Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pallkrageställning mot sniglar, vad tror ni?, Funderade lite på en konstruktion...
          kamrate
          Inlägg 29-05-2008, 10:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 908

Jag funderade lite på om man inte kunde göra upphöjda och (mördar)snigelsäkra odlingsbäddar i pallkragar.

Jag tänkte mig såhär, nerifrån och upp:
          EURO-pall i botten.

Ovanpå denna ett par fötter som håller upp själva odlingslådan. Jag tänker mig en metallform typ liten skål. I denna har man salt, helst en solid kaka så det inte sprätter runt, och en metallstång i mitten upp till ett litet tak ungefär som en upponervänd stekpanna. Det övre sticker utanför det undre för att skydda saltet från att sköljas bort. Alternativt tar man en liten assiett, en träkloss, en tallrik ovanför. Lättare att bygga men ev inte lika stadigt.

En till EURO-pall, på vilken själva pallkragarna sitter monterade. Fiberduk i botten som håller jorden på plats, troligen får man fästa den i sidan t ex med häftpistol.

Sniglarna gillar ju inte salt så det borde väl gå att få till en spärr på så vis?

Kommentarer?

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon