Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sticklingstråden - om sticklingsförökning, Perenner, buskar, klätterväxter etc.
          Stevick
          Inlägg 05-06-2008, 20:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 165
          Medlem nr: 13 472

Jag är nyfiken på citrus med, får väl försöka enligt tipsen ovan.... mina klarade endast två veckor´...

Citera
          freddie
          Inlägg 05-06-2008, 21:54
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Stevick @ 05-06-2008, 21:32) *
          Jag är nyfiken på citrus med, får väl försöka enligt tipsen ovan.... mina klarade endast två veckor´...

Lycka till! smile.gif

Jag kan säga att det är verkar lönlöst att försöka utan rejäl värme runt 25 grader när det gäller citrus. Rotningshormon är nog också viktigt. Det fungerade inte, trots värme när jag provade utan clonex. Men jag skall göra nytt försök med annat medium än såjord. Får se hur det går! smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 05-06-2008, 22:30
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Det här ska jag ta sticklingar av i år:
          Åbrodd, lavendel, låg oregano, japansk malört.
          Det har funkat förut så jag hoppas det går bra igen.

Tänkte testa att stoppa ett gäng sticklingar i pluggbox. Är det någon som testat det?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 07-06-2008, 19:07
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Lingon är lätta att sticka. Jag brukar ta sticklingarna tidigt på hösten. Gör likadant som med dvärgrhododendron.
          Ska du köpa plantor så köp inte Koralle. Den passar inte i Sverige. Den ger två skördar och det är den andra som är stor. Tyvärr så hinner bären inte mogna här. Balsgård har gjort fyra sorter så välj några av dem som är anpassade för svenskt klimat.
          En annan lättförökad växt som är intressant som marktäckare på surjord är amerkanskt tranbär. ( Vaccinium macrocarpum ) Jag har fått sticklingar fråm USA som jag ska testa. När du köper den i plantskolan så se till att du får en namnsort.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 07-06-2008, 19:51
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Jag ska absolut prova med lingonsticklingar i höst tummenupp.gif

--------------------

Citera
          MadamMim
          Inlägg 11-06-2008, 23:24
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 16 738

Men vet noen hvor det lønner seg å sette en slik fersk stikling mens man venter på at den skal slå rot? Jeg var ute med saks igår kveld og klippet av et par grener av naboens vakre Rosa Moyesii (eller Mandarinrose som noen kaller den på norsk) - jeg fjernet de nederste bladene, alle knupper og alle blomster og stakk grenen ned i en melkekartong med jord - melkekartongene står nå på verandaen og får mange soltimer hver dag - kanskje dette ikke er riktig fremgangsmåte - bør jeg heller sette dem ute og i skyggen? Jeg har aldri forsøkt dette før så jeg vet ingenting - hva er bra - varme, fuktighet, sol, skygge...

Hvis jeg skulle lykkes med å få disse til å slå rot i melkekartongene, når bør de plantes ut? - jeg tenker at de må få tid til å forberede seg før vinteren kommer selv om jeg leste at disse rosene er særdeles harføre (H6) - eller kanskje jeg kan ha dem inne i vinter og plante dem ut til våren igjen :confused: :confused: :confused:

Det er mulig at mange metoder kan fungere, men hva ansees å være sikrest?

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 11-06-2008, 23:33
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag har aldrig tagit sticklingar av ros, men jag skulle se till att sätta den så att den inte står i solen utan skuggas tills den fått rötter. Sedan lurar jag också på om du gjort några dräneringshål i kartongen så att överkottsvatten har någon stans att ta vägen, annars ruttnar nog alltihop.

Sen hoppas jag att någon som gjort detta förut kan svara på resten. Du kanske ska fråga på Ros-forumet också?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          MadamMim
          Inlägg 13-06-2008, 23:03
          Länk hit: #48

Medlem

Takk for svar.

Du har sikkert rett i at det er bedre å sette stiklinger i skyggen til å begynne med - til tross for at det ikke var særlig sterk sol det første døgnet så begynner de å tørke inn - er redd dette blir mislykket thumbdown.gif Har allikevel flyttet dem til skyggesiden av huset. Skal avvente noen dager innen jeg avskriver dem. Mulig jeg burde tatt mindre skudd - jeg har ikke gitt opp ennå. Skal gjøre som du foreslår å se om rosetråden har noe om saken.

Citera
          Irene_L
          Inlägg 14-06-2008, 10:17
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Här kan du se hur Kerstin har tagit en stickling. Bilderna är inte riktigt i rätt ordning...det blev så när Allt om trädgårds forum gjorde om.
          http://www.alltomtradgard.se/min-sida/Kers...album/?id=13939

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-06-2008, 11:11
          Länk hit: #50

Medlem

Hej!
          Sätt sticklingarna i skugga och täck dem med plast tills de har rotat sig. Är det blad på sticklingarna så torkar de ut om inte luftfuktigheten är 100%. Har du inte något bra skuggigt ställe så använder du mjölkvit plast.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Eva St
          Inlägg 16-06-2008, 22:44
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

tummenupp.gif TOPPEN med en sticklingtråd tycker jag.
          Har stuckit lavendel, buxbom , fikon, hibiskus mm utan problem. Men funderar lite på Buxbommen när den är bäst att klippa och ta sticklingar från. Har för mig jag hört att det är runt midsommar eller är det bara som jag fått för mig?????????????????

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera
          MadamMim
          Inlägg 21-06-2008, 02:24
          Länk hit: #52

Medlem

Jeg skjønner at mine første forsøk med Rosa Moyesii var totalt feilslått - nå er jeg igang igjen og denne gangen satt jeg stiklingene i en vanlig plastpotte, plukket vekk mesteparten av bladene - skrapte bort litt bark og tredde en plastpose over stikling og potte. De står nå skyggefullt og temperert på min kjøkkenbenk.

For å se om det kun er Rosa Moyesii som er besværlig å ta stikling av så har jeg også tatt en hvit Rosa Rugosa, en Skjærsmin og en mørkblå syrin. Jeg tror denne syrinen står på lånt rot for i motsetning til de andre syrinene i min fars hage, så har denne ingen rotskudd jeg kan forsyne meg fra.

Jeg satt dem på tirsdag og tenkte å vente minst en uke før jeg ser på dem - vil jo gjerne beholde det fuktige klimaet under plastposen. Jeg aner ikke hvor lenge jeg bør vente innen jeg planter dem ut - det er selvsagt hvis de overlever da...

Har planer om å ta en rhododenron også, men det er mye enklere da den enten har fått en gren begravet som har blitt til en ny plante av seg selv, eller så kommer nye planter opp fra roten - den har stått der riktig lenge og er ganske diger.

Citera
          kamrate
          Inlägg 29-06-2008, 01:51
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 908

Jag tog skott av vinbär, såväl röda som svarta, nu i maj/juni. De hade både blad och bär, men jag tänkte att går det så går det. Sen rullade jag rör av tidningspapper, tejpade med papptejp, i med stickling och fyllde upp med kalkad och gödslad torvmull. Tanken är att papperet gör det lätt att separera de olika plantorna utan att skada de fina kapillärrötterna. Det har funkat prima, även om det förstås är 'fel' säsong.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 29-06-2008, 18:32
          Länk hit: #54

Medlem

Hej!
          Jag tror inte att det finns någon fel säsong när det gäller att föröka vinbär. Jag håller på för fullt nu.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 14:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon