|
|
  |
Te - finns det något godare..., Vad rekommenderar ni för te |
|
|
|
26-05-2008, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (Myosotis @ 25-05-2008, 12:22)  Oj! Nu har jag lärt mig massor! Vilken teexpert du är, Rapchic!! Det är rätt opraktiskt att "te" både betyder svart te och rent allmänt nåt man har hällt hett vatten på. Man kan ju t.ex. fråga "vill du ha te?" och få svaret "ja tack, men inget svart, för då kan jag inte sova." Jag brukar i så fall fråga om personen ifråga vill ha grönt te, örtte eller Rooibos t.ex., alla är tesorter fast bara en del kommer från tebusken. Nu blev jag nyfiken. Var köper man Pur-eh och gult te? Pur-eh kan du köpa i nästan alla tebutiker jag har varit inne på, gult te har jag bara hitills sett på Houseofte.se (eller .com är inte säker) om du ska ändå lyxa till det och köpa nått sånt måste jag tipsa om teblommor, (teblommot är handkutit te som slår ut i vattner, den behöver inte innehålla blommor det finns dom med bara te men dom med te och blommor är vackrare) dom är så vackra när dom slår ut, men man måste nästan ha en glaskopp eller glastekanna för att det ska komma till sin rätt (däremot skulle jag inte köpa teblommor hos Kahl's jag kan då mer om te än kassörskorna i den Kahls butik som är närmast mig och dom förvarade teblommor ihop med Pur-eh te vilket gjorde att teblommorna smakade Pur-eh  inte kul när man förväntar sig att det ska smaka nått annat och så påstod dom att pur-eh te var teblommor)
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (Ingrid Zon3 @ 25-05-2008, 22:54)  De teer man köper i div tebutiker har inte bergamott-olja tillsatt i Earl grey, t.ex. utan det är syntetiska smakämnen. Och jag brukar undvika det i maten och dryck för övrigt så även te numera. Det där har jag hört förut, men jag är tveksam till om det stämmer. Bergamott är en slags citrusolja som borde vara dyrare att framställa syntetiskt än av verklig citrus. Hittils har jag i alla fall inte stött på någon leverantör som inte anger just 'Bergamottolja' på sina teer. Därmed inte sagt att det inte kan förekomma "fusk".
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:30
|

Medlem

|
Myosotis (och alla andra som aksnke vill): jag har lagt ut det jag pratade om på internet, en entimmeshögläsning som var förkortning av vad jag kan och lite som jag inte var hundra på (tex när ming dynastin var är dålig på årtal) om nån vill läsa, annars så ska jag nog ha en till "tekväll" till hösten (tekväll innebär en "snabb" genomgång om te och teets historia och att få provsmaka te, se tillbehör etc) för er som bor nära. hmm nu låter det nästan som reklam, don't worry det verkar som att jag gör detta ideéllt eftersom jag inte fått de pengar jag skulle ha fått från förra gången
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:40
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Jag gillar inte alls Earl Grey, tycker att det smakar parfymerat. Det är också många andra sorter som smakar för mycket parfym, typ "Forest Fruit" och sånt. Men man kan ju även smaksätta själv. Jag brukar göra vaniljte själv genom att blanda ett neutralt te (favorit: Orange Pekoe) med sönderklippt vaniljstång när man har använt vaniljfröna till annat. Till advent blandar jag i apelsinskal, nejlikor etc. Mjölk i te tycker jag är perverst.  Det beror kanske på att jag inte tycker om mjölk. Vill inte ha socker i heller, men kan få för mig en gång om året eller så att ha i lite kandis. Däremot har jag socker i kaffet. Jag är ingen kaffehatare, dricker det ibland. Till kakan föredrar jag faktiskt kaffe, te är bättre för sig självt. Det är kanske dyrt med Pur-eh? Annars skulle jag vilja testa det. CITAT (Rapchic @ 26-05-2008, 11:30)  Myosotis (och alla andra som aksnke vill): jag har lagt ut det jag pratade om på internet, en entimmeshögläsning som var förkortning av vad jag kan och lite som jag inte var hundra på (tex när ming dynastin var är dålig på årtal) om nån vill läsa, annars så ska jag nog ha en till "tekväll" till hösten (tekväll innebär en "snabb" genomgång om te och teets historia och att få provsmaka te, se tillbehör etc) för er som bor nära. hmm nu låter det nästan som reklam, don't worry det verkar som att jag gör detta ideéllt eftersom jag inte fått de pengar jag skulle ha fått från förra gången Var har du lagt ut det? Tekväll låter kul, var bor du?
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:43
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:40)  Jag gillar inte alls Earl Grey, tycker att det smakar parfymerat. Det är också många andra sorter som smakar för mycket parfym, typ "Forest Fruit" och sånt. Men man kan ju även smaksätta själv. Jag brukar göra vaniljte själv genom att blanda ett neutralt te (favorit: Orange Pekoe) med sönderklippt vaniljstång när man har använt vaniljfröna till annat. Till advent blandar jag i apelsinskal, nejlikor etc. Mjölk i te tycker jag är perverst.  Det beror kanske på att jag inte tycker om mjölk. Vill inte ha socker i heller, men kan få för mig en gång om året eller så att ha i lite kandis. Däremot har jag socker i kaffet. Jag är ingen kaffehatare, dricker det ibland. Till kakan föredrar jag faktiskt kaffe, te är bättre för sig självt. Det är kanske dyrt med Pur-eh? Annars skulle jag vilja testa det. Var har du lagt ut det? Tekväll låter kul, var bor du? pur-eh är inte dyrt jämfört med lyxteer som tex gult te men jag har gjort en prisjämförelse mellan några e-te-butiker om du väntar lite kan jag kolla upp var det var billigast (av butikerna jag hittade) men det är ju inte ... eh.. jättegott men grönt pur-eh ska vara mildare har jag för mig... men jag ska kolla priset
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:49
|

Medlem

|
Jahaja, Lycksele! Nu var jag inne på din profil. Det är kanske lite långt att åka, jag bor i Skåne! CITAT (Rapchic @ 26-05-2008, 11:43)  pur-eh är inte dyrt jämfört med lyxteer som tex gult te men jag har gjort en prisjämförelse mellan några e-te-butiker om du väntar lite kan jag kolla upp var det var billigast (av butikerna jag hittade) men det är ju inte ... eh.. jättegott men grönt pur-eh ska vara mildare har jag för mig... men jag ska kolla priset Ja tänk om jag tycker det är jätteäckligt och så har jag köpt en stor påse! Men då är det dyrare än svart te i alla fall? Har liksom inga pengar, men är det för dyrt kan jag ju lägga det på minnet tills jag blivit rik.  Tänkte annars kolla på tebutiken i Helsingborg nästa gång jag är där.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 10:58
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:40)  Jag gillar inte alls Earl Grey, tycker att det smakar parfymerat. Det är också många andra sorter som smakar för mycket parfym, typ "Forest Fruit" och sånt. Men man kan ju även smaksätta själv. Jag brukar göra vaniljte själv genom att blanda ett neutralt te (favorit: Orange Pekoe) med sönderklippt vaniljstång när man har använt vaniljfröna till annat. Till advent blandar jag i apelsinskal, nejlikor etc. Mjölk i te tycker jag är perverst.  Det beror kanske på att jag inte tycker om mjölk. Vill inte ha socker i heller, men kan få för mig en gång om året eller så att ha i lite kandis. Däremot har jag socker i kaffet. Jag är ingen kaffehatare, dricker det ibland. Till kakan föredrar jag faktiskt kaffe, te är bättre för sig självt. Det är kanske dyrt med Pur-eh? Annars skulle jag vilja testa det. Var har du lagt ut det? Tekväll låter kul, var bor du? den billigaste jag har hittad av pur-eh är hos fasters.se (34 kr för 70 gr) och det var ett milt pur-eh te så det kanske är mer nått för nybörjare. dock ser man på bilden att dom förvarar teet i genomskinliga plastpåsar och te blir dåligt av ljus, värme och lukt. så jag är inte hundra att jag skulle köpa av dom själv faktiskt annars har house of tea pur-eh (fast dom stavar Pu-erh) pur-eh för 39 kr / 70 gr och dom har portionspressat te också. på argus.nu jag länkar (om jag fixar det) del 1 del 2CITAT (Myosotis @ 26-05-2008, 11:49)  Jahaja, Lycksele! Nu var jag inne på din profil. Det är kanske lite långt att åka, jag bor i Skåne! Ja tänk om jag tycker det är jätteäckligt och så har jag köpt en stor påse! Men då är det dyrare än svart te i alla fall? Har liksom inga pengar, men är det för dyrt kan jag ju lägga det på minnet tills jag blivit rik.  Tänkte annars kolla på tebutiken i Helsingborg nästa gång jag är där.  jag vill nån gång i framtiden (så snart jag har ork) starta en te-e-butik och också ha tekvällar i lite mindre format  om jag då skulle förbi skåne (vill fara dit nån gång tycker om skånskan) får jag kanske komma ihåg dig?
--------------------
|
|
|
|
|
26-05-2008, 11:09
|

Medlem

|
Tack för prisuppgifter och intressanta länkar! CITAT (Rapchic @ 26-05-2008, 11:58)   jag vill nån gång i framtiden (så snart jag har ork) starta en te-e-butik och också ha tekvällar i lite mindre format  om jag då skulle förbi skåne (vill fara dit nån gång tycker om skånskan) får jag kanske komma ihåg dig? Ja, det är klart! Kom att tänka på Hillesgården, där brukar det hållas föreläsningar, jag tror att din skulle passa in väldigt bra. Jag har en kompis som är engagerad där.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 19:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
CITAT (Kat @ 26-05-2008, 11:11)  Det där har jag hört förut, men jag är tveksam till om det stämmer. Bergamott är en slags citrusolja som borde vara dyrare att framställa syntetiskt än av verklig citrus. Hittils har jag i alla fall inte stött på någon leverantör som inte anger just 'Bergamottolja' på sina teer.
Därmed inte sagt att det inte kan förekomma "fusk". Jo, men se till att få läsa innehållsdeklarationen då. Jag har sett det på en butik och där stod aromämnena på rad. Men eftersom jag tycker att det är utmärkt att de innehållsdeklarerar så tänker jag inte hänga ut dem. Hoppas att andra hänger med på det, även firman som du hade länk till i signaturen. Sen kan vi konsumenter själva bestämma hur mycket E-grejer vi vill ha i våra tekoppar. Med tanke på hur mycket gelégodis och läskeblask som säljs så är det säkert ingen fara för affärerna.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 35
Medlem nr: 4 908

|
CITAT (Gita @ 25-05-2008, 21:03)  Te dricker jag nästan aldrig, tycker bara att det är blaskigt Gita Prova PG Tips och låt det dra ordentligt, eller något Irländskt, det är lite mer spett i de än pimpinetta Earl Grey... CITAT (Kat @ 26-05-2008, 11:11)  Det där har jag hört förut, men jag är tveksam till om det stämmer. Bergamott är en slags citrusolja som borde vara dyrare att framställa syntetiskt än av verklig citrus. Hittils har jag i alla fall inte stött på någon leverantör som inte anger just 'Bergamottolja' på sina teer.
Därmed inte sagt att det inte kan förekomma "fusk". Tja, är det nu Lipton el Tetleys som har en svart låda med Earl Grey tepåsar, tror det är Lipton. Tittade på den just idag i affären, och de har 'bergamottarom' i sitt.... Eteriska citrusoljor torde vara oerhört mycket billigare, och framförallt stabilare, om man ersätter dem med syntetiska smakämnen.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 20:16
|
Medlem
Antal inlägg: 35
Medlem nr: 4 908

|
Ööörk... Öppnade precis en tepåse Lipton Sun Tea Jordgubb och tittade inuti...
Ok, nu visste man ju att det var syntetisk jordgubbsarom, men det ser ändå inte så lockande ut när det ligger massa vita pastiller, ser ut som små plastbitar, mitt bland de malda tebladen. Det blir liksom så påtagligt då...
Sun Tea Svart Vinbär har istället inblandning av teblad som ser silvermålade ut, dvs de är indränkta i smakämnena och det ger annan färg. Pillade ut lite silverbitar och hällde på hett vatten, då blev de bruna och det luktade just svart vinbär. Tror jag skall söka lite på hur man gör själv av de egna buskarna...
|
|
|
|
|
26-05-2008, 21:38
|
Medlem
Antal inlägg: 1 611
Medlem nr: 1 308

|
Gillar Munkte, kryddgt o gott. Köpte nyss Kahls Rooibos Limpopo som inte var så dumt, mot det fruktiga hållet.
--------------------
Zon 6
|
|
|
|
|
26-05-2008, 22:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
CITAT (kamrate @ 26-05-2008, 21:16)  Ööörk... Öppnade precis en tepåse Lipton Sun Tea Jordgubb och tittade inuti...
Ok, nu visste man ju att det var syntetisk jordgubbsarom, men det ser ändå inte så lockande ut när det ligger massa vita pastiller, ser ut som små plastbitar, mitt bland de malda tebladen. Det blir liksom så påtagligt då...
Sun Tea Svart Vinbär har istället inblandning av teblad som ser silvermålade ut, dvs de är indränkta i smakämnena och det ger annan färg. Pillade ut lite silverbitar och hällde på hett vatten, då blev de bruna och det luktade just svart vinbär. Tror jag skall söka lite på hur man gör själv av de egna buskarna... Men det är verkligen inte meningen att lydiga konsumenter ska sprätta upp tepåsarna och titta vad som finns inuti, så står det inte på förpackningen  När det gäller vad som är billigast, konstgjorda smakämnen eller naturliga, så skulle de syntetiska inte finnas över huvud taget om det inte var produktionsekonomiskt lönsamt.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
26-05-2008, 23:29
|

Medlem

|
jag som jobbar i butik får ju läsa innehållförteckningen till vårt lösviktste ofta är det både arom och bitar (typ ingefärste står det ingefärs arom och ingefärsbitar ochdom ser man)
men att ta in en tepåse innanför min dörr är ungefär som att svära i kyrkan, det gör man bara inte
--------------------
|
|
|
|
|
27-05-2008, 06:33
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Har just druckit morgonens andra kopp kaffe....aaah......
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
27-05-2008, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Aqvakul @ 27-05-2008, 07:33)  Har just druckit morgonens andra kopp kaffe....aaah......   Räknas nog som hädelse i en tetråd!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
27-05-2008, 10:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Biggan_ @ 27-05-2008, 10:04)   Räknas nog som hädelse i en tetråd! Mmm, vik hädan!  Förrsten, nu siter jag och dricker mitt "chai"- te. När jag luktade på det luktade det mkt apelsin som någon skrev, och smaken är god med har en eftersmak jag inte kan beskriva, lite som att man blir torr på tungan? Påmminer om ett julte jag brukar köpa...
Redigerat av Anic: 27-05-2008, 10:39
|
|
|
|
|
27-05-2008, 11:55
|

Medlem
Antal inlägg: 1 054
Medlem nr: 5 397

|
CITAT (Rapchic @ 27-05-2008, 00:29)  men att ta in en tepåse innanför min dörr är ungefär som att svära i kyrkan, det gör man bara inte Eller kräva kaffe!
|
|
|
|
|
27-05-2008, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Jag har funderat på te-cermonin, är det någon som provat, jag hade tyckt det var roligt att få vara med på en sådan.
|
|
|
|
|
27-05-2008, 20:21
|

Medlem

|
CITAT (Anic @ 27-05-2008, 19:58)  Jag har funderat på te-cermonin, är det någon som provat, jag hade tyckt det var roligt att få vara med på en sådan. jag vill prova men vet inte om man kan det i svergie men nån gång i mitt liv ska jag till japan då skulle jag vilja vara med i Cha nu yu hur man nu fixar det
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|