|
|
  |
Prydnader som inte växer, Så kallad trädgårdskonst |
|
|
|
12-06-2008, 22:03
|

Medlem
Antal inlägg: 275
Medlem nr: 8 249

|
Är det någon som har lust att dela med sig av roliga arrangemang med "vanliga" trädgårdsprydnader? Alltså inte konstsmide i rostigt bandjärn, gamla nötta möbler och annat smakfullt. Utan jag menar tomtar, rådjur, storkar och fåniga lampor. Jag har en viss dragning åt det hållet, men har inte kommit på några bra idéer.
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
12-06-2008, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Inget själv, men min granne har en sittande liten isbjörn i keramik under plommonträdet. Den har ena tassen höjd så det ser ut som den vinkar åt mig när jag tittar på den. Försöker undvika det, titta dit alltså. I rabatten har de en hundrumpa som sticker upp. Den är lite kul.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
12-06-2008, 22:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Hej! Jag har lite (3 udda) roliga saker, tycker jag själv i alla fall. Har köpt uppladdningsbara batterier till min digitalkamera idag, så jag fotar imorgon och lägger in.. Det jag har, är varken det du uppgivit att du vill se, eller att du inte vill se....  lät kryptiskt...
|
|
|
|
|
12-06-2008, 22:31
|

Medlem

|
Spännande!
--------------------
"Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)
|
|
|
|
|
13-06-2008, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Jag har en betongchihuahua (titta in på min profil där jag har den som bild) och en alldeles nyköpt liten gjutjärnsgris med vingar. Hittar ingen bild på just den grisen, utan en finare. Grisen var tänkt som dörrstopp på altanen, men fick en mer framträdande plats baserad på sin söthet, chihuahuan bodde i en stor kruka inomhus under vintern men står nu under körsbärsbusken. Hoppas den skrämmer skator
Redigerat av ingrids: 13-06-2008, 14:30
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
13-06-2008, 15:01
|
Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 4 269

|
Är det en sån här du menar.. och oj vad jag glad jag blev då jag hittade den här glada grisen bland mina trädgårdspynt som jag haft i skogen hos en kompis..jag hade glömt av den..se så glad och nöjd den ser ut att få ha kommit hem GRIS..
--------------------
|
|
|
|
|
13-06-2008, 15:03
|

Medlem

|
Hej igen! Nu så är batterierna klara för användning... Eftersom jag har en stor svaghet  för allt vad vi har runt omkring oss, i vår natur, så plockar jag alltmöjligt därifrån, hem till min lilla trädgård... Tycker att det är helt otroligt vad naturen själv skapar. Pelikanen och ekorren Ratatosk är hittade för 6-7år sedan vid en sjöstrand någon/några mil öster om Östersund. Svanhuvudet är från stranden, vid älven Ljungan som ligger i närheten där jag bor. Hade också en "gädda" med stor käft och "fenor och stjärtfena" samt ett fint "rådjurs-bock-huvud" med 4 taggar, från smma ställe, men dessa har en hund (inte min) tuggat sönder... Har även några gamla, gamla avblåsta förvridna tallgrenar från olika semestrar man varit på. I övrigt har jag bara dolomitstenar samt en keramikgroda i mina rabatter... ...Ja, visst ja! -jag har ju stubben också, som jag släpade  hem från Vemdalen, mitt i stekheta sommaren för några år sedan. Där brukar ugglan bo ibland, när mina systerdöttrar är här på besök....
|
|
|
|
|
13-06-2008, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Bjursberit ------Men sååå fin gris.....vil ha. Är den av gjutjärn eller verkar det bara så ?
Sussie ----Sååå fina fåglar du har. Ja jag ser fåglar i dessa konstverk. Och en fågelholk har du också.
Redigerat av Alba: 13-06-2008, 15:31
|
|
|
|
|
13-06-2008, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 2 648
Medlem nr: 11 526

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-06-2008, 16:03)  Eftersom jag har en stor svaghet  för allt vad vi har runt omkring oss, i vår natur, så plockar jag alltmöjligt därifrån, hem till min lilla trädgård... Tycker att det är helt otroligt vad naturen själv skapar. Jag gillar din ihåliga stubbe skarpt  Jätteläckert att ha bland skira växter sådär. Jag är lite svag för små, snygga rotvältor som legat några år, men har inte kommit mig för att släpa hem dem än. Brukar gå ut i skogen och titta på dem istället
|
|
|
|
|
13-06-2008, 22:53
|
Medlem
Antal inlägg: 186
Medlem nr: 4 269

|
ja den är av gjutjärn så den flyger inte iväg i första taget
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2008, 00:03
|

Medlem

|
Tack! Det var SÅ fint att se. Men egentligen lite FÖR smakfullt. Själv har jag funderat på att göra en klassisk trädgårdsrundel någonstans, kanske av betongsten och så ställa tomtar och andra trädgårdsskulpturer, t ex eifeltorn, rådjur, stork, frihetsgudinna etc i mitten, i en tät grupp. Eller göra en likaså klassisk halvgrotta som det bor tomtar i. Med lyse så att man ser den inifrån på vintern. Men jag har inte förverkligat något utan min trädgård är strikt, med många träd och buskar, enkla plattstigar och grusgångar, ett par enkla raka rabatter, ett köksland, häckar och gräsytor. Så det skulle verkligen inte skada med lite kitsch...Kanske en liten damm med några tomtar som bor på en ö mitt i, belysta förstås. Att börja med naturskapade konstiga stubbar kanske blir en bra början. Eller kanske en överarbetad fontän i italiensk stil? Hur har ni det med tomtar och fontäner? Jag sökte lite på trädgårdsprydnader och hittade den här betongkorgen, 55 cm hög, 54 cm diameter, kanske en början?
korg.jpg ( 13.61k )
Antal nedladdningar: 5
Bifogade fil(er)
korg.jpg ( 13.61k )
Antal nedladdningar: 7
--------------------
|
|
|
|
|
14-06-2008, 05:47
|

Medlem

|
CITAT (Alba @ 13-06-2008, 16:29)  Sussie ----Sååå fina fåglar du har. Ja jag ser fåglar i dessa konstverk. Och en fågelholk har du också. Tusen Tack! Ja, jag tycker också att dom är fina faktiskt, fast jag har haft dom i så pass många år...
|
|
|
|
|
14-06-2008, 06:05
|

Medlem

|
CITAT (Grå @ 13-06-2008, 19:26)  Jag gillar din ihåliga stubbe skarpt  Jätteläckert att ha bland skira växter sådär. Jag är lite svag för små, snygga rotvältor som legat några år, men har inte kommit mig för att släpa hem dem än. Brukar gå ut i skogen och titta på dem istället  Tusen tack till dig också! Stubben är häftig! Och annorlunda och rolig, tycker nästan alla som kommer och hälsar på... Jag gillar också rotvältor och sånt. Såg på någon hemsida (?) rabatter omgivna av mindre rotvältor med lite mossa på, i olika höjder. Det var urläckert!!! Funderar på att "tjuva" lite av den idén, till mitt pågående projekt. Hihihi, ja, Grå... det är nog lättare att gå och titta i skogen för det är inte så roligt om man har några kilometer att gå med "eländet"...
|
|
|
|
|
14-06-2008, 09:36
|

Medlem

|
En tillägnan till jordemor i varje trädgård... Det är väl egentligen inte så mycket "trädgårdskonst" som mer ett monument över min glädje över allt det vackra i naturen. Jag har två trädgårdar och på varje ställe har jag ett litet röse med en målad sten med symbolen för Gaia/Jordemor/Gudinnan på med det astrologiska tecknet för sol i sin mage. Rabatten runt den gula symbolen är helt nygrävd, så därför ser det lite tattigt ut, men där är planterat citronmeliss, mynta, fänkål och ringblommor så det blir vackert när det vuxit upp. Där den blå symbolen står är allt däremot helt igenväxt nu. Ska låta det vara så ett år för att se vad det är som växer där egentligen...
VG_Jordemor.JPG ( 103.55k )
Antal nedladdningar: 42
Salvia_080503.JPG ( 154k )
Antal nedladdningar: 40
|
|
|
|
|
15-06-2008, 08:05
|

Medlem

|
Trodde jordemor var ett annat ord för barnmorska. Är det också ett namn ur nordisk mytologi?
--------------------
|
|
|
|
|
15-06-2008, 08:31
|

Medlem

|
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 09:05)  Trodde jordemor var ett annat ord för barnmorska. Är det också ett namn ur nordisk mytologi? Vacker benämning på en barnmorska med helt rätt innebörd  Inte just nordisk mytologi - alla myter/religioner som accepterar en kvinnlig guddom - urmodern- som "tar hand om", symboliserar naturens växtkraft och pånyttfödelse. Isis i den egyptiska mytologin, Gaia i den grekiska, Jord i den nordiska, Danu i den keltiska, Parvati i Hindusimen, och så den afrikanska klassiska "tjocka" kvinnan. Det finns många fler.
|
|
|
|
|
15-06-2008, 21:58
|

Medlem

|
Intressant att höra, Grå Snygga former! Fast kanske LITE opraktiskt att se ut så om man ska krypa omkring och rensa ogräs...
--------------------
|
|
|
|
|
16-06-2008, 05:53
|

Medlem

|
CITAT (TantGredelin @ 15-06-2008, 22:58)  Intressant att höra, Grå Snygga former! Fast kanske LITE opraktiskt att se ut så om man ska krypa omkring och rensa ogräs... Nä, det funkar...
|
|
|
|
|
16-06-2008, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 134
Medlem nr: 1 947

|
Jag har en åra som jag vrakat vid stranden efter stormen, den är grå och lagom sliten och fungerar nu som klätterstöd för min vinranka, från väggen mot ett plank.
Sedan har jag en rostig grep utan skaft, skaft fästet är lite böjt bakåt, den står i kryddlandet och pryder sin plats lagom diskeret. Har också tre gamla fina potatislådor i trä, två har jag krukor i så ser det inte så rörigt ut, den tredje är som pall/bord vid en solsäng i trä.
Har också ett järnrör med glas blåsa och en liten kanin i betong som min dotter fick som bokstöd, nu tjänar de ihop till att inte igen få maken att klippa ner min bebis ros.
Har också några lyktor, en gammal kvarnsten som är urgröpt och fylld av mig med diverse vackra stenar. Sedan har jag gjort en krans av björkris som sitter runt en zinkspann.
--------------------
Hälsn Cissi i Onsala CITAT | Folk borde byta problem med varandra. Alla vet ju hur man skall lösa andras problem. Ur: Göteborgsposten, PS.
Och det är ju det vi gör här! |
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|