Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Få plankorna på altanen att bli ljusare
          Kickan82
          Inlägg 03-06-2008, 18:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 16 391

Vår altan är betsad (som de förra ägarna gjorde) fast vi skulle vilja ha den lika ljus som förut så att säga, nämligen träfärgen.. Har läst om flera som har använt sig av såpalösningar och borstat rent det. Funkar detta på detta med??? Eller måste man byta ut brädorna istället??

Citera
          CillaM
          Inlägg 03-06-2008, 21:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Att ta bort träbets kräver ofta starka medel och i och med att man använder medlet på altan där medlet med vatten rinner ner på marken är det inget jag skulle rekommendera. Miljöfarligt till att börja med. Dyrt och ganska slitigt också. Nästan bättre att ni satsar på ett nytt, trärent i så fall.

Citera
          KURT
          Inlägg 04-06-2008, 04:58
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Man kan slipa, eller ev använda högtrycktstvätt med munstycke. Man behöver i alla fall INTE byta ut brädor!

Citera
          Kickan82
          Inlägg 04-06-2008, 10:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem nr: 16 391

Okej tack.. får pröva med högtryckstvätten..

Citera
          ErikaLa
          Inlägg 13-06-2008, 21:14
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 16 724

Har provat med högtrycktvätten, fast då var det inte riktigt betsat.. men jag vet inte, vi fick då finslipa lite där högtrycken inte gjorde så fint av sig. Men det är ju betydligt enklare än att byta ut.

Citera
          Bee
          Inlägg 14-06-2008, 14:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Vårt altangolv är bortemot 25 år nu. I år är det tredje året vi inte oljar och träet är ljusare och finare än någonsin smile.gif
          Vi använder högtryckstvätten med en sk "t-racer" till , en rund borste man kopplar till. Den verkar vara lite skonsammare än när man tar ett vanligt munstycke. Det blir inga flisor och det skvätter inte så mycket.
          I år använde jag först Kärchers egna trallrengöringsmedel (verkade ta bort smuts bättre än andra medel). Därefter sköljde jag av och svepte sen ut en ganska stark blandning av Grumme grönsåpa som fick torka in.
          Jag är jättenöjd! Kommer aldrig att olja mera.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          EKLO
          Inlägg 14-06-2008, 14:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

CITAT (Bee @ 14-06-2008, 15:29) *
          Därefter sköljde jag av och svepte sen ut en ganska stark blandning av Grumme grönsåpa som fick torka in.
          Jag är jättenöjd! Kommer aldrig att olja mera.

Blev nyfiken: Du sprider alltså ut såpblandningen efter rengöringen och låter den torka in och sedan gör du inget mer? Varför såpan?

Citera
          Bee
          Inlägg 14-06-2008, 18:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (EKLO @ 14-06-2008, 15:53) *
          Blev nyfiken: Du sprider alltså ut såpblandningen efter rengöringen och låter den torka in och sedan gör du inget mer? Varför såpan?

Normalt skulle det räckt med bara såpan men efter allt regnande i snart ett helt år så var altanen oerhört smutsig, därav trallrengöringsmedlet först. Det är inte klokt egentligen så mycket smuts som faller ned med regnet!

Såpan har så fina egenskaper. Den är milt desinficerande, rengör bra och lämnar en liten skyddande hinna. Det är vad som gäller för gamla trägolv inomhus. Utomhus märker jag att trät håller sig fint och ljust längre. Det blir gott att gå på även barfota. Och rent, eftersom jag låter blandningen få torka in och låter väder o vind skölja bort resterna. Såpa innehåller tallolja så helt oljefritt blir det inte.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          EKLO
          Inlägg 14-06-2008, 18:49
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Aha. Jag brukar numera högtryckstvätta utegolven för det mesta (har knäskurat för mkt för att orka längre), men jag skrubbar lite med såpa först. Jag blev nyfiken eftersom jag varit så noga med att tvätta bort resterna av såpan - men det verkar ju helt onödigt, bättre att låta såpan vara kvar alltså.

Redigerat av EKLO: 14-06-2008, 18:49

Citera
          Platinum
          Inlägg 14-06-2008, 19:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

CITAT (EKLO @ 14-06-2008, 15:53) *

Undrar om jag läste nyss detta i ett inlägg tro, strunt samma.

Såpa verkar som impregnering på obehandlade trägolv just för såpans egenskaper, nämligen olja och lite annat joxs.

Såpan gör att smuts inte kan fästa, så visst det är ett bra miljövänligt alternativ till lacker osv.

Redigerat av Platinum: 14-06-2008, 19:22

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 15-06-2008, 10:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Platinum @ 14-06-2008, 20:21) *
          Undrar om jag läste nyss detta i ett inlägg tro, strunt samma.

Såpa verkar som impregnering på obehandlade trägolv just för såpans egenskaper, nämligen olja och lite annat joxs.

Såpan gör att smuts inte kan fästa, så visst det är ett bra miljövänligt alternativ till lacker osv.

Men.... blir det inte såphalt när det regnar?

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          LasseB
          Inlägg 24-06-2008, 19:28
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Såpa verkar ju vara ett undermedel mot smuts men det ursprungliga problemet var väl att träet var betsat. Min erfarenhet är att högtryckstvätt pispar utt ytan så jag föreslåt att ni hur en golvslipmaskin, såm man slipar parkettgolv med. Efter att ha kört två furugolv kan jag helt enkelt påstå att "det är inte svårt, inte ens dyrt"
          Om ni gör det står ni efter någon timme med ett golv som är runt 0,5 milimeter tunnare än tidigare och med en yta som ett nylaggt golv. Därefter väljer ni själva vilken ytbehandling ni vill sattsa på.
          Skulle vara kul att höra vad ni väljer och hur resultatet blir

Citera
          embees
          Inlägg 24-06-2008, 21:50
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (LasseB @ 24-06-2008, 20:28) *
          Såpa verkar ju vara ett undermedel mot smuts men det ursprungliga problemet var väl att träet var betsat. Min erfarenhet är att högtryckstvätt pispar utt ytan så jag föreslåt att ni hur en golvslipmaskin, såm man slipar parkettgolv med. Efter att ha kört två furugolv kan jag helt enkelt påstå att "det är inte svårt, inte ens dyrt"
          Om ni gör det står ni efter någon timme med ett golv som är runt 0,5 milimeter tunnare än tidigare och med en yta som ett nylaggt golv. Därefter väljer ni själva vilken ytbehandling ni vill sattsa på.

Men alla skruvskallar som sticker upp lilla minsta kommer väl att riva sönder slippappret, eller?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          KURT
          Inlägg 25-06-2008, 05:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (embees @ 24-06-2008, 21:50) *
          Men alla skruvskallar som sticker upp lilla minsta kommer väl att riva sönder slippappret, eller?

Man kan nog behöva gå över dem innan, dessutom har de flesta verandor väldigt många ytor som man inte når med en golvslip, så det blir mycket jobb med en eller flera handslipar.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-06-2008, 07:20
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (LasseB @ 24-06-2008, 20:28) *

Frågan är om det ens hjälper på ett betsat altangolv. Antar att det är tryckimpregnerat. Att tvätta med såpa tar inte bort bets. Bets tränger ju in i virket vilket gör att golvet kanse väldigt fläckigt ut efter slipning då betset kanske inte trängt in exakt lika mycket över hela golvet. Dessutom blir det randigt för man kommer inte åt mellanrummen mellan brädorna.

Jag tror det är oerhört svårt att få till golvet så att det återfår sin ljusa färg så mitt tips är att först högtryckstvätta (jo det går utmärkt och ruggar inte alls upp ytan så mycket) och därefter lasera/betsa/måla om golvet i någon fin färg alternativt göra ett nytt golv om man nödvändigtvis vill ha den tråkiga ljusa tryckimpregneringsfärgen som ändå mörknar och blir ful ganska fort.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 30-08-2008, 15:09
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Varken slipning eller högtryckstvätt är speciellt bra lösning.
          Slipning gör träet slätt men eftersom fibrerna har ruggats upp så suger det åt sig smuts efteråt. I alla fall gäller det för golvbräder för inomhusbruk: man ska aldrig slipa träet om man vill få till ett gammeldags såpaskurat golv.
          Högtryckstvätt har jag prövat på vårt altangolv men blev en väldigt uppruggad yta med massor av stickor, var tvungen att sandpappra hela ytan efteråt. Så det kan jag definitivt avråda från.

Har ni prövat att tvätta ytan med tralltvätt? Brukar inte sådana medel också vara blekande? Kanske därefter olja med ett ljust pigment i oljan. Alternativt behandla det som ett skurgolv med såpa. Skurningen i kombination av vädrets makter kommer att göra betsen blekare.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon