Jag har i två års tid nu odlat zuccini och pumpa, varje år har jag försökt lägga upp de långa revorna på bräder uppstöttade på stenar, vilka jag leder ut från landet ut på en allmänning (jag har en liten radhusträdgård och skulle inte ha någon trädgård kvar om revorna fick växa inne i köksträdgården eller ut på min gräsmatta!). Tanken med detta är att hålla frukterna borta från marken och kunna klippa gräset hjälpligt runt och under revorna (någon brukar hålla upp brädorna med revor på medan jag kör gräsklipparen in under). Detta funkar inte så bra som ni säkert kan gissa.......
Jag börjar fundera på hur man kan göra nästa år, dels för att kunna lägga ut revorna på t ex markväv av något slag - för att slippa gräs som växer under. Jag har ingen möjlighet att lägga ut halm etc på allmänningen, att revorna sprider sig ut där "räcker", vad grannarna i bostadsrättsföreningen skulle tycka om jag spred ut halm där, vill jag inte veta.......
Kanske kan man hänga upp revorna, men jag misstänker att frukterna är för tunga?? Någon som vet??
Hur gör ni med era zuccini och pumpaodlingar för att slippa invasion av gräs, och för att undvika att de tar upp allt utrymme!??