Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Skjuten katt
          Lasse Lasse Lite...
          Inlägg 04-06-2008, 07:51
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 79
          Medlem nr: 15 560

Ja, det är bara att instämma med föregående talare.

Är personligen också mycket förtjust i katter. Oftast. Kanske inte lika förtjust denna tid. Jäsiken vilket smörgåsbord de har ute bland fågelungarna nu i veckorna...
          Eftersom sädesärleungarna just nu prövar vingarna på vår gräsmatta har jag svurit på att inte grannkatten får komma hit. Det har jag löst med prickskytte och sten(!) Katten är klok och förstår att hålla sig borta efter en skrämselskur. Samtidigt är det skönt att se hur fort dessa ungar blir skickligare o skickligare under flugturerna. Igår satt en unge på sandlådan o väntade på mamma/pappa o mat. Det observerade naturligtvis skatan. Fram den flög. Vips flög ungen en racervända runt och upp i äppelträt. På bara tre dygn har den numera skärpa i vingarna.

Men vilka gräsmattor i vårt land får vara i fred i 72h utan att där kommer katter som direkt söker av och spanar in fågelungarna?

Tillägg: Jag menar så klart att katten är smartare i sin jakt än vad t ex skatan är. Skatan hoppar rakt fram utan att smyga sig på.

Redigerat av Lasse Lasse Liten: 04-06-2008, 07:54

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-06-2008, 08:59
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Som sagt, saken har varit uppe tidigare och inte fått nån lösning. Här eller nån annanstans. Finns bara en lösning, ändra lagen så att ALLA husdjursägare är skyldiga att hålla ALLA husdjur under uppsikt. Sen kan man skjuta av alla som saknar ägare. Bara i Göteborg räknar man med att det finns 2000 till 10000 vildkatter, siffran varierar vem man pratar med. Undrar hur många fåglar alla dessa katter katter fångar?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Virriz
          Inlägg 04-06-2008, 12:00
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Kattens status måste höjjas!!
          1. Sluta med huskattsavel så länge utbudet är större än efterfrågan!
          2. Kastrera/sterilisera Era katter som går ute!
          OM de ens ska gå ute? Vad gör att katten måste ha sådan extrem frihet trots att den är ett tamt husdjur som sover i sängen om nätterna? Vad gör att katten måste gå ute i extremt tätbebyggda områden med massa galningar som kan eventuellt skjuta katten och intensiv biltrafik.

Hur svårt kan det vara?!?!? Fattar inte...

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          Tezzla
          Inlägg 04-06-2008, 12:45
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Virriz @ 04-06-2008, 13:00) *
          1. Sluta med huskattsavel så länge utbudet är större än efterfrågan!

Dra ner på raskattaveln så länge det finns ett överflöd av katter! Jag kan inte se det befogat att avla fram så många raskatter, och till och med nya raser, när det finns tusentals katter som lider.

Och det finns faktiskt de som avlar på raskatter även fast efterfrågan är låg. Sen sitter de där med många, många katter som inte mår bra. Slutar de avla? Nej.

Om man tar en kull huskattungar och fixar goda hem åt alla så är det bättre än att man avlar på raskatter bara för avlandets skull.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Virriz
          Inlägg 04-06-2008, 13:57
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

CITAT (Tezzla @ 04-06-2008, 13:45) *
          Dra ner på raskattaveln så länge det finns ett överflöd av katter! Jag kan inte se det befogat att avla fram så många raskatter, och till och med nya raser, när det finns tusentals katter som lider.

Och det finns faktiskt de som avlar på raskatter även fast efterfrågan är låg. Sen sitter de där med många, många katter som inte mår bra. Slutar de avla? Nej.

Om man tar en kull huskattungar och fixar goda hem åt alla så är det bättre än att man avlar på raskatter bara för avlandets skull.

Håller inte riktigt med eftersom raskatterna (i och med att de har ett inköpspris över 50 kronor) har en högre status än huskatterna, och därmed har folk (oftast) bättre koll på sina raskatter...

Därmed inte sagt att detta påverkar min syn, för jag tycker att en katt värd lika mycket om den kostar 25 kronor som om den kostar 10.000 kronor, men folk verkar ha väldigt svårt att förstå det ibland...

Och vad är poängen med att ta en kull huskatter när det redan finns massa katter på Blocket.se??

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          Miro
          Inlägg 04-06-2008, 14:07
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 362
          Medlem nr: 13 515

CITAT (Virriz @ 04-06-2008, 14:57) *
          Håller inte riktigt med eftersom raskatterna (i och med att de har ett inköpspris över 50 kronor) har en högre status än huskatterna, och därmed har folk (oftast) bättre koll på sina raskatter...

Därmed inte sagt att detta påverkar min syn, för jag tycker att en katt värd lika mycket om den kostar 25 kronor som om den kostar 10.000 kronor, men folk verkar ha väldigt svårt att förstå det ibland...

Och vad är poängen med att ta en kull huskatter när det redan finns massa katter på Blocket.se??

Jag håller med!
          Själv är jag visserligen lika förtjust i bond/huskatter som några andra katter,
          men i och med att ras katterna föds upp efter förfrågan och folk betalar, tjaa, runt 5000 iaf,
          så är de katterna vanligen högre i status och tas oftare bra om hand om...

Tragiskt men ett faktum.

Däremot kan jag hålla med om att avel på en del raser där katterna uppenbart
          far illa bara pga sin konstitution borde läggas ned. Men de flesta raskatter mår utmärkt bra och vissa tillstånd och inavel övervakas noga av seriösa uppfödare, vilket de kanske inte gör i lösa bondkattskolonier...

Citera
          Tezzla
          Inlägg 04-06-2008, 15:11
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Virriz @ 04-06-2008, 14:57) *

Då kan man man lika gärna säga: vad är vitsen att avla fler raskatter när det ändå finns massa katter på blocket? (Både ras och ickresakatter)

Vad är det för fel att ta en kull huskatter om man föder upp dem på bästa sätt och säljer dem till människor som verkligen är beredda att sköta om dem väl? Vad är skillnaden mellan detta och att föda upp raskatter?

Katt som katt. Eller kanske inte förresten flirting.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 04-06-2008, 15:52
          Länk hit: #48

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det stora felet är att man ens får sälja kattungar på Blocket/postorder. Avel och försäljning av djur borde regleras hårdare, så att de inte får säljas utan att godkänd veterinär och givetvis även skattemyndighet etc är med på noterna. Alltför många försöker göra snabba pengar.

Redigerat av Pirum: 04-06-2008, 15:53

--------------------
          zon2.5

Citera
          Grå
          Inlägg 04-06-2008, 16:50
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Motti @ 03-06-2008, 12:01) *
          Man undrar ju hur personen i fråga skyddade sina höns och kycklingar mot Räven och mink???för det är väl störe risk att höns blir tagna av räv eller mink,tycker det var upp till hönsägaren att skydda sina höns och kycklingar mot rovdjur.Har aldrig hört talas om att katter jagar höns eller kycklingar trots att jag vuxit upp i lantmiljö lika så min man,har set många gårdar där både höns och kycklingar gåt lösa med flera katter på gården och hundar också.En märklig historia tycker jag !kanske var det annat än katten som låg bakom konflikten mellan grannarna men grannen tog ut det på katten,man kan inte springa runt med hagelgevär och skjuta på allt som man inte gillar,katter är som sakt fredade i lag och det är grannens skyldighet att skydda sina djur inte kattägaren .

Katter som jagar höns är rena skrönan. Har själv vuxit upp med katter och höns och hade själv höns tills förra sommaren - 11 stycken dvärghöns och 9 stycken katter. Med grävlingar, rävar och hökar i faggorna så var den en höna och två katter som bara lämnade lite tussar efter sig.
          Inte en enda gång har mina katter kommit med varken höna eller kyckling i käften, de är smartare än så.

Min hund däremot - GD´n Alfons Maximus har jag fått tvinga två gånger att spotta ut levande koltrastar som han haft i munnen. De har varit oskadda, men omtöcknade och mycket, mycket slemmiga...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-06-2008, 17:49
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Pirum @ 04-06-2008, 16:52) *
          Det stora felet är att man ens får sälja kattungar på Blocket/postorder. Avel och försäljning av djur borde regleras hårdare, så att de inte får säljas utan att godkänd veterinär och givetvis även skattemyndighet etc är med på noterna. Alltför många försöker göra snabba pengar.

Inte tjänas det några pengar på vanliga huskatter och inte säljs dom på postorder heller vad jag vet. Alla människor vill inte ha raskatter.

Själv har jag alltid haft vanliga bonnkatter och dom jagade då aldrig några höns eller kycklingar när jag hade sådana men dom höll efter råttor, möss och sork. Tror inte ett dugg på jagade höns.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 04-06-2008, 22:08
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Som jag skrev tidigare i ett innlägg så är katten fredad av lag !det är inte katternas fel att de är för många utan ägarens,se till att kastrera era katter och ID-märka dom så minskar problemen både med för mycket huskatter och pissandet i grannens utedynor osv!Enligt statestik så har vi över hundratusen hemlösa katter i hela Sverige så den siffran som en tidigare "inläggare "nämde för Skåne stämmer inte,men det är åt pipsvängen för många ändå även om det är Hundratusen i hela Sverige,vi börja närma oss sydeuropas siffror när det gäller hemlösa katter och ingen tar det på allvar på högre ort därför just som någon nämde att katten har hos människan!det finns dom som köper djur för flera tusen och ändå skiter i dom,själv har jag en ex katthemkatt som jag fick utan kostnad,den katten är i dag sju år och id-märkt vaccinerad försäkrad och kastrerad,har inget med pengar att göra.

Citera
          Anic
          Inlägg 04-06-2008, 22:37
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

Man kan ju undra vad som hände med listorna om att det skulle bli lag på id-märkning på katter precis som hundar. Jag skrev ialla fall på...

Id-märkning hade nog gjort stor skillnad, när det gäller hemslösa om man kunde få det till att den som står som ägare har ansvaret oavsett om de försöker påstå att det sålt katten utan att ändra ägare. fast det har ju ingen betydelse i detta fall...

Citera
          Pirum
          Inlägg 05-06-2008, 00:22
          Länk hit: #53

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Stintan43 @ 04-06-2008, 18:49) *
          Inte tjänas det några pengar på vanliga huskatter och inte säljs dom på postorder heller vad jag vet. Alla människor vill inte ha raskatter.

Det säljs rätt många katter för en hundring eller så på Blocket och annan postorder - däremot skickas de väl inte i paket annat än när raskatter smuglas in i Sverige. Det jag mest menade var att priser på 5000-10000 för en kattunge (och ofta ännu mer för en valp) lockar till sig mängder av skojare och oseriösa säljare, men det är nog bättre att diskutera i annan tråd. Huskatter tjänas det ju inte lika mycket pengar på såklart, där tas väl snarare kostnad för annonsen ut, etc.

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=fi...&pid=617739

Det här är ingen ny diskussion, den är ständigt pågående. Nedan följer ett utdrag ur Husmodern från 1935, ur "Rättvisans spalt" smile.gif [lagarna är såklart lite annorlunda nu]

Fråga: Har å min tomt satt upp en fågelholk.
          Grannens katt stör fåglarna. Får man
          låta skjuta katten, utan att delgiva grannen?
          Grannsämja.

Svar: Ja, om han anträffas å eder gård.
          Jurist

http://runeberg.org/husmoder/1935/0002.html

--------------------
          zon2.5

Citera
          Grå
          Inlägg 05-06-2008, 05:07
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 01:22) *
          Det här är ingen ny diskussion, den är ständigt pågående. Nedan följer ett utdrag ur Husmodern från 1935, ur "Rättvisans spalt" smile.gif [lagarna är såklart lite annorlunda nu]

Grannsämja.

Jurist

Fråga: Har de senaste åren fått vakta min dotter med hagelgevär ty flickebarnet vuxit upp och blivit ett behagligt kjoltyg. Grannens dräng och tillika odåga friar till henne utanför fönstren här på nätterna.
          Får man låta skjuta drängen, utan att delgiva grannen?
          Grannsämja2

Svar: Ja, om han anträffas å eder gård...
          Jurist

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-06-2008, 08:07
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Nu när ni skjutit både katten och drängen står grannen på tur då? devil.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anic
          Inlägg 05-06-2008, 09:18
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 595
          Medlem nr: 5 429

CITAT (Pirum @ 05-06-2008, 01:22) *

Grannsämja.

Jurist

Lite annorlunda? De är ju ca 73 år sedan , mycket har ändras sen dess.
          Förr i tiden fick man ju aga sina barn....

Citera
          Grå
          Inlägg 05-06-2008, 15:08
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Stintan43 @ 05-06-2008, 09:07) *
          Nu när ni skjutit både katten och drängen står grannen på tur då? devil.gif

Sjuter bäst som skjuter först, för nära skjuter ingen hare wink.gif

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 06:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon