Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Frukträdskräfta i toppen på ungt träd, Fruktträdskräfta i toppen på ungt träd
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 21-08-2003, 16:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Jag har ett Ingrid Marie träd som står väldigt utsatt för vind och det har redan (endast efter cirka 5 år) fått en märkbar lutning p g a vindens härjningar. För att i någon mån minska belastningen på hösten (då det i allmänhet blåser som mest) ville jag i år testa att göra en rejäl sommarbeskärning (JAS metoden) istället för den traditionella beskärningen på vårvintern som jag annars brukar utföra.

Men, under denna process uptäcker jag till min fasa att strax under toppskottet (cirka 1 1/2 meter) finns en tydlig antydan till fruktträdskräfta och djupa sprickor i grenklykorna (se bifogade bilder). Vad skall man göra åt detta? Hade trädet varit äldre hade jag kanske snabbt varit framme och kapat bort denna del av trädet och satsat på underliggande grenar men på ett så här pass ungt träd undrar jag om det är vettigt att göra ett sådant ingrepp. Eller blir jag rent av tvungen till det? Vad säger expertisen?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 11:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon