Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vintertäckning av Elefantgräs
          ÅsaF
          Inlägg 22-08-2003, 07:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Hej på er!

Jag köpte en planta Elefantgräs i somras och tyvärr är det bara zon 3 på den så jag måste vintertäcka den inför vintern eftersom jag bor i zon 4-5. Är det någon som har nån bra idé om hur man kan göra det på bästa sätt? Jag vill ju gärna att den ska bli sådär ståtlig och fin som man brukar se på bilder. wub.gif

Citera
          Kerstin i Malmö
          Inlägg 22-08-2003, 08:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 200
          Medlem nr: 120

Har inget riktigt svar till dig men ett tips.
          Klipp absolut inte ner det för då kan det komma väta in och få det att ruttna. Du får väl lägga typ granris runt eller så och sedan är det väl till att hålla tummarna!
          Själv satte jag också ett elefantgräs nu i sommar och det har växt på bra.
          Har ett par andra mindre varianter också och dom är så fina med rimfrost på!

Kerstin

Citera
          Mi70
          Inlägg 22-08-2003, 09:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem nr: 1 914

Måste få fråga om elefantgräset, växer det långsamt, eller kan man få en ståtlig planta på 1-2 år? Har sett exemplar som är 20 år men då är de ju flera meter!

Citera
          Järfälla
          Inlägg 23-08-2003, 20:26
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Eftersom jag tjaffsat rejält med olika gräs tänkte jag ge lite av min erfarenhet. För många med mig frös ju gräsen bort i vinter, åtminstone kring Stockholm.

Det står ofta att de vill ha mullrik jord, men efter rundfrågning hos plantskolor och andra med olika Miscanthus så är det nog så att de trivs bättre i sandig jord. Mullrik jord kan bli för fuktighetshållande. Dock vill de ha mycket vatten ändå... Se i alla fall till att jorden är ORDENTLIGT dränerad neråt, för det värsta för dem är att stå blött när det fryser ute! En av tjejerna på Zetas hade satt sina Miscanthus i barnens övergivna sandlåda och där trivdes de perfekt.

Till årets nyinköp lyxade till med bra Perennajord. I botten grus och sand och lite kompost.

I år ska jag täcka med granris och bark och kanske även nån plastväv. Löv funkade bra när de var torra, men en regnig höst förvandlade täckningen till en ismatta. Kanske torra löv och nån plast över som man fäster med stenar...

Och ja, de hinner bli rejäla på 2 år. Redan första året är en fröjd. Min Gigantus är bara ca 3-4 veckor gammal, och givetvis väldigt gles och taning, men hög är den ju ändå. Dock skjuter det massor, så jag längtar till nästa sommars skådespel!

Plantera dem på våren för bästa resultat!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 23-08-2003, 20:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Min Giganteus var ganska hyfsat stor andra året, det tredje året vilket är iår är det dock lite klent, efter att sorken härjat i vintras var det bara ett par pinnar med pyttesmå rötter på kvar resten var uppätet, men de små pinnarna rotade sig så jag hoppas sorken inte kommer tillbaka i vinter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 22:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon