|
|
  |
Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora! |
|
|
|
27-08-2008, 21:30
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (flaxss @ 26-08-2008, 17:06)  du har ju fått en rejäl planta där nu ju !! är det en frösådd ? vackra bilder !! gillar verkligen bladverket på passiflora coriacea . min frösådda passiflora coriacea växer på fint men än bara en liten planta . Tack, Flaxss... Den (P.coriaceae) växer som ogräs och blommar mycket villigt inne i lägenheten hela sommaren och hösten...
passiflora_coriaceae__27.8.2008.jpg ( 67.37k )
Antal nedladdningar: 34MVH/clivia
|
|
|
|
|
27-08-2008, 21:40
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
jätte vacker passiflora coriacea du har Clivia ,, vet du hur lång tid det tar från 1års frösådd till att den blommar ?
|
|
|
|
|
27-08-2008, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Hej igen Clivia, nu fick jag svar på min fråga samtidigt som du svarade Flaxss, 2 flugor i en smäll  Är det bara under sommar och höst som dom blommar inne ? och bara en fråga till, klipper du ner dom helt när blommnngen är över ? Nu när jag skriver får jag en känsla av att du svarade på det förra året , men jag kanske får svar i år också Dom där "knopparna " runt själva blomman, är det knoppar eller frökapslar ? Jag har nog aldrig sett knoppar så tätt ihop...och med dom bladen i bakgrunden blir det verkligen vackert...
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2008, 22:03
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 02:18)  Ay Clivia, vad vackra dom är, och fina kort dessutom,. Empressen ser lite näckrosaktig ut på det kortet, grattis igen !!! Har du inga prroblem med att ha dom inne ?? Jag funderar på att så några frön att ha inne..men hur blir det då med vintervilan? Caerulan måste jag väl klippa ner ordentligt lite längre fram, för dom blommar väl på dom årskvistarna ??? Tack, Lissa... Denna passiflora Empress Eugenie finns på balkongen...men en jag har inne i köket tillsammans med P. coriacea, coccinea och citrina det här året...Coccinea har lite problem att vara inne, P. citrina, coriaceae och Empress Eugenie trivs inne och blommar... Passiflora citrina knoppar och hela plantan:
Passiflora_citrina__knopp__27.8.2008.jpg ( 92.24k )
Antal nedladdningar: 32
Passiflora_citrina__planta_27.8.2008.jpg ( 97.81k )
Antal nedladdningar: 42MVH/clivia CITAT (flaxss @ 27-08-2008, 22:40)  jätte vacker passiflora coriacea du har Clivia ,, vet du hur lång tid det tar från 1års frösådd till att den blommar ? Den kan blomma andra året.... MVH/clivia
|
|
|
|
|
27-08-2008, 22:11
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 27-08-2008, 22:57)  Hej igen Clivia, nu fick jag svar på min fråga samtidigt som du svarade Flaxss, 2 flugor i en smäll  Är det bara under sommar och höst som dom blommar inne ? och bara en fråga till, klipper du ner dom helt när blommnngen är över ? Nu när jag skriver får jag en känsla av att du svarade på det förra året , men jag kanske får svar i år också Dom där "knopparna " runt själva blomman, är det knoppar eller frökapslar ? Jag har nog aldrig sett knoppar så tätt ihop...och med dom bladen i bakgrunden blir det verkligen vackert... Om du inte tillför ljus, ja, bara på sommaren och hösten...jag klipper dem när våren kommer...kanske lite tidigare februari, mars... Det är knoppar runt blomman, Passiflora coriaceae brukar blomma på det här sättet ibland... (50 st i rad)
50_st._i_rad...27.8.2008.jpg ( 58.01k )
Antal nedladdningar: 29MVH/clivia
|
|
|
|
|
27-08-2008, 22:46
|

Medlem

|
Clivia, vi skrev tydligen samtidigt nu...hihhihi Jag har aldrig sett en coriaceaeplanta förut, bara själva blomman..vilken läcker ranka den har, den är ju vacker som den är till och med som bara ranka, verkligen intressant... och citrinan !!! vacker och ovanlig i allra hösta grad. Jag visste att jag inte kan något om andra passis än dom jag har, och ine ens där kan jag mycket, men jag märker att det finns ett helt universum runt Passis man kan gro själv. Jag har varit inne på en web som är helt otroligt med hundratals underbara Passis, men när jag ser sånt är det som om det bara kan existera hos speciella "uppfödare" , och att vi vanliga amatörer inte kan få tillgång till dom lite ovanliga arterna ( om man inte bor i Nicaragua eller liknande platser) men där har jag helt klart tänkt fel, för nu ser jag ju på dina exemplar, att om dom får vad dom behöver kan även vi vanliga få fram ovanliga sorter...Tänk om jag bara hade lite mer plats....men då skulle det nog bli ett heldagsjobb för att sköta om dom.. Tur att ni som har andra sorter delar med er via kort i forumet, så tack till alla som delar med sig av blomsterfröjden..
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2008, 23:07
|
Medlem

|
just nu har jag en massa fröplantor av Passiflora tarminiana Passiflora adenopoda Passiflora alata Passiflora capsularis Passiflora flavicarpa Passiflora gilbertii Passiflora ligularis Passiflora macrocarpa Passiflora maliformis Passiflora subpeltata Passiflora actinea Passiflora quadrangularis Passiflora racemosa
,, undrar hör jag ska få plats med alla . och hoppas jag lyckas hålla liv i dom .
Redigerat av flaxss: 27-08-2008, 23:08
|
|
|
|
|
28-08-2008, 01:27
|

Medlem

|
Wow wow wow..det ska bli roligt och väldigt intressant att se hur dom artar sig... Håller tummarna för att dom ska ta sig bra och att dom klarar vintern utan problem.. Men hur har du fått tag på så mång olika Passifrön ??? Har du skickat efter dom ??
--------------------
|
|
|
|
|
28-08-2008, 16:52
|
Medlem

|
CITAT (flaxss @ 28-08-2008, 00:07)  just nu har jag en massa fröplantor av Passiflora tarminiana Passiflora adenopoda Passiflora alata Passiflora capsularis Passiflora flavicarpa Passiflora gilbertii Passiflora ligularis Passiflora macrocarpa Passiflora maliformis Passiflora subpeltata Passiflora actinea Passiflora quadrangularis Passiflora racemosa
,, undrar hör jag ska få plats med alla . och hoppas jag lyckas hålla liv i dom . Grattis... du har några verkligen stora  ... alata, quadrangularis, actinia, ligularis är också platskrävande  , ja, men det går i alla fall att klippa dem annars kan de växa över huvudet...  ... Titta bara på min fyraåriga P. ´curiosa` (coriaceae x suberosa), den är inte stor:
Passiflora_curiosa_på_balkongen__28.8.2008.jpg ( 105.15k )
Antal nedladdningar: 31MVH/clivia
|
|
|
|
|
28-08-2008, 17:24
|

Medlem
Antal inlägg: 28
Medlem nr: 13 795

|
Trevlig tråd det här... Jag har också trillat ner i Passifloraträsket rejält!!! Dessa sorter har jag: Citrina, Aurantia, Incense, Purple Haze, Alata, Suberosa, Racemosa, Lady Margareth, Belotti, Edulis.... + nån jag glömt antagligen... + Foetida, tarminiana och "kardborrepassion" som inte dykt upp ovan jord än. Min Alata har precis börjat blomma... shit, vilka underbara blommor!!!!! Den doftar helt underbart också.... Mmmmm.... Finns det nån mer här som har Lady Margareth??? Jag har försökt att rota sticklingar från den i sommar, men inte lyckats, undrar nu om det finns nån här som lyckats med det??? I så fall... hur 17 gör man???? Alla de andra är urenkla att rota, men just Lady Margareth vill inte, hur jag än gör! Roligt att så många är intresserade av Passiflora!!! En bild på Alatan!!!
alata.jpg ( 165.21k )
Antal nedladdningar: 37
|
|
|
|
|
28-08-2008, 18:35
|
Medlem

|
CITAT (glassica @ 28-08-2008, 18:24)  Trevlig tråd det här... Jag har också trillat ner i Passifloraträsket rejält!!! Dessa sorter har jag: Citrina, Aurantia, Incense, Purple Haze, Alata, Suberosa, Racemosa, Lady Margareth, Belotti, Edulis.... + nån jag glömt antagligen... + Foetida, tarminiana och "kardborrepassion" som inte dykt upp ovan jord än. Min Alata har precis börjat blomma... shit, vilka underbara blommor!!!!! Den doftar helt underbart också.... Mmmmm.... Finns det nån mer här som har Lady Margareth??? Jag har försökt att rota sticklingar från den i sommar, men inte lyckats, undrar nu om det finns nån här som lyckats med det??? I så fall... hur 17 gör man???? Alla de andra är urenkla att rota, men just Lady Margareth vill inte, hur jag än gör! Roligt att så många är intresserade av Passiflora!!! En bild på Alatan!!!
alata.jpg ( 165.21k )
Antal nedladdningar: 37vilken fin bild...  Grattis till blommande P. alata, blommorna är verkligen fascinerande!!! Vad gäller rotningen har jag det samma problem med P. coccinea, den gör callus men har problem att göra rötter...Kanske hjälper någon rothormon... MVH/clivia
|
|
|
|
|
29-08-2008, 08:33
|
Medlem

|
CITAT (clivia @ 28-08-2008, 16:52)  Grattis... du har några verkligen stora  ... alata, quadrangularis, actinia, ligularis är också platskrävande  , ja, men det går i alla fall att klippa dem annars kan de växa över huvudet...  ... Titta bara på min fyraåriga P. ´curiosa` (coriaceae x suberosa), den är inte stor:
Passiflora_curiosa_på_balkongen__28.8.2008.jpg ( 105.15k )
Antal nedladdningar: 31MVH/clivia jätte vacker planta !! japp tyvärr har jag inte plats för fullvuxna ex av dom . i nuläget är dom väl mellan 5-10cm höga bara en lagom storlek . CITAT (glassica @ 28-08-2008, 17:24)  En bild på Alatan!!! underbar !! ,, jag har bara lyckas rota edulis, tarminiana . Passiflora tarminiana råkade jag ha ute lite för kallt så den vissnade till hälften men roten klarade sig så nu har stcklingen åter igen börjat växa i somar . CITAT (lissa @ 28-08-2008, 19:08)  Gulp....jag blir verkligen grön när jag läser era listor och ser "undren"...vilka skönheter!!!!Alatan är underbar.. Hur gör ni för att rota sticklingarna med sån lätthet??  varmt och soligt i såjord så har mina sticklingar rotat sig lätt .
|
|
|
|
|
29-08-2008, 14:34
|

Medlem

|
Det är så jag brukar försöka, i vatten har jag också försökt, men bara 1 gång lyckades jag få rötter i vatten, men när jag planterade den i jorden så var det slut på den glädjen. Det kanske är så att en del har lättare att få frön att gro, en del fixar sticklingar, och andra fixar ALLT.. Ska kanske försöka igen när jag klipper ner dom ....men just nu väntar jag på att min Caerula frukt ska mogna ordentligt.Tack för svar..
--------------------
|
|
|
|
|
29-08-2008, 15:12
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 29-08-2008, 15:34)  Det är så jag brukar försöka, i vatten har jag också försökt, men bara 1 gång lyckades jag få rötter i vatten, men när jag planterade den i jorden så var det slut på den glädjen. Det kanske är så att en del har lättare att få frön att gro, en del fixar sticklingar, och andra fixar ALLT.. Ska kanske försöka igen när jag klipper ner dom ....men just nu väntar jag på att min Caerula frukt ska mogna ordentligt.Tack för svar..  ...lite tålamod, du kommer att lyckas, Lissa,...
....passi.jpg ( 59.45k )
Antal nedladdningar: 42MVH/clivia
|
|
|
|
|
29-08-2008, 17:39
|

Medlem

|
Hoppas att du har rätt Vilken härlig bild, och vilken bra ide !! Det ser ju verkligen aptitligt ut, och dekorativt....Kan man äta den Passiblomman??
--------------------
|
|
|
|
|
04-09-2008, 18:07
|

Medlem
Antal inlägg: 192
Medlem nr: 11 377

|
Jag undrar lite när man ska ta in passionsblommorna från balkongen egentligen, och måste man klippa ner dom?
Jag har en caerulea och två stycken okända passionblommor. Vad jag har förstått är caerulean ganska så tålig, och klarar rätt så låga temperaturer, men kruxet är dom okända stackarna. Vågar jag riskera att dom står ute på balkongen några nätter till, eller är det lika bra att ta in hela rasket så snart som möjligt?
Det ska väl tilläggas att vi som kallast har haft typ 8+ någon natt.
Och det där med nedklippning, måste man göra det? Nog för att jag måste beskära ner dom lite för att få loss dom från spaljén, men jag kan nog rädda större delen av plantorna.
Hoppas någon kan vägleda mig i mina funderingar : )
--------------------
|
|
|
|
|
04-09-2008, 18:18
|
Medlem

|
CITAT (hjärtegull @ 04-09-2008, 18:07)  Jag undrar lite när man ska ta in passionsblommorna från balkongen egentligen, och måste man klippa ner dom?
Jag har en caerulea och två stycken okända passionblommor. Vad jag har förstått är caerulean ganska så tålig, och klarar rätt så låga temperaturer, men kruxet är dom okända stackarna. Vågar jag riskera att dom står ute på balkongen några nätter till, eller är det lika bra att ta in hela rasket så snart som möjligt?
Det ska väl tilläggas att vi som kallast har haft typ 8+ någon natt.
Och det där med nedklippning, måste man göra det? Nog för att jag måste beskära ner dom lite för att få loss dom från spaljén, men jag kan nog rädda större delen av plantorna.
Hoppas någon kan vägleda mig i mina funderingar : ) det är jätte svårt att säga exakt ,, bäst är ju såfall att ta in dom två okända innan det går under +5c . klipp ner dom okända så lite som möjligt alla blommar inte på ettåriga skott . caerulea kommer inte klaga i första taget ,, dom jag har haft på friland har inte frusit förens det blev under -10c . men den kan ju ta in den innan det blir frost så du inte chockar den för mycket . den kan du klippa ner .
|
|
|
|
|
04-09-2008, 20:52
|

Medlem
Antal inlägg: 486
Medlem nr: 13 014

|
Låter ju lovande att Caerulan kan klara neråt tio minus med lite tur. Jag står i valet och kvalet om jag ska beskära(ta sticklingar) och låta moderplantan stå kvar ute och hoppas att den överlever eller om jag ska beskära och ta in "rotklumpen" över vintern. Den är ju så stor så hela plantan kommer inte gå att spara eller ens flytta på i ett stycke. Tilläggas bör att jag har ju min på en balkong invid en husvägg, och där är ju förhållandena mildare än på friland, och milda (slaskiga) vintrar har vi ju här i Sthlm. Kanske tom skulle pröva täckväv?
--------------------
Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist
|
|
|
|
|
04-09-2008, 20:56
|
Medlem

|
min när jag hade den ute har överlevt -18c med nya skott på våren . dock hade vi snö drivor på 100-50cm som skyddade plus hade jag skyddat med löv,gräs . den frös ner till ett par knoppar .
men rankorna frös inte ner förens det gick under -10c . dock tappade den ju blad innan .
och den går ju ha på friland i zon 1-2 om man skyddar den eller plantera den djupare i marken och låter den frysa ner .
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|