|
|
  |
Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora! |
|
|
|
06-09-2008, 18:13
|
Medlem
Antal inlägg: 1 126
Medlem nr: 9 736

|
CITAT (lissa @ 29-08-2008, 18:39)  Hoppas att du har rätt Vilken härlig bild, och vilken bra ide !! Det ser ju verkligen aptitligt ut, och dekorativt....Kan man äta den Passiblomman?? Tack, Lissa... Om du vill...den är inte farlig i alla fall  men jag själv föredrar kakan... Lite bilder till... (att hålla lusten att odla passifloror uppe) nu på min decaisneana i köket (första blomman det här året) för att bevisa att det går att ha den inne i lägenheten med blommor på...(förra året blommade en annan P.decaisneana men det var på balkongen):
den_första_blomman_P.decaisneana_2008__5.9.jpg ( 85.94k )
Antal nedladdningar: 23
den_första_decaisneana_2008__5.9.jpg ( 105.5k )
Antal nedladdningar: 26knoppar:
passiflora_decaisneana__knoppar...5.9.2008.jpg ( 68.86k )
Antal nedladdningar: 28
Passi_decaisneana__knoppar__5.9.2008.jpg ( 90.44k )
Antal nedladdningar: 24Djungel i köket:
djungel.....jpg ( 117.3k )
Antal nedladdningar: 29
passi_i_köket...sept.2008.jpg ( 66.77k )
Antal nedladdningar: 27Jag håller tummarna... MVH/clivia
|
|
|
|
|
08-09-2008, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 106
Medlem nr: 14 638

|
Jag är ganska säker på att jag skrivit ett inlägg, har till och med laddat upp bilder, som någon (enligt kontrollpanelen tittat på) men jag hittar inte inlägget och inte heller några svar till mig! Blir galen på Odlas forum, det är seeeegt och mina inlägg försvinner allt som oftast.... Hursom, jag behöver hjälp med mina passisar. Ska jag eller ska jag inte klippa ner dem nu så de blir stadiga och får tjockare stänglar?
|
|
|
|
|
08-09-2008, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Moonbeam @ 08-09-2008, 17:51)  Jag är ganska säker på att jag skrivit ett inlägg, har till och med laddat upp bilder, som någon (enligt kontrollpanelen tittat på) men jag hittar inte inlägget och inte heller några svar till mig! Blir galen på Odlas forum, det är seeeegt och mina inlägg försvinner allt som oftast.... Hursom, jag behöver hjälp med mina passisar. Ska jag eller ska jag inte klippa ner dem nu så de blir stadiga och får tjockare stänglar? Nej, du ska inte klippa dom nu! Till våren istället. Fina bilder ovan Clivia förresten. Min edulis vägrar att blomma, förra året kom 1, i år inga. Däremot mina andra passifloror har blommat och blommat o blommar än.
|
|
|
|
|
08-09-2008, 20:33
|
Medlem

|
CITAT (Moonbeam @ 08-09-2008, 17:51)  Jag är ganska säker på att jag skrivit ett inlägg, har till och med laddat upp bilder, som någon (enligt kontrollpanelen tittat på) men jag hittar inte inlägget och inte heller några svar till mig! Blir galen på Odlas forum, det är seeeegt och mina inlägg försvinner allt som oftast.... Hursom, jag behöver hjälp med mina passisar. Ska jag eller ska jag inte klippa ner dem nu så de blir stadiga och får tjockare stänglar? Moonbeam, jag tror inte att något försvinner, bara byter plats... Titta bara längst ner på den här sidan tråden - Hjälp mig nu snälla! och på sidan 6 tråden Passiflora sp. då hittar du dina inlägg och svar på dem... MVH/clivia
|
|
|
|
|
08-09-2008, 21:00
|
Medlem

|
CITAT (CillaM @ 08-09-2008, 20:52)  ..... Fina bilder ovan Clivia förresten. Min edulis vägrar att blomma, förra året kom 1, i år inga. Däremot mina andra passifloror har blommat och blommat o blommar än. Tack, CillaM... Min decaisneana i köket vägrade att blomma förra året...men nu är den mycket snäll mot mig nästa år överraskar kanske din P. edulis ... Om något går mycket lätt ger det oss inte så mycket glädje... MVH/clivia
|
|
|
|
|
08-09-2008, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
Så sant men efter 3 år börjar jag bli less på edulisen, trots absolut maxläge vägrar den, väldigt varmt ( i växthus) och ändå inget. Ger nog bort den snart, tar några sticklingar först. CITAT (clivia @ 08-09-2008, 22:00)  Tack, CillaM... Min decaisneana i köket vägrade att blomma förra året...men nu är den mycket snäll mot mig nästa år överraskar kanske din P. edulis ... Om något går mycket lätt ger det oss inte så mycket glädje... MVH/clivia
|
|
|
|
|
08-09-2008, 22:11
|
Medlem

|
CITAT (CillaM @ 08-09-2008, 22:13)  Så sant men efter 3 år börjar jag bli less på edulisen, trots absolut maxläge vägrar den, väldigt varmt ( i växthus) och ändå inget. Ger nog bort den snart, tar några sticklingar först. Ger den ett år till...glöm edulisen, ibland skämmer vi bort dem och kontrolerar för mycket, de saknar kanske lite frihet... när du slutar tänka på blommor, då kommer de... det funkar verkligen hos mig... MVH/clivia
|
|
|
|
|
11-09-2008, 09:12
|

Medlem
Antal inlägg: 192
Medlem nr: 11 377

|
clivia: dendär ser precis ut som mina två okända rackare! Fast dom har ju inte blommat ännu, så säker kan jag inte vara.
Finns det andra som ser ut som den, dvs bladen och rankorna?
Tänkte ta in dom från balkongen idag, då kanske dom vill börja blomma...
--------------------
|
|
|
|
|
11-09-2008, 12:06
|
Medlem

|
CITAT (hjärtegull @ 11-09-2008, 10:12)  clivia: dendär ser precis ut som mina två okända rackare! Fast dom har ju inte blommat ännu, så säker kan jag inte vara.
Finns det andra som ser ut som den, dvs bladen och rankorna?
Tänkte ta in dom från balkongen idag, då kanske dom vill börja blomma... Ja, hjärtegull, det finns några fler med sådana blad... du kan ha actinia, alata eller quadrangularis..., det är svårt att identifiera dem utan att se på blommorna, tyvärr har jag inte så många erfarenheter att avgöra vilken det rör sig om även om jag ser blad och rankorna... blommorna skiljer sig faktiskt lite hos alata, quadrangularis och decaisneana (actinia har vita blommor)...Hoppas det hjälper lite... MVH/clivia
|
|
|
|
|
11-09-2008, 23:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Finns det ingen riktig drägelsmilie här?? Den behövs när man ser såna läckerheter som Clivia har. Vill minnas att du förra hösten hade en lång girland med knoppar, och sent på hösten var det också !! Underbara. Måste läsa namnen ordentligt, för jag har hittat en blomsterförsäljare som har sagt att jag kan ringa honom nästa vår, och då kan jag beställa vilken passi jag vill !!!!! Vet inte, men det låter nästan allt för bra för att vara sant Jag hade tänkt fråga hur ni leder rankorna, men nu ser jag hur du gör Clivia, men är det inte lite knepigt, dom griper ju tag snabbt och hårt på ställen man inte vill att dom ska vara....dessutom vill dom ju vara åt ljuset till=med ryggen mot oss.. Tar du loss tentaklerna och sätter du dom där du vill ? och petar du ut blommorna ur bladverket så att du kan se dom , eller har du turen att dom tittar ut själva ? Och till sist..kan man vrida på krukan eller vill den stå stilla ?? Jag har varit borta i nästan 2 veckor och mina ser inte glada ut, hoppas att dom tar sig med lite vatten. Det konstiga är att frukten fortfarande är lika grön som när jag åkte..
--------------------
|
|
|
|
|
12-09-2008, 09:48
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 12-09-2008, 00:36)  Finns det ingen riktig drägelsmilie här?? Den behövs när man ser såna läckerheter som Clivia har. Vill minnas att du förra hösten hade en lång girland med knoppar, och sent på hösten var det också !! Underbara. Måste läsa namnen ordentligt, för jag har hittat en blomsterförsäljare som har sagt att jag kan ringa honom nästa vår, och då kan jag beställa vilken passi jag vill !!!!! Vet inte, men det låter nästan allt för bra för att vara sant Jag hade tänkt fråga hur ni leder rankorna, men nu ser jag hur du gör Clivia, men är det inte lite knepigt, dom griper ju tag snabbt och hårt på ställen man inte vill att dom ska vara....dessutom vill dom ju vara åt ljuset till=med ryggen mot oss.. Tar du loss tentaklerna och sätter du dom där du vill ? och petar du ut blommorna ur bladverket så att du kan se dom , eller har du turen att dom tittar ut själva ? Och till sist..kan man vrida på krukan eller vill den stå stilla ?? Jag har varit borta i nästan 2 veckor och mina ser inte glada ut, hoppas att dom tar sig med lite vatten. Det konstiga är att frukten fortfarande är lika grön som när jag åkte.. Tack, Lissa... Ja, Lissa det gäller att hitta någon kompromis med din Passiflora för att hon måste trivas för att blomma och ge frukt...Jag säger inte att det är lätt...Ibland känns det svårt att hitta lösningar som passar växter och människor...Men...om du lyckas...  ... känslan är obeskrivlig...(Jag har försökt pollinera också...  ...men, men...du vet nyfikenhet ... råkade ta bort pytteliten frukt...)
P.decaisneana__pytteliten_frukt_sept_2008.jpg ( 68.25k )
Antal nedladdningar: 21...tillbaka till din fråga, om jag tar loss tentaklerna, ja, i början hos första rankorna men sen låter jag plantan att bestämma...och visst, petar jag ut knoppar ur bladverket när de är tillräckligt stora...ja, några tittar själva på mig...Jag vrider aldrig på krukan för att jag inte vill att plantan slösar energi att hela tiden anpassa sig efter solen,...om jag vill byta plats eller göra någonting med växten, gör jag det på våren... Håller tummarna att frukten på din passi mognar...Du måste vänta tills den faller på marken för att vara på säkra sidan... en till blomma för att njuta tills de varar...
passiflora....sept.2008.jpg ( 113.79k )
Antal nedladdningar: 24 MVH/clivia
|
|
|
|
|
15-09-2008, 00:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Drägel drägel igen  Underbar bild igen, jag märker att jag nästan tycker bäst om dom som har långt " skägg" anagligen för att dom är så speciella. Tack för förklarningarna, jag har länge funderat på det där med tentaklerna , och hade fått för mig att man kunde skada växten om man tog bort dom, så det var en lättnad att höra att jag kan vara lugn på den sidan. Eftersom jag har så gott som bestämt mig för att ta bort Caeruan från sin ställning i en hink, och sätta den bredvid sin "syster" mot väggen, och då behöver jag inte tänka på om det inte är bra att vrida på den längre. Frukten tog jag ner idag då nästan hela hade blivit gul. Att jag inte väntade längre var för att jag håller på att pussla om på balkongen och var rädd att förlora frukten i hastigheten.. Min Edulis är nu minst 2 år ( tror jag) och hoppas på blommor nästa år, och antagligen kommer Passisarna jag ska beställa vara så pass stora att den har blommor första året, och det måste bli någon som doftar, för jag blir avundsjuk när ni talr om doftande Passis  ..
--------------------
|
|
|
|
|
15-09-2008, 10:54
|
Medlem

|
CITAT (lissa @ 15-09-2008, 01:13)  Drägel drägel igen  Underbar bild igen, jag märker att jag nästan tycker bäst om dom som har långt " skägg" anagligen för att dom är så speciella. Tack för förklarningarna, jag har länge funderat på det där med tentaklerna , och hade fått för mig att man kunde skada växten om man tog bort dom, så det var en lättnad att höra att jag kan vara lugn på den sidan. Eftersom jag har så gott som bestämt mig för att ta bort Caeruan från sin ställning i en hink, och sätta den bredvid sin "syster" mot väggen, och då behöver jag inte tänka på om det inte är bra att vrida på den längre. Frukten tog jag ner idag då nästan hela hade blivit gul. Att jag inte väntade längre var för att jag håller på att pussla om på balkongen och var rädd att förlora frukten i hastigheten.. Min Edulis är nu minst 2 år ( tror jag) och hoppas på blommor nästa år, och antagligen kommer Passisarna jag ska beställa vara så pass stora att den har blommor första året, och det måste bli någon som doftar, för jag blir avundsjuk när ni talr om doftande Passis  ..  ...jag bara måste ta bilder nästan varje dag nu... P.decaisneana igår:
Passisar2...sept.2008.jpg ( 117.73k )
Antal nedladdningar: 21
passi...sept.2008.jpg ( 89.26k )
Antal nedladdningar: 23Det är den största blomningen jag upplever hos den...verkligen är det roligare med äldre växter jag håller tummarna att dina passisar kommer med mängden av blommor nästa år, det ska bli bästa belöningen för din tålamod... MVH/clivia
Redigerat av clivia: 15-09-2008, 10:55
|
|
|
|
|
15-09-2008, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
CITAT (clivia @ 15-09-2008, 11:54)  ...jag bara måste ta bilder nästan varje dag nu... P.decaisneana igår:
Passisar2...sept.2008.jpg ( 117.73k )
Antal nedladdningar: 21
passi...sept.2008.jpg ( 89.26k )
Antal nedladdningar: 23Det är den största blomningen jag upplever hos den...verkligen är det roligare med äldre växter jag håller tummarna att dina passisar kommer med mängden av blommor nästa år, det ska bli bästa belöningen för din tålamod... MVH/clivia -NÄMEN, Häääärrrreguuud!!! Vilken blomsterprakt du har hemma hos dig!!!! Kan inte förstå hur du får plats med allt, egentligen??? Måste gå åt måånga fönster till alla dina vackra blommor!!!! Du har ju så många av allting....
Kram till dig, för att du är så duktig och för att du visar oss alla andra att det verkligen går...
|
|
|
|
|
15-09-2008, 14:44
|
Medlem

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-09-2008, 12:03)  -NÄMEN, Häääärrrreguuud!!! Vilken blomsterprakt du har hemma hos dig!!!! Kan inte förstå hur du får plats med allt, egentligen??? Måste gå åt måånga fönster till alla dina vackra blommor!!!! Du har ju så många av allting....
Kram till dig, för att du är så duktig och för att du visar oss alla andra att det verkligen går...
Hur kan jag få plats med alla mina växter....Om du har stor balkong, stora fönster och ännu större hjärta går allt att lösa... Tack för dina ord, MVH/clivia
|
|
|
|
|
15-09-2008, 15:29
|
Medlem
Antal inlägg: 11
Medlem nr: 12 349

|
Hej allihop ni är många som är så duktiga på passiflora. I våras närmare bestämt i maj beställde jag på lite kul härifrån odla bl a 3 olika passionsblommesticklingar.Det kom tre ca 5 cm höga skott. Har haft alla tre ute i en balkonglåda under sommaren . Den första tog sig snabbt och började i slutet av juli knoppa men knopparna föll . Den andra tog sig också relativt bra men den tredje fick nog inte tillräckligt med näring förrän jag satte över den till en egen kruka. Nu har jag satt in alla tre i mina köksfönster (norrläge) . Den första(bilden) blommar nu så det står härliga till. Den andra kommer också nu med en hel del knopp och även den tredje drar iväg men dock ännu utan knoppar. Så av visdom så har jag nu lärt att passionsblommor trivs bäst i egen kruka och i jämn rumstemperatur verkar det som eller har jag fått det om bakfoten? Har aldrig tidigare haft passionsblommor. DSC_00010.jpg DSC_00003.jpg
--------------------
Tillan det är jag . En tjej/kvinna som bor i nv skåne tillsammans med min snart 15- åriga dotter och våra två katter Lizzie och Zanga (mor och son) .
|
|
|
|
|
15-09-2008, 15:58
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
fast inte behöver du väl ta in dom än i skåne (om det inte gäller dom tropiska)?? längre norrut i zon 3 här i Västgötland har jag än mina ute på östbalkongen och dom blommar glatt än lyser solen så växer dom även lite också dock dom tropiska passionsblommorna som är frösådder ca 10-15cm höga är inne men resten är ute . . det beror på vilken sort du har i vilken temp dom trivs i . en del vill ha nätter på +5c +15c för att bilda knoppar och dagar på +25c +35c . en del vill ha på dagen +15c +20c och nätterna runt +10c +15c . och en del kräver direkt tropiskaförhållande där det aldrig går under +15c +20c . en del går även ha på friland i sverige . underbara bilder på underbara blommor Clivia
Redigerat av flaxss: 15-09-2008, 15:59
|
|
|
|
|
15-09-2008, 16:03
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (lissa @ 11-09-2008, 23:36)  Jag hade tänkt fråga hur ni leder rankorna, men nu ser jag hur du gör Clivia, men är det inte lite knepigt, dom griper ju tag snabbt och hårt på ställen man inte vill att dom ska vara....dessutom vill dom ju vara åt ljuset till=med ryggen mot oss.. Tar du loss tentaklerna och sätter du dom där du vill ? och petar du ut blommorna ur bladverket så att du kan se dom , eller har du turen att dom tittar ut själva ? Och till sist..kan man vrida på krukan eller vill den stå stilla ?? Jag har varit borta i nästan 2 veckor och mina ser inte glada ut, hoppas att dom tar sig med lite vatten. Det konstiga är att frukten fortfarande är lika grön som när jag åkte.. när jag leder dom så hänger jag dom lätt där jag vill ha dom sedan greppar dom själva tag . växer dom fel lossar jag dom ( klipper av tentaklarna ) och placerar rankan åt en annat håll . mina verkar inte ha problem att vända sig mot ljuset på nytt . min edulis greppar i allt !! häcken andra krukor och i väggen och i möbler . den får jag lossa hela tiden och försöka få den till att växa vidare på spaljen . funkar det inte alls så klipper jag istället in rankorna .
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|