Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Flugor - jag HATAR flugor
          Grå
          Inlägg 27-07-2008, 11:07
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Azur @ 27-07-2008, 11:30) *
          Bra att ni har gott om tornseglare, för här är de borta. Vi har brukat ha nåt hundratal, men i år har jag sett totalt två.

De såg denna tråden när de kikade in genom fönstret hos er då och så flyttade de! tummenupp.gif

(Hade det funnits några döda djur här hade Alfons och Diesel grävt upp dem om de så hade fått krafsa sig igenom husgrunden- mer hopplösa snuskhundar får man leta efter när det gäller den sortens aktiviteter)

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-07-2008, 12:22
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (Jan Lindgren @ 23-06-2008, 15:08) *
          Hej!
          Den oerhörda mängden flugor kan eventuellt bero på att fåglarna minskat i antal. Jag har nämligen läst att det finns fågelhatare som släpper ut icke inhemska rovdjur för att reducera fågelbeståndet. De lyckas på detta sätt ta livet av miljontals fåglar, förmodligen så tycker de att fåglarna är för ljudliga och dessutom förorenar fåglarna dynorna.
          MVH
          Jan Lindgren

Nu blir jag nyfiken. VIlka icke inhemska rovdjur skulle det vara ?

Citera
          Bettson
          Inlägg 27-07-2008, 12:34
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

FÖr övrigt så de största flugor jag sett är här där vi bor mitt inne i samhället. Orsaken är kläckningscentralerna i komposttunnorna. Rena maggotodlingen.

En näve malen trädgårdskalk i vekca i varje tunna även grannarnas minskade det probemet drastiskt.

Bönder åtminstone de med vett ser till att tömma sina gödselstackar så här på sommaren annars blir flugplågan olidlig. Kvar brukar bli rester av gödsel på väggen mellan ladugården och gödselplattan även där gör kalk nytta mot flugorna och är ofarlig för korna.

Ett annat sätt är ett medel som heter Gullemax och som säljs av Naturmineraler Svarige Ltd. Problemet är mest att övertyga dom om att sälja i literförpackningar eftersom förpackningarna är avsedda för lantbrukare.

Man kan spreja på komposter ( skadar inte komposteringen utan tvärtom) på husväggar man inte vill ha flugor på osv. Det skall visst ha avskräckande effekt på sniglar också fast jag har inte provat det.
          Det bevarar kvävet i komposter och stallgödsel så¨att det blir i högre grad tillgängligt för växterna.

Ang flugor så förtunnas flugäggens väggar och det gör att äggen inte kläcks.

Som annan angenäm bieffekt är att om medlet används i ladugårdar så minskas gödsellukten avsevärt vilket är trevligt både för djuren i ladugården och för grannarna. Tänk att kunna hänga tvätt ute även de dagar lantbrukaren sprider skit.......

Bevaradent av kvävet i stallgädseln gör att medlet är kostnadseffektivt för lantbrukaren men få har upptäckt det ännu.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-02-2026, 02:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon