Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Svarta kryp och larver, svarta småkryp i Jasminen och nät och larver i äppleträdet
          färsking
          Inlägg 29-05-2008, 22:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 16 468

Hej

Jag har nu letat i inläggen men gav upp och skriver ett själv. Köpte hus i augusti förra året och är därför ingen hejare i trädgården... Men har kämpat på och tycker det är jätte kul, har fått stor hjälp härifrån.

Nu i kväll när jag var ute och små fixade fick jag syn på att vissa grenar i Jasminbuskarna var svarta, undersökte detta och såg att det satt fullt med svarta små odjur på. På de angripna grenarna hade bladen krullat sig. Vad är detta???? Går det att få bort på något sätt innan hela busken är full och i sådana fall, HUR???

Gick vidare till äppleträdet och där var det stora bollar av något spinnaktigt och inuti fanns det små larver, väldigt väldigt äckligt.

Det känns fortfarande som att det kryper på mig!

Snälla någon, finns det några bra sätt att få bort detta??

Vill oxå tillägga att både äppleträdet och Jasminbuskarna är ganska stora (om det gör någon skillnad i behandlingssätt).

Jätte tacksam för svar

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-05-2008, 22:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Den busken du har är Schersmin och de svarta krypen är troligtvis den svarta bönbladlusen för den går inte bara på bönor utan även på Schersmin. Själv gör jag ingenting, schersminen klarar det och angreppen är olika stora, vissa år finns det knappt någon lus. En trädgård är full av liv, helt utan ohyra blir den aldrig, om man inte sprutar brukar naturen fixa det mesta = finns det många löss brukar predatorerna såsmåningom öka i antal. Växter klarar oerhört mycket. Ska man bekämpa löss på växter där man har stora problem ska man göra det innan bladen slagit ut genom att spruta växten med oljeemulsion för att kväva ev. lusägg.

Äppelträdet antar jag är drabbat av någon spinnmal. Är det ett litet ungt träd kan man ju plocka bort larverna, stora träd brukar klara av anreppen. Även här är angreppen olika stora år från år, man kan ha problem något/några år och sedan kanske man inte har något problem i flera år innan de återkommer..

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Bassam
          Inlägg 29-05-2008, 22:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Mot bladlus kan använda högtryck med (kalt vatten som blandad oljor) på träd gör det flera gångar mellanrum 10dagar. Du kan använda Radar mot larver.
          Lycka till , H:Bassam.

Citera
          färsking
          Inlägg 30-05-2008, 21:21
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 16 468

Tack skall ni ha, nu känns det mycket bättre.
          Blev lite rädd eftersom det är de enda som är "fullvuxet" i trädgården, vill ju gärna ha det kvar.

Citera
          Torgny8
          Inlägg 25-07-2014, 11:00
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 80 530

Hej,

Tack för den här tråden som nog besvarade båda våra problem.

Vi har en syrenhäck med en Schersmin mitt i och nu har hela vår häck drabbats av dessa svarta kryp. Tror ni att det fortfarande kan röra sig om den svarta bönbladlusen?

Även våra körsbärsträd verkar ha drabbats av den svarta bönbladlusen, kan det stämma?

Vi har försökt spreja med vatten/såpa/ättika efter att bladen har slagit ut men utan resultat.

Däremot fungerade det fint att spreja våra små unga äppelträd med ovan för att få död på spinnmalen. En dag efter sprayningen så spolade vi bort väven och larverna med vattenslangen. Trädet och löven såg lite risiga ut efteråt men ska nog klara sig till nästa sommar.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon