jag att den som jag har i en hink på golvet också syns lite på bilden. Det har kommit upp några rotskott, tror jag, men det kan ju faktiskt vara frön som inte har vaknat förrän nu. En tjej från Nicaragua ( paradis för Passis) säger att vissa frön kan ta upp till 3 år att gro..
          Fröna jag fick från frukterna har jag pulat ner i både krukan och hinken, så nästa år kommer jag förhoppningsfullt att ha verkligen tätt tak och den andra har jag tänkt forma till något bollaktigt, för den har ju nästan den formen nu...svårt att tänka mig att jag måste klippa den snart, men det finns ju inte mycket att välja på ... smile.gif

dom skickar rotskott ,, och dom ska du toppa mycket för dom blommar sämre har jag läst . hur det är i verkligheten vet jag inte . så jag låter några rotskott vara och så toppar jag några så ser jag .

hoppas fröna gror tummenupp.gif ,, jag har redan klippt ner min edulis och ska även göra det snart på den blåa . resten blommar så vackert än så dom låter jag va .

Citera

11 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 01:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon