CITAT (LasseB @ 24-06-2008, 20:28)

Såpa verkar ju vara ett undermedel mot smuts men det ursprungliga problemet var väl att träet var betsat. Min erfarenhet är att högtryckstvätt pispar utt ytan så jag föreslåt att ni hur en golvslipmaskin, såm man slipar parkettgolv med. Efter att ha kört två furugolv kan jag helt enkelt påstå att "det är inte svårt, inte ens dyrt"
Om ni gör det står ni efter någon timme med ett golv som är runt 0,5 milimeter tunnare än tidigare och med en yta som ett nylaggt golv. Därefter väljer ni själva vilken ytbehandling ni vill sattsa på.
Skulle vara kul att höra vad ni väljer och hur resultatet blir
Frågan är om det ens hjälper på ett betsat altangolv. Antar att det är tryckimpregnerat. Att tvätta med såpa tar inte bort bets. Bets tränger ju in i virket vilket gör att golvet kanse väldigt fläckigt ut efter slipning då betset kanske inte trängt in exakt lika mycket över hela golvet. Dessutom blir det randigt för man kommer inte åt mellanrummen mellan brädorna.
Jag tror det är oerhört svårt att få till golvet så att det återfår sin ljusa färg så mitt tips är att först högtryckstvätta (jo det går utmärkt och ruggar inte alls upp ytan så mycket) och därefter lasera/betsa/måla om golvet i någon fin färg alternativt göra ett nytt golv om man nödvändigtvis vill ha den tråkiga ljusa tryckimpregneringsfärgen som ändå mörknar och blir ful ganska fort.