Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Passionsblomma, Hjälp mig, fråga mig, eller snacka om passiflora!
          Sofiia
          Inlägg 09-06-2008, 11:59
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

Tror ni att en passiflora skulle klara sommaren på en fransk balkong? Eller blir den alldeles för stor för det? confused.gif Eller kan man hålla den relativt liten så den får plats där, utan att skada växten alltför mycket?
          balkongen är ca 20-30cm. Blir ju så inspirerad att pröva då man ser alla fina bilder här tummenupp.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          lissa
          Inlägg 09-06-2008, 17:07
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

20x30cm verkar vara lite väl lite, men om du använder hela utrymmet och använder ett riktigt djupt kärl skulle det kanske gå. Antagligen blir den lite mindre i storlek, men du kan ju alltid prova.
          Kee, du har helt rätt i det där med knopparna och att dom gömmer sig i bladverket. En del blommor ser man nästan inte, men jag tycker att knopprankorna är jättesöta.. smile.gif

--------------------

Citera
          Sofiia
          Inlägg 09-06-2008, 18:34
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 421
          Medlem nr: 12 286

CITAT (lissa @ 09-06-2008, 18:07) *
          20x30cm verkar vara lite väl lite, men om du använder hela utrymmet och använder ett riktigt djupt kärl skulle det kanske gå. Antagligen blir den lite mindre i storlek, men du kan ju alltid prova.
          Kee, du har helt rätt i det där med knopparna och att dom gömmer sig i bladverket. En del blommor ser man nästan inte, men jag tycker att knopprankorna är jättesöta.. smile.gif

Alltså nej den är 2m bred och 20-30cm lång(?) smile.gif

--------------------
          "Omnia mirari etiam tritissima"

Citera
          juddan
          Inlägg 10-06-2008, 17:35
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem nr: 14 755

ååh, det ösregnar i umeå och är nio grader varmt! vad ska jag göra, alla mina passifloror är ute, det är massor edulis, cruela eller vad den heter och två sorters frösådder. jag har bundit upp passionsfrukterna ordentligt och hade tänkt ha dom där på sommararbete nu. vad ska jag göra??? dom kan ju inte må nå bra av det här rusket. tror ni att dom bromsar av sitt sommarväxt tempo nu och går in i halv vila eller tror ni att kylan kanske till och med kan vara bra för knoppsättning? jag vill gärna ha frukt i år. /Judit

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 10-06-2008, 18:04
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Tror inte det påverkar dem nämnvärt, om det inte håller i sig en längre tid.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          lissa
          Inlägg 10-06-2008, 19:05
          Länk hit: #86

Medlem

Jag tror att dom stannar upp lite i växten, åtminstonde gjorde mina det. Dom första blommorna fick jag i mars eller så, och temperaturen sjönk plötsligt . Dom som hade slagit ut satt kvar i 3 dagar, vilket gjorde mig glad, för det normala är 1 dag max. Jag t om skrev om det här på odla. När det blev varmt igen återtog dom tillväxten, och fick massvis med knoppar..fler än vad jag hade väntat, så det kanske bidrog till knoppsättning, men jag kan ju inte vara helt säker på att kylan var anledningen.
          Jag trodde att ni hade det väldigt varmt nio grader är inte mycket i juni.. Vi har den kallaste juni på jag vet inte hur många år, igår var det min 11 och max 21, men med kall vind..
          Sofiia..lite skillnad på måtten du gav nu biggrin.gif biggrin.gif Med dom nya måtten har du ju möjlighet att ha ett större kärl, för jag tror inte att dom bryr sig om platsen för rötterna är i cirkel eller avlång, det viktiga är ju att dom får plats med dom, prova, dom kanske trivs jättebra och fyller upp stor del av utrymmet..lycka till smile.gif

--------------------

Citera
          juddan
          Inlägg 12-06-2008, 08:29
          Länk hit: #87

Medlem

Tack så mycket, det lät ju tryggande. Jag har faktiskt läst någonstans att "om dina passifloror inte blommar så kan det vara för att du har för varma nätter", jag har gått och tänkt på det massor, de sätter tydligen knoppar när det har varit kallt och blir varmare. så brukar ju alla blommor göra, att dom blommar efter vintervilan, men tydligen kan passifloror göra det efter bara en natts kyla. jag vet inte om det stämmer, jag minns inte vart jag läste det, men det är ju spännande. jag undrar om det funkar på andra växter också. fast det kanske är jobbigt för dom. /Judit

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-06-2008, 09:06
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det är ingen fara för dom om det skulle bli svalt ,., min edulis växer än väldigt bra även då vi nu i två dagar nu med storm och kalla nätter och svalare dagar än innan och denna har jag i ett östläge . och den växer än . lite sämre tillväxt än när det var jätte varmt är det men den har inte avstannat . speciellt edulis och den blåa men även en del andra blommar bättre efter en kyligare period eller om nätterna är svala ,, dessa trivs med svala nätter och heta dagar . sedan blommar den under dagen eller när det blir varmt igen . däremot växer dom som bäst när det är varmt . du ska bli orolig när den tappar bladen då visar den själv att den tycker det är för kallt .

däremot tropiska passiflora blommar och växer sämre om det blir alltför kallt . dom dör inte men kommer lättare in i vila då och då avstannar dom . min mest tropiska fick komma ut i slutet av maj och då satte jag den i ett miniväxthus ute , och den står kvar ute men har nu slutat att växa men innan växte den .

CITAT (CillaM @ 03-06-2008, 20:06) *
          Det vore grejer det, att kunna ha sina växter utomhus året runt och få se dom blomma och växa så

bor du milt kan du ju ha dom tåligaste ute med att du enbart lägger ner rankorna på marken och täcker dom med löv . min blåa har jag ute ( planterad som en ros ) och den fryser ner och skjuter nya skott den skyddar jag inte . men just nu bor jag ju inte i skåne så jag vet inte hur min ute passiflora mår .

Citera
          juddan
          Inlägg 12-06-2008, 18:50
          Länk hit: #89

Medlem

vad tur för jag hoppas verkligen på blommor i år. jag förstår inte riktigt, jag har säkert tolv passiflora edulis, i genomsnitt fem år gamla, och dom blommar inte.. jaja. om dom gillar kalla nätter så borde dom blomma i år, det är ofta riktigt varmt på dagarna och kyligt på nätterna.
          åh vad lyxigt för er som har dom ute! det måste vara jätte kul.

Vad är tropisk passiflora?

Förresten, jag har sått en passiflora quadrangularis för ett tag sen, och det stod att den kunde ta ett år på sig att gro. idag lyfte jag på den och då var det en massa rötter under den, men inget har visat sig på ytan. tror ni att rötterna kom från någon granne eller fanns i jorden sen tidigare eller kan den ha grott? /Judit

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera
          Bettis
          Inlägg 12-06-2008, 19:00
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Idag blev min första passionsblomma inhanlad, oj så roligt det ska bli men vad är det för sort det stod inget namn på den.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  blomm3.jpg ( 198.21k ) Antal nedladdningar: 37

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 12-06-2008, 20:10
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Bettis @ 12-06-2008, 19:00) *
          Idag blev min första passionsblomma inhanlad, oj så roligt det ska bli men vad är det för sort det stod inget namn på den.

en vanlig blå passiflora caerulea

CITAT (juddan @ 12-06-2008, 18:50) *
          vad tur för jag hoppas verkligen på blommor i år. jag förstår inte riktigt, jag har säkert tolv passiflora edulis, i genomsnitt fem år gamla, och dom blommar inte.. jaja. om dom gillar kalla nätter så borde dom blomma i år, det är ofta riktigt varmt på dagarna och kyligt på nätterna.
          åh vad lyxigt för er som har dom ute! det måste vara jätte kul.

Vad är tropisk passiflora?

en del blommar redan efter andra år medan en del av dom trilkas en längre tid .

tropisk passiflora är dom arter som trivs som bäst med att ha tropiskt klimat åretrunt på vintern lägst +15c och ljust och fuktigt och på sommaren +30c och nätter på +20c även då fuktigt i luften och i jorden och ljust . men dessa tål att övervintra +5c +10c och då går dom in i vila och växer inte alls . passiflora arter som kommer från högre höjd eller inte trivs med tropiskt klimat tål frost och vill helst ha svala nätter och varma dagar och övervintra svalt runt +5c +10c .

Citera
          Bettis
          Inlägg 12-06-2008, 20:12
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

CITAT (flaxss @ 12-06-2008, 21:07) *
          en vanlig blå passiflora caerulea

Hur kul lät det "en vanlig" flirting.gif för mig är den ovanlig för här har det aldrig varit någon förut. Tack för svaret. tummenupp.gif nu fick jag iaf ett namn på min vanliga passiflora giggle.gif (konstigt att ingen har svarat tidigare när den är vanlig shy.gif . thanks.gif flaxss

--------------------

Citera
          lissa
          Inlägg 12-06-2008, 22:19
          Länk hit: #93

Medlem

Varför kallas caerulan för blå ?? Jag har aldrig förstått det, är det bara för att det korta skägget den har är blått??
          För mig är inom dom "äkta" passisarna Amathyst blå, inom hybriderna finns det många, bla blue moon, sätter in en link till en topp sait med bilder på ca 800 passis, rent otroligt vackert..passi link
          och här ett smakprov på en blå passi
          Bifogad fil  amethystina_20santa_20teresa.jpg ( 20.94k ) Antal nedladdningar: 33

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 13-06-2008, 09:22
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Håller med dig lissa, jag skulle nog säga att den är vit...

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-06-2008, 20:24
          Länk hit: #95

Medlem

CITAT (lissa @ 12-06-2008, 22:19) *
          Varför kallas caerulan för blå ?? Jag har aldrig förstått det, är det bara för att det korta skägget den har är blått??
          För mig är inom dom "äkta" passisarna Amathyst blå, inom hybriderna finns det många, bla blue moon, sätter in en link till en topp sait med bilder på ca 800 passis, rent otroligt vackert..passi link
          och här ett smakprov på en blå passi
          Bifogad fil  amethystina_20santa_20teresa.jpg ( 20.94k ) Antal nedladdningar: 33

vet inte heller varför den kallas för blå . den kallas ju även för härdig passionsblomma ,, för det fins ju som sagt passiflora med mer blåare blommor än denna .

Citera
          juddan
          Inlägg 25-06-2008, 18:46
          Länk hit: #96

Medlem

Är det någon som har någon aning om ifall man kan få tag på läkepassionsblommefrön någonstans i sverige? Alltså typ beställa?

--------------------
          Odlar i Umeå, zon 5

Citera
          bogg
          Inlägg 28-06-2008, 11:28
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 11 104

CITAT (juddan @ 25-06-2008, 19:46) *
          Är det någon som har någon aning om ifall man kan få tag på läkepassionsblommefrön någonstans i sverige? Alltså typ beställa?

Jag har sett på tradera, annars finns det på http://onaleeseeds.bizhosting.com/passiflo...nata_seeds.html och www.easywildflowers.com

(Inte i sverige förstås, men vad spelar det för roll när det är över internet)

Redigerat av bogg: 28-06-2008, 11:30

Citera
          lissa
          Inlägg 28-06-2008, 17:51
          Länk hit: #98

Medlem

Jag beställer ofta från ställen utanför Sverige. Jag googlar på det jag vill ha , och sen läser jag igenom vad dom olika företagen har att erbjuda...det är både roligt, intressant och livsfarligt, för det finns mängder av blommor som man bara MÅSTE ha:lol:

--------------------

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 30-06-2008, 18:36
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Men hur vet man vilka som är tropiska eller inte? Jag slängde ut mina passionsblommor på balkongen i förrgår, men det är ju bara en av dom som jag vet vilken sort det är (en vanlig caeruela). Sen har jag två stycken med typ kantiga tjocka "stammar" och gigantiska blad, de är typ nästan lika stora som min hand. Dom har dock inte blommat, så då går det ju inte att artbestämma dom.

Jag tycker lite synd om dom dock, nu har det ju varit jätteruskväder ända sen dom flyttade ut, med regn och blåst och så. Vi får hålla tummarna för att det blir bra väder : ) Och att dom andra två klarar sig bra ute såklart : P

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 30-06-2008, 19:43
          Länk hit: #100

Medlem

den blåa som du har ,, den vanliga blommar bättre i rusk väder . lika så edulis ( den ätliga ) och racemosa den röda, blommar bättre i regnigt och lagom varmt och svala nätter . men konstigt nog så växer dom bättre när det är varmt ( runt +25c ) . medans tropiska blommar som bäst när det är soligt och varmt .

de som blommar när det är svalt är oftast dom som växer vilt på högre höjder där det oftast är skillnad mellan sommar och vinter och oftast varmt på dagen och svalt på nätterna även under sommaren . med en sval vinter även dagtid . dom blommar ju då som bäst under vår-höst och växer under sommar och vilar under vintern .

Citera

11 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 21:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon