Jag har i flera år varit extremt missnäöjd med postens service. Posten har gått från att vara en leverantör av brev till att bli en leverantör av reklam och paket.
Paketdistributionen sköter de med den äran. Reklamdistributionen likaså eftersom man översvämmas i brevlådan av reklamen. Men va farao, man måste ju ha något att elda i pannan med när man sagt upp den dagliga tidningen pga av dålig distribution.
Tyvärr så i samma veva posten blev ett reklamdistribuerande företag så började man att behandla breven som reklam dom också. Alltså inte så viktiga. Sena brev pm två till tre dagar är snarare regel än undantag ibland har bäst före datum på breven gått ut för länge sedan både en vecka eller två.
Det som alltid retar mig är att man kan endast reklamera om man är avsändare men det är ju mottagaren som utsätts för att inte få brevet och kanske upptäcker detta när man får en betalningspåminnelse.
Jag ser det som ett bra sätt att hålla hög statistik i framkomligheten på breven att göra reklamationsreglerna sådana.
Desutom får man ett beklagande brev med standarssvar från en dator när man väl lyckas göra en reklamation. Det står:Tyvärr händer det att brev inte kommer fram men de flesta brev gör det. VI hoppas du litar på oss i fortsättningen.
Om man nu tycker att posten sköter breven skit-dåligt så ska man bara tala om Citymail. Bedrövligt säger jag bara.
De påstår att bankgirocentralen i Stockholm inte finns med det egna postnumret 10643 som är BGC.s scanningcentral för fakturor. Så i bästa fall skickar de tillbaka breven till avsändaren med texten adressat okänd. Allts man påstår att bankgirocentralen som har eget postnummer inte finns.
Problemen det orsakar påminnelseavgifter, dröjsmålsränta, extra arbetstid osv.
Värst är detta ang räkningar hos stora företag från tex Länsförskringar, Wasakredit, Tele2, Preem med flera.
Mycket jobb orsakar detta pga av att man aldrig vet vem som distribuerat breven dvs posten eller Citymail. Hus skall man då kunna rätta problematiken.
Alltså säger jag nu något jag aldrig trodde jag skulle säga: Länge leve monopolet. För den som har ett monopol kan inte skylla på någon annan har gjort fel
Vad har ni för erfarenhet och var kan man klaga.
|