Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med klängväxt på veranda i sv, inte för kraftig, inte för klen - vad välja?
          mino
          Inlägg 16-05-2008, 23:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 206
          Medlem nr: 10 027

Vi har en liten veranda vid entren som jag skulle vilja sätta något som klättrar ganska högt vid. Det finns en klematis där som ser ut att växa upp ganska rejält (jag beskar den rätt så kraftigt) men jag skulle vilja na något som gör det mer lummigt. Samtidigt vill jag inte ha något som tar över alltför mycket eller tar upp alltför stor del av utrymmet i rabatten nedanför med sina rötter.

Jag har funderat på att testa med humle för att se hur det blir. Samtidigt skulle det vara bra med något mer perennt alternativ, murgröna tror jag inte växer tillräckligt bra i det soliga läget, har funderat på vildvin men jag är osäker på om den växer för kraftigt? Det ultimata skulle vara en klängväxt som klättrar av sig själv, som är vintergrön eller iaf någorlunda vacker om vintern, inte växer så kraftigt att man måste klippa den och peta in mängder med skott flera gånger per säsong. Ringer det nån klocka hos er??

Om jag väljer tex vildvin el humle, hur många plantor bör jag då skaffa, vågar jag sätta 3 (en i varje hörn av verandan) eller kommer det ta över alldeles för mycket?

--------------------

Bor i zon 2/3 södra Stockholm

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 1)
          Ingrid Zon3
          Inlägg 18-05-2008, 20:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Efter att ha tillbringat delar av tre somrar med att försöka tämja vildvuxen humle utmed stugväggen har jag vansinnigt svårt att fatta att någon frivilligt planterar eländet. Rötterna blir som grova rep i jorden, den växte in under panelen, in på vinden, genom takpannor osv. Dessutom är den läbbig att ta i. OK, om man sätter den i gräsmattan men ta det försiktigt utmed hus.

Titta på kameleontbuske, klätterrosor och akebia (osäker på härdighet på den) också innan du bestämmer dig. Och klätterhortensia som jag gillar skarpt, vacker året om och grönskar tidigt. Fast den har nog ganska rejält rotsystem förstås...

Redigerat av Ingrid Zon3: 18-05-2008, 20:06

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 09:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon