|
|
  |
Te - finns det något godare..., Vad rekommenderar ni för te |
|
|
|
25-05-2008, 10:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Lilla Birka @ 24-05-2008, 21:08)  Konstigt med det ordet chai som tycks ha blivit någon tesort i Sverige. Chai betyder rätt och slätt te på hindi! Chai dvs te är mycket riktigt något av en nationaldryck i Indien, men den kan vara av många olika sorter och varianter. Jag fnissar lite för mig själv när jag hör någon prata om chai-te  , det är väl ungefär som att säga coffee-kaffe! de länder som fått te landvägen har döpt te mer likt som det heter igentligen Cha de som kom sjövägen döpte det till té, The eller te. anledningen till att man döpt blandningen till Chai är väl för att man ofta i Indien kryddar teet med olika kryddor, den som blandade det först i svergie visste kanske inte att det hette Chai på hindi. nått jag tycker är konstigare är att man kallar örtteer som tex Rooibus för te
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 10:45
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:38)  du glömde nämna att Oolong, Pu-erh (eller Pur-eh stavar vissa) och gult te också är te men dom är ovanliga Glömde inte utan kände inte till! Oolong har jag hört talas om, men inte de andra. Berätta gärna lite mera!
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 10:50
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:43)  nått jag tycker är konstigare är att man kallar örtteer som tex Rooibus för te Vad ska man annars kalla det? Kamomillinfusion? Brännässelvatten? Varm pepparmyntsdryck?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 11:02
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 11:45)  Glömde inte utan kände inte till! Oolong har jag hört talas om, men inte de andra. Berätta gärna lite mera! Oolong är ett halvfermaterat te (fermatering är det som gör teet svart) som har kvar många av näringsämnerna som i svart te (men inte alla såklart) men smakar svart fast friskare. det ska visst innehålla mindre koffein än grönt men detta har jag bara läst från en källa så jag är inte hundra. Oolong betyder svart drake och det finns två versoner om varför det kallas det. den ena är att en teodlare samlade te en dag och blev skrämd av en orm han lämnade teet och sprang iväg när han kom tillbaka för att hämta teet så var det halvfermaterat. en annan verson är att det heter det för att när man häller vatten på det ser det ut som om det är små svarta drakar som vaknar till liv. det finns olika grader av oolong beroende på hur länge det har fermaterats, det mer svarta som fermaterats längre som är lite mer likt svart och det mer gröna som bara fermaterats en kort tid för de som gillar gröna teer. Oolongte ska bryggas i ca 85 grader varmt vatten och i ca 8 minuter. men kan brygga det direkt i koppen så man själv ser de små svarta drakarna vakna till liv. dosering mellan 1 och 2 teskedar te/kopp eller skål Pur-eh te är ett "hälsote" som minskar kolesterolet i blodet, som folk ofta dricker i sammband med bantning. det är också ett lagrat te med rustik smak (om man ska vara snäll). bladen plockas längre ner på buskarna (vanligtvis plockar man bara det översta bladen och toppskotten) så dom innehåller inte så mkt koffein, och sen packas dom och lagras den gröna varianten som plockas på våren i bara några månader och den röda varianten som plockas på sommaren längre tid. Pur-eh te säljs ofta pressat i portionsknappar så det är lätt att dosera och man ska ha det i ganska hett vatten. Gult te är ett dyrt ovanligt te som var förut bara till kejsaren. det är ovanligt bland annat för att det har en hemlig tillverkningsprocess så jag kan tyvärr inte säga så mkt mer om det än att det ska visst vissna lite innan man torkar det. CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 11:50)  Vad ska man annars kalla det? Kamomillinfusion? Brännässelvatten? Varm pepparmyntsdryck? för att kallas te (altså bara ordet te) så måste det bestå av camellia senisis (stavning) + vatten. men örtte kan man kalla det det är mest "rött te" jag irriterar mig på särskilt eftersom rött te i kina (hong cha) är det vi kallar svart te (dom syftar på färgen på drycken inte på de torkade bladen av camellia senisis)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 11:14
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Rapchic @ 25-05-2008, 11:38)  jag vet ett till örtte du har provat så kallat rött te (som igentligen heter Rooibus) är ett örtte altså inte ett riktigt te Jaha, då älskar jag örtte också då Rött te kallas det ju av de flesta, även om det inte är från te-busken. Jag komme fortsätta kalla rooibus rött te, det är ju bara ord. Vad spelar det för roll vad man kallar en bland, chai eller göteborgs te mm, det skilljer ju sig från vem man köper dessutom. Det är ju bara namn... Man kalla ju mjölk med vatten för silverte, så te kallas ju inte bara det som kommer från busken. För att inte tal aom alla isteer, som verkar bara vara sockerbomber.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 217
Medlem nr: 13 845

|
Grönt the med lime är en stor hit! Annars älskar jag Wizard, finns både som svart the och som rooibus. Chai finns ju så grymt många olika och det är bara en jag gillar, men den är svår att hitta. Alla the butiker jag varit inne i har bara en sorts chai och bara på ett ställe har jag hittat en som jag tycker om. De flesta är det för mycket apelsin i för min smak...
|
|
|
|
|
25-05-2008, 17:12
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
Violte är gottgottgott! Och härom dagen hittade jag dessutom violhonung, det måste jag ju prova att ha i
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 19:02
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Finns det te med kaffesmak......
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
25-05-2008, 20:03
|

Medlem

|
Just nu står en kopp lakritste (eg. inte te, örtte från Friggs) och drar. Det ska jag söta med lite violhonung. Lakrits och viol brukar vara gott ihop
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 20:03
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Aqvakul @ 25-05-2008, 20:02)  Finns det te med kaffesmak......  Te dricker jag nästan aldrig, tycker bara att det är blaskigt, däremot kaffe. Inte några smaksatta varianter utan starkt, mörkrostat med mjölk. En halvliters balja på morgonen och så kanske fem till sex koppar under dagen. Gita
|
|
|
|
|
25-05-2008, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 25-05-2008, 21:03)  Te dricker jag nästan aldrig, tycker bara att det är blaskigt, däremot kaffe. Inte några smaksatta varianter utan starkt, mörkrostat med mjölk. En halvliters balja på morgonen och så kanske fem till sex koppar under dagen. Gita Lika illa här - Kaffe det är livet det...... Te är mer som medicin......
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
25-05-2008, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
Utan te skulle jag inte överleva vintermorgnarna... Har ett standardte, blandar Earl Grey med English breakfast eller Darjeeling. (Earl Grey är ofta så grymt parfymerat så man måste blanda ut det) Detta utgör morgonbaljan... På jobbet blir det tyvärr tepåse, Green tea+Lime. Om jag dricker te på kvällen blir det ofta Oolong eller Lapsang Souchong.
Kaffe går inte att dricka...har prövat två gånger i mitt femtoåtta-åriga liv. Usch!
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
25-05-2008, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Jag tillhör dem som inte tycker att livet är lika värt att leva utan te. Kaffe kan jag däremot avvara vilken dag som helst. Men jag har blivit mer och mer "purist" på tesorter, bryggning osv. Jag föredrar svart te utan smaktillsatser. De teer man köper i div tebutiker har inte bergamott-olja tillsatt i Earl grey, t.ex. utan det är syntetiska smakämnen. Och jag brukar undvika det i maten och dryck för övrigt så även te numera. Jag har flera olika tesorter hemma. En favorit träffade jag i Kenya första gången. Mycket små teblad, nästan som pulver och starkt som bara den (har ingenting att göra med det där kenyanska blomteet som säljs på en del håll). Perfekt till frukost, och borde nog kunna testas som återupplivning i allmänhet. Det brukar vara problem med leveranserna även här i Stockholm, eller så har jag inte hittat rätt ställe. Någon som kan tipsa? Sen hittade jag ett "bantarte" på Hötorgshallen, ett oolong, och blev helt såld på det. Men det blir för svagt för mig på morgonen (återupplivning ska till  ) så jag gjorde min egen blandning med oolong och kenyanskt, med ersättare Fannings från Ceylon. Men lika viktigt tycker jag det är hur man brygger. Jag vill inte ha teblad som ligger och efterdrar så jag använder ICAs nylonfilter, där smiter inget igenom. Vattnet ska bara nästan koka, absolut inte vänta tills vattenkokaren stängt av sig själv, eller koka upp vatten som redan kokat Nu vill jag tipsa om ett ställe som har har samma idéer om te som jag, Chaikhana i Gamla stan. Inte en tepåse i närheten! Men man måste tycka att det ä OK att betala 90 kr för en kanna te bryggt med stor omsorg ... Jag tycker det är OK men jag blir riktigt förb****dnär jag får en tepåse med fesljummet vatten och ska betala 30 kr för det. Och så förväntar de sig att man ska återanvända tepåsen till ev. påtår! Brygger de påtårskaffet på sumpen eller???!!!
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
25-05-2008, 22:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Kaffedrickare som jag är så dricker jag väldigt gärna te också  Och allra helst utan smaktillsatser men det finns förstås undantag. Anic, om du kan ta dig till Kopparmärra så kan du ta dig till Korsgatan. Indiska te- och kaffemagasinet gör en egen variant som heter Bavaria. Den har jag druckit i flera år och den smakar vanilj och kanel. Passar finfint med mjölk. Påminner om kryddig chai. Rekommenderas varmt! Annars är jag väldigt svag för indiska teer, dom är lite "lättare" i smaken än de kinesiska tycker jag. En av favoriterna just nu är Assam Danang. Passar också bra med mjölk i. I vintras var jag på studiebesök hos Kahls Kaffe. Dom importerar och säljer också te. Mannen där berättade att de smaksatta teerna är smaksatta syntetiskt. Alla grejer som ligger i är för "pynt". Det enda man inte kan göra syntetiskt är kanel, så bitar av sånt i tet är äkta och ditlagda för smaken. Grunden för smaksatt te är kinesiskt svart te fick vi veta.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
26-05-2008, 01:14
|
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 8 537

|
Jag säger bara: Ceylon Tea with Cardamon Flavour från Ahmad Tea, det är godast! Mycket diskret kardemumma smak, man känner den knappt, men vilken bouquet! Tyvärr går det inte att köpa på ICA eller Coop, vilket är idiotiskt, eftersom Ahmad Tea i London gör bästa te i världen. Däremot finns det i orientaliska mataffärer. Kolla där!
|
|
|
|
|
26-05-2008, 08:12
|

Medlem

|
CITAT (Bee @ 25-05-2008, 23:14)  Kaffedrickare som jag är så dricker jag väldigt gärna te också  Precis, det ena måste inte utesluta det andra Förutom när jag var gravid, då var kaffe vidrigt.
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2008, 08:22
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
CITAT (Myosotis @ 24-05-2008, 16:09)  Pepparmynta, citronmeliss, brännässla, rölleka, johannisört är några av de växter som jag har gjort te på, jag behöver bara kliva ut genom dörren och plocka dem. Det gick ett danskt program på tv i fjol som jag blev mycket inspirerad av, de verkade mycket seriösa och höll sig till vetenskapliga fakta. Hemsidan är här: länkSen har jag en bok (eller rättare sagt "långtidslånar" den av min bästa vän som inte kan något om växter och därför ändå inte vågar sig på artbestämning till teet...) som heter "Örtmedicin och växtmagi", men det är inget hokuspokus där heller, den är jättebra. Citronmeliss ska t.ex. vara svagt smärtlindrande, man kan ju även kombinera svart te med några färska blad när man har ont i huvudet. Örtte bryggt på järnört är väldigt rogivande att dricka som kvällste innan man går och lägger sig. Gott att söta med lite honung om man inte tycker om den naturella smaken. Mycket omtyckt och allmänt förekommande i Frankrike. Man erbjuds ofta detta som alternativ till kaffe efter en sen middag där. (Verveine på franska och det är inte samma växt som heter Verbena på svenska)
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
26-05-2008, 08:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 099
Medlem nr: 13 936

|
CITAT (stella08 @ 26-05-2008, 02:14)  Jag säger bara: Ceylon Tea with Cardamon Flavour från Ahmad Tea, det är godast! Mycket diskret kardemumma smak, man känner den knappt, men vilken bouquet! Tyvärr går det inte att köpa på ICA eller Coop, vilket är idiotiskt, eftersom Ahmad Tea i London gör bästa te i världen. Däremot finns det i orientaliska mataffärer. Kolla där! ååh! Det låter ju jättegott! Ibland på vintern gör jag ett eget "kryddte". Tar kanelstång, krossad kardemumma, kryddnejlikor och lite färsk ingefära och lägger detta i kokande vatten, låter det hela småsjuda i ca 10 minuter. Silar och blandar med varm mjölk. Jag har hittat ett pås-te (vilket jag annars är skeptisk till) som också är jättegott. Det är Twinings Apelsin och kanelte. Jättemycket smak.
--------------------
Vänliga Hälsningar: Rosmarin
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|