Hej! Jag har gjort en reflektion under de tre säsonger jag har haft trädgård. Såg i senaste numret av AoT att Hannu S gjort samma reflektion och undrar nu om fler har samma erfarenhet.
Jag marktäcker med gräsklipp i mina perennrabatter - har torr sandjord och marktäckning för underverk för fukten. Jag har varit rädd att detta ska dra till sig en massa sniglar under gräset. Men - det som händer är att sniglarna kommer fram på kvällen men DE ÄTER AV DEN FUKTIGA MARKTÄCKNINGEN, inte av mina levande växter. Jag har dahlior, har haft tagetes och hostor men de väljer det halvt nedbrutna gräset istället.
Kan det vara så - om man inte har hur mycket sniglar som helst - att de väljer det lättillgängliga som ligger på marken framför det levande som står upp i rabatten? Eller har jag haft tur? Jag menar - har man bar jord och en massa mumsiga blommor så vill ju sniglarna äta av det som växer och inte av jorden. Ger man dem annat att äta - marktäcker - så kanske man räddar sina plantor.
Så - kanske marktäckning med mumsiga snigelsaker skulle kunna hindra att sniglarna äter av de levande blommorna? Värt att testa kanske! Jag har mördarsniglar i min trädgård.
Någon som har samma erfarenhet? Eller motsatt? vänliga hälsningar frugb
--------------------
|