| |
|
  |
Skjuten katt |
|
|
|
|
24-05-2008, 22:12
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Vi har ju 11 katter, se´n kommer grannarnas katter hit också. Ingen av alla dessa katter har gjort nå´n ansats att jaga varken höns eller kycklingar. Tack o lov! Några hönor går utanför hönsgården ibland--men det är ändå lugnt på kattfronten.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2008, 08:02
|

Medlem
Antal inlägg: 122
Medlem nr: 3 277

|
I detta fall gjorde båda fel tycker jag. Som ägare till ett husdjur är du skyldig att hålla reda på detta vare sig det är katt, hund eller häst. Höll äger reda på katten här? Nej, då skulle den inte ha varit hos grannen. Grannen gjorde också fel som sköt katten, han skulle ha kontaktat ägaren eller fångat den och lämnat in den hos polisen. Thats it!
--------------------
Messermark zon 5-6
Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft
|
|
|
|
|
|
|
|
25-05-2008, 10:56
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Nu är ju lagstiftningen så att man som kattägare inte är skyldig att "hålla reda" på sin katt. Däremot är man som ägare av egendom och lösöre skyldig att skydda den så att människor, andra djur eller för all del katter inte kan komma åt den och göra skada. Domen från miljödomstolen gäller ännu och den säger: Kattägare har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelse. Helt andra regler gäller hund-och hästhållning. Man kan naturligtvis tycka vad man vill om det, men sådan är lagen, vill man påverka det så bör man vända sig lagstiftarna. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Fenja, OT i denna tråden men vet du var man kan hitta den domen på nätet? Jag skulle behöva ha den i förebyggande syfte gentemot min ene granne.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:09
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Jag tycker det är intressant att det stod "jagade höns". Det stod inget om att katten faktiskt haft ihjäl några höns eller kycklingar. Inte för att det skulle a rättfärdigat det hela. Jag har två kissar och säger som andra här: gud nåde den som kröker ett hår på deras huvuden.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:12
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
är det inte så att om ett djur som ägs av en annan person attakerar ett djur som ägs av en själv som är värt mer än det djuret som attakerar så får man sjuta djuret för att skydda sin egen egendom
(eller det kasnke bara är hundar? eller en lag för ett visst område? häromkring finns det några som har en bondgård med bland annat kaniner, en av kaninerna har blivit uppäten av omkringspringande hundar som ägs av en viss person, ägarna till kaninen har däremot inte sjutit hundarna utan har sagt att om hundarna kommer till deras gård igen så får ägarna till hundarna hämta dom på polisstationen, det var där jag hörde det)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:14
|

Medlem

|
Bee, jag läste om domen i DN, kan ha varit 2005. Man kan vända sig till den domstol som gett domen och få del av domslutet. Tyvärr stod bara miljödomstolen i artikeln men jag tror inte att det är så många miljödomstolar, 5-6 stycken. Googla så hittar du dem. Eller kontakta tv 4 om Grannfejden, de hade nyss ett program om katter i Nitta så de bör veta var den finns. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:22
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Fenja @ 25-05-2008, 11:56)  Nu är ju lagstiftningen så att man som kattägare inte är skyldig att "hålla reda" på sin katt. Däremot är man som ägare av egendom och lösöre skyldig att skydda den så att människor, andra djur eller för all del katter inte kan komma åt den och göra skada. Domen från miljödomstolen gäller ännu och den säger: Kattägare har ej ansvar för skada eller besvär som katten ställer till vid utevistelse. Helt andra regler gäller hund-och hästhållning. Man kan naturligtvis tycka vad man vill om det, men sådan är lagen, vill man påverka det så bör man vända sig lagstiftarna. Mvh Fenja Lagen är under omarbetning och kanske kommer texten att skärpas vad gäller skadeståndsskyldighet och övrigt ansvar för kattägare? Varför ska inte kattägare kunna ställas till svars för vad deras katter åsamkar andra och andras egendomar?
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:50
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Lite skillnad mellan att "ställa kattägare till svars" och skjuta katten.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-05-2008, 15:16
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Miro @ 26-05-2008, 12:50)  Lite skillnad mellan att "ställa kattägare till svars" och skjuta katten. Jag har inte uttalat mig alls vad beträffar skjutandet av katten. Konstaterade endast att lagen är under omarbetning.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
|
|
|
29-05-2008, 10:23
|
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452

|
Om någon annans husdjur kommer och skadar/dödar mina höns är det förbaskemej inte MITT fel, utan den andra personen som inte har koll på sitt djur. Ägaransvar - har ni hört talas om det? Och som vanligt när ett djur har oansvariga ägare så är det djuret som får sitta emellan - i det här fallet katten Maja. Det är - hur man än ser på saken - mycket tragiskt.
Och JA, vissa katter jagar höns. En välväxt katt med välutvecklad jaktinstingt kan mycket väl ta en medelmåttig höna. Och även om katten inte "tar" hönan så kan katten ställa till elände genom att skrämma upp hönsflocken. Dvärghöns, kycklingar och unghöns är naturligtvis förhållandevis lätta byten.
|
|
|
|
|
|
|
|
30-05-2008, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Skulle inte hönsägaren ha dem inhägnade? Om inte; så kan räv, mård, grävling, iller m fl. ta höns o kycklingar!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-06-2008, 23:21
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Whiskuchi @ 24-05-2008, 11:11)  Jag tror inte det var hans första åtgärd, att skjuta katten. Det vet vi väl inget om? Och även om du har rätt, skulle det rättfärdiga skjutandet menar du?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-06-2008, 23:29
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Ramoth @ 29-05-2008, 11:23)  Om någon annans husdjur kommer och skadar/dödar mina höns är det förbaskemej inte MITT fel, utan den andra personen som inte har koll på sitt djur. Ägaransvar - har ni hört talas om det? Och som vanligt när ett djur har oansvariga ägare så är det djuret som får sitta emellan - i det här fallet katten Maja. Det är - hur man än ser på saken - mycket tragiskt.
Och JA, vissa katter jagar höns. En välväxt katt med välutvecklad jaktinstingt kan mycket väl ta en medelmåttig höna. Och även om katten inte "tar" hönan så kan katten ställa till elände genom att skrämma upp hönsflocken. Dvärghöns, kycklingar och unghöns är naturligtvis förhållandevis lätta byten. Du har helt rätt. Jag försvarar inte att man skjuter ett tamdjur hur som helst, MEN du har RÄTT att frda dina egna djur och din egendom mot anfall. DU HAR RÄTT ATT SKJUTA EN KATT!!!!! om den anfaller dina djur på din mark, men kan inte ställa kattägaren till svars för det.... Man tar alltid risken att ens katt blir skadad, om man inte har den kopplad eller i inhägnad uteplats. Det är den risken man tar, om man låter katten gå fritt. (och okastrerad så går den lågnt om ingen partner finns nära) Ett litet tillägg... Jag skulle aldrig komma på tanken att akada ett djur somm kommer in på mina ägor. Jag ställer just nu ut vattenskålar för att djur ska få vatten i torkan, MEN jag har mina tamdjur inne på natten, och på dagtid På inhägnat område. JAG skyddar mina djur, men hjälper också andra. Hittils har jag bara drabbats av EN katt, som la sina ungar under min altan, och livnärde sig på maten igelkottarna fick...( det var ett kärt besvärr)
Redigerat av pejori: 01-06-2008, 23:36
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2008, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Man undrar ju hur personen i fråga skyddade sina höns och kycklingar mot Räven och mink???för det är väl störe risk att höns blir tagna av räv eller mink,tycker det var upp till hönsägaren att skydda sina höns och kycklingar mot rovdjur.Har aldrig hört talas om att katter jagar höns eller kycklingar trots att jag vuxit upp i lantmiljö lika så min man,har set många gårdar där både höns och kycklingar gåt lösa med flera katter på gården och hundar också.En märklig historia tycker jag !kanske var det annat än katten som låg bakom konflikten mellan grannarna men grannen tog ut det på katten,man kan inte springa runt med hagelgevär och skjuta på allt som man inte gillar,katter är som sakt fredade i lag och det är grannens skyldighet att skydda sina djur inte kattägaren .
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2008, 16:29
|

Medlem

|
När jag hade höns så jagade de katterna all världens väg och det var trots allt fredliga hedemorahöns. Så fort jag öppnade boxdörren till dem så for de ut i språng!De vill ha torrfodret som jag lämnade i ladugården till vildkatterna som bodde där.  Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2008, 17:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Bee @ 26-05-2008, 11:37)  Fenja, OT i denna tråden men vet du var man kan hitta den domen på nätet? Jag skulle behöva ha den i förebyggande syfte gentemot min ene granne. Här kan du läsa om denna dom. http://www.katter.nu/artiklar/artikel_30_071105.html
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2008, 20:58
|

Medlem
Antal inlägg: 124
Medlem nr: 8 132

|
Polisanmäl det är jaktbrott och de har höga straffsatser Vissa borde inte få behålla vapenlicensen det går säkert att stoppa utekatträttigheten, men inte med jaktbrott utan med aktiv politik enligt Svea rike lag
--------------------
Alltid kul att se om det går
|
|
|
|
|
|
|
|
03-06-2008, 23:10
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Känns som att vi haft den här diskussionen förut. Låter man husdjuren (hönsen) gå fria så löper djuren en viss risk att bli uppätna, det får man acceptera. Låter man husdjuren (katterna) gå fria så löper djuren en viss risk, om de ställer till elände för andra, det får man acceptera. Som djurägare kan man motverka detta genom att övervaka husdjuren (hönsen exv) bättre, så att inte rovdjur plockar dem till middag, eller genom att övervaka katten så den inte ställer till sattyg när den är lös. Katter älskar att leka med mindre djur, en fågel eller kyckling förvandlas snabbt till ett pipande och blodigt garnnystan av fjädrar när katten fått hålla på en stund. Katten är inte ett dugg mer naturlig i den svenska faunan än tamkycklingar, båda har lika stor (eller liten) rätt att röra sig fritt. Kattdräparen i detta fallet ska dock såklart undersökas för om han begått brott, skjuta skarpt i tättbebyggt område får man inte göra hur som helst.
Jag antar att man får freda sina höns mot en attackerande räv, ser inte varför katter skulle vara mer skyddade.
Tillägg: jag är stor vän av katter, vi har haft flera stycken, jagade möss bra gjorde de också. Men man måste inse att det är rovdjur det handlar om, och väljer man att hålla dem halv-vilda (dvs, tamkatter som får gå fria) så måste man acceptera att de kan ställa till mer elände än man själv kanske först kan tro.
Redigerat av Pirum: 03-06-2008, 23:13
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|