Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Angrepp på buskar, tappar bladen, Ser ut som någon pudrat mjöl på buskarna
          svanqvistj
          Inlägg 08-06-2008, 18:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 5 058

Hej!

Jag har på ett ställe i trädgården 3 buskar, två hybridolvon och en vingad benved, i en grupp. Helt plötsligt efter en fantastisk blomning på olvonen började bladen skrumpna, gulna och sedan falla av. Även de utblommade blomkvastarna följde samma mönster. De ser för eländiga ut - mer som skelett än levande buskar. Grenarna ser dock spänstiga ut än. Vid närmare titt på buskarna ser det ut som någon pudrat vitt mjöl eller liknande över dem. Detta mjöl finns även på benveden som ännu inte har tappat bladen. Många grenar på benveden dog i våras - de var helt intorkade - så jag trodde det kanske var blom- och grentorka på den. Men blir det då ett vitt pulver på busken?

Har letat i min uppslagsbok men inte hittat just detta angrepp beskrivet.

Vad är det för typ av sjukdom och hur angriper jag den på bästa sätt?

Tacksam för svar, detta är mina 3 först planterade buskar från vi flyttade in hösten 2002, och det känns trist att det som äntligen börjar växa upp rejält förstörs. Kan tillägga att jag bor i zon 3 och att ingenting i buskarnas miljö eller skötsel har ändrats.

Jeanette

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 20:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon