| |
|
  |
Varför går Odla.nu så långsamt?, Tips, någon? |
|
|
|
|
27-06-2008, 08:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Och ingen kan tänka sig att avbrottet i går kväll kan bero på att man faktiskt jobbar med problemet?
Som jag sagt tidigare flera gånger så har åtminstone jag fått svar på mail, enligt nedan.
"Hej Vi håller på att undersöka olika uppgraderingsmöjligheter för att få snabbare server med bättre kapacitet. Mvh Göran Carlsson"
För mig låter det som om servern Odla ligger på inte har kapacitet att klarar det stora forumet samtidigt som man har en så omfattande reklam. Problemen började ju när det blev denna mängd av reklam. Det kostar att driva ett sådant här forum och därför är reklamen nödvändig. Ingen reklam = inget forum. De nya majoritetsägarna har säkert vinstintressen varför annars köpa in sig. Man kan inte ta bort reklamen helt enkelt trots att själva forumet blir lidande. Man kan inte skylla Göran och Ingemar för detta utan bara hoppas att dom verkligen försöker göra något åt det. Det borde ju vara av intresse även för ägarna att forumet fungerar på ett bra sätt.
Det verkar konstigt om ingen annan än jag fått svar på sina mail. Det kan ju knappast vara så att det bara är jag som mailat om problemet och fått svar, men det som förvånar mig och jag tycker är synd är att dom inte meddelar i forumet vad dom pysslar med.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2008, 08:50
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Så här skrev jag till adm. idag på morgonen, och jag vet att de/någon har läst mitt mail eftersom jag fått det bekräftat via e-post: Hej på er! Jag undrar om ni har sett på forumet att det är många som allt för ofta har problem med att Odla inte fungerar som det ska? Det är segt som sirap ibland och ibland går det varken att svara i trådar eller PM! Det största problemet för de flesta, och även för mig, verkar vara att det ENDAST är på Odla problemet uppstår. Vare sig ni vet varför det är problem eller inte, kan ni väl skriva nåt i "Support" om det så att vi vet att ni är uppmärksamma på problemet. Tack på förhand och för ett annars underbart forum. Ha en skön sommar/Gillan Så nu är det bara att hoppas på att någon av dem säger nåt här. För mig räcker det att veta att de är uppmärksamma och att de förhoppningsvis försöker göra något åt det. Sen håller jag med Betty om att det finns en massa andra trevliga saker att göra än att hänga här, men samtidigt så innehåller Odla så mycket info som jag har användning av. Att då inte ens kunna bläddra bland sidorna är ganska frustrerande Annars har jag nog blivit ganska "av-Odlaitiserad"
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2008, 09:06
|

Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050

|
Jag blir oxå ofta jättetrött på att det går så långsamt ibland och jag tycker det märks att det blir färre och färre som orkar vara kvar. Använder IE7 och på andra datorn har jag Firefox. Ibland kan det hjälpa att byta dator men långt ifrån alltid. En konstig sak tycker jag är att det funkar bättre om jag öppnar IE och går direkt till odla än om jag har varit på någon annan sidan först. Då kommer det ofta upp en ruta som säger att programmet inte svarar. Men det gör det, om jag bara väljer en annan sida än odla...Skumt.
/Åsa
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2008, 09:06
|

Medlem

|
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2008, 09:20
|

Medlem

|
CITAT (Stintan43 @ 27-06-2008, 10:06)  Du ska inte tacka mig Stintan, det är ju tack vare dig som, åtminstonde jag och säkert fler, fått ändan ur och mailat dem...........så den här  får du tillbaka
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-06-2008, 19:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 785
Medlem nr: 9 395

|
Jag (som satte igång denna tråd) har mejlat två gånger.
--------------------
Zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
30-06-2008, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Vet knappt om jag vågar berätta, med tanke på alla som har kvar problemen, men nu har det funkat som på gamla goda tiden för mig i två veckor Till alla er som har kvar sirapen vill jag beklaga. Det är sååå frustrerande.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-07-2008, 21:52
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Eva i Skåne @ 30-06-2008, 21:57)  Vet knappt om jag vågar berätta, med tanke på alla som har kvar problemen, men nu har det funkat som på gamla goda tiden för mig i två veckor Till alla er som har kvar sirapen vill jag beklaga. Det är sååå frustrerande. Och hur f*n bar du dej åt då????? Här är det värre än någonsin Det går knappt att öppna och läsa i trådarna...Hinner ju koka kaffe medans den öppnar en tråd
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
01-07-2008, 23:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
Jag har inte haft problem förut, och när folk började starta trådar om hur segt det är funderade jag på om det var deras dator som krånglade. Men den senaste tiden har odla börjat segna för mig också då och då, och ibland har jag inte kommit in alls, medan andra dagar, som idag går det som smort.
För mig verkar det inte inte finnas något logiskt samband för när det går segt eller smort.
Redigerat av Anic: 01-07-2008, 23:00
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2008, 05:39
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Här har det också varit helt ok ett tag nu och jag har inte gjort nånting. Samma gamla dator och samma gamla uppkopplingar m.m. Så det finns nog inget logiskt i vilka som drabbas, även om det låter som om det växlar - dom som haft trögt förut har fått det snabbare, och dom som hade snabbt förut har fått sirapen. Det är kanske inte snällt sagt, men skönt att höra att andra nu fått se vad vi pratat om. Det är inte roligt när det känns som om man inte blir "trodd"...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2008, 06:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Jag kanske inte tillhör de allra flitigaste forumbesökarna, men jag har varit inne flera gånger i veckan i vår i alla fall. I helgen stötte jag för första gången problemet som ni beskrivit. Så kan man ju inte ha det! 5 minuter för att få upp forumsidan!
Det konstiga är att när jag stängde ner webbläsaren (IE7) och sen gick in på odla direkt igen, så fick jag de svarstider jag är van vid, dvs inga problem. Kan man hamna i en "långsam kö" på siten?
Redigerat av Ingrid Zon3: 02-07-2008, 07:07
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2008, 06:54
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Tillhör de som inte haft några problem med hastigheten förut, men denna senaste veckan har ju varit helt hopplös!
Ibland (om man har tur) kommer man in i chatten, men helt plötsligt ramlar man ut, och sedan är det tvärnit att komma in igen.
Men forumen är ju helt klart det sämsta...så långsamma att man hinner sätta på middagen under tiden man väntar... Bara det inte blir som på AoT här oxå... det vore ju bedrövligt.... att reklamen är så tung att forumen inte orkar...
edit:glömde att skriva att även jag har mailat...
Redigerat av Monaxe: 02-07-2008, 06:58
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2008, 09:28
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 02-07-2008, 06:39)  Här har det också varit helt ok ett tag nu och jag har inte gjort nånting. Samma gamla dator och samma gamla uppkopplingar m.m. Så det finns nog inget logiskt i vilka som drabbas, även om det låter som om det växlar - dom som haft trögt förut har fått det snabbare, och dom som hade snabbt förut har fått sirapen. Det är kanske inte snällt sagt, men skönt att höra att andra nu fått se vad vi pratat om. Det är inte roligt när det känns som om man inte blir "trodd"...  Verkligen synd om du har tagit det för att inte bli "trodd" för jag har svårt att tänka mig att någon menat så. Däremot tycker jag fortfarande att det är märkligt att bara en del har drabbats. Nu har ju admin själv pratat om att servern är otillräcklig vilket då skulle vara förklaringen till segheten men varför drabbas då inte alla kan man undra. Väntar med spänning på att få höra om några av er som mailat fått svar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-07-2008, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 595
Medlem nr: 5 429

|
CITAT (Berith @ 02-07-2008, 06:39)  Det är kanske inte snällt sagt, men skönt att höra att andra nu fått se vad vi pratat om. Det är inte roligt när det känns som om man inte blir "trodd"...  Men det handlade ju aldigt om att ni inte blir trodda utan att man i första hand misstänkte att det var eran dator som krånglade till det, jag har själv problem med att komma in på agrias och västraffiks hemsida, men eftersom inga andra verkar ha det är det nog något med min dator även om andra sidor funkar utmärkt med min dator.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2008, 04:57
|

Medlem

|
Kan såklart inte prata för dom andra, men för mej handlade det om det. Att inte bli trodd, det kändes iaf så. Så fort det startades en tråd om "sirapen på Odla" eller "varför går det så trögt?" så kom ju nån in och sa att det går inte alls trögt. Det gick ju till och med fort som tåget, eller hur det uttrycktes.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2008, 07:29
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 03-07-2008, 05:57)  Kan såklart inte prata för dom andra, men för mej handlade det om det. Att inte bli trodd, det kändes iaf så. Så fort det startades en tråd om "sirapen på Odla" eller "varför går det så trögt?" så kom ju nån in och sa att det går inte alls trögt. Det gick ju till och med fort som tåget, eller hur det uttrycktes. Jag förstår hur du menar Berith. Jag har också upplevt det så att "det skulle ha varit mig och min dator" det skulle vara "fel" på! Samtidigt har jag ju vetat att så inte varit fallet eftersom "jag och min dator" fungerat alldeles förträffligt i alla andra sammanhang! För övrigt så väntar även jag fortfarande på svar från adm. angående min förfrågan  .......................den som väntar på något gott väntar aldrig förgäves sägs det ju
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-07-2008, 11:24
|

Medlem

|
CITAT (Gillan @ 03-07-2008, 08:29)  Jag förstår hur du menar Berith. Jag har också upplevt det så att "det skulle ha varit mig och min dator" det skulle vara "fel" på! Samtidigt har jag ju vetat att så inte varit fallet eftersom "jag och min dator" fungerat alldeles förträffligt i alla andra sammanhang!
------- Åh Gullan!!  Äntligen nån som förstår vad jag pratar om!
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|