Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Låta kryddväxterna blomma?, Vilka sorter?
          Kee
          Inlägg 03-06-2008, 17:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Min basilika börjar nu blomma så smått och jag minns inte för allt i världen hur man skulle göra. Kan man låta den blomma och ändå ha god avkastning på plantan eller ska man knipsa av blomstänglarna för att få bäst smak/avkastning? Vad gäller andra kryddor är jag också intresserad, mest i förebyggande syfte, jag har; dill, oregano och timjan utöver basilikan.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 03-06-2008, 19:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Basilika brukar inte bli så bra efter blomning. Men man kan ju låta den blomma och så ny.

Oregano och timjan låter jag blomma men jag odlar dem delvis som prydnadsväxter. Blommorna går ju förstås att äta och är vackra att dekorera med.

Dill ska väl blomma om man vill få krondill, men det kan inte händer riktigt än?

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Mollis
          Inlägg 04-06-2008, 06:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag gör som Ingrid, låter Timjan och Oregano blomma, Basilikan däremot låter jag inte blomma, jag plockar blad kontinuerligt upptill, på så sätt håller den länge. Dillen brukar jag inte låta gå i blom, utom den lilla del jag vill spara till kräftorna. Om du däremot använder mycket krondill så låt den växa.

Citera
          Falco
          Inlägg 11-06-2008, 10:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 11 815

Hur är det med vitlök? Att löken hos en blommande planta inte blir bra är väl en rimlig gissning. Men finns det chans till att man kanske kan få grobara vitlöksfrön så borde man ju låta några plantor blomma...
          Någon som vet?
          Förresten: Varför går vitlöken i knopp redan nu? Mår det inte bra? Eller mår den för bra (bortskämd)?

Falco. Som nyss jublade åt det första regnet på flera veckor!!!

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 13-06-2008, 16:57
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Vissa vitlökssorter gör topplökar, andra inte (enligt Åke Truedsson, såvitt jag minns). Jag tror de gör det oberoende av hur de mår. Vi har haft vitlök på många sorters jord och de bildar alltid topplökar när de är "fullvuxna", dvs. då vi använder rejäla klyftor satta på hösten.

Vi har en alldeles fantastisk namnlös estnisk sort med stora rosafärgade klyftor. Den har häromdagen visat sina första blivande topplökar. De snurrar ihop sig till en cirkel senare. Ibland tar vi bort dem, ibland inte. Det verkar inte ha någon större betydelse för lökens utveckling. Men om man gillar vitlök får man småningom mer än man kan använda! Topplökarna växer nämligen vidare t.o.m. i komposten och vi hittar dem överallt. Det tar 3-4 år innan de är full storlek, men har man plats för dem så stör de tunna stråna inte särskilt om de dyker upp här och där.
          En stor fördel: rådjuren har ännu inte gett sig på vitlöken, fast de annars smakar på det mesta. rolleyes.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 13-06-2008, 17:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Skulle gärna köpa några klyftor eller en hel lök i höst till utsäde, om du har över! av de estniska, alltså.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 13-06-2008, 21:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Skickade PM till Ingrid

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon