Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lyckad sorkjakt!, Ganska långt…och kanske lite grymt
          Anki V
          Inlägg 23-06-2008, 19:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har flera ggr tidigare hävdat att jag är förskonad från sorkangrepp men tji vad jag bedrog mig.

Min ”gula rabatt” har visat tecken på att inte må så bra i år….egentligen så har jag väl inte funderat så mycket över den eftersom vintern med 2-3 dm tjockt istäcke under flera månader tog en hel del av perennbeståndet. Sedan har den minsta sagt knepiga våren med omväxlande värme/kyla/torka satt sina spår. Det var när jag började undra över varför det låg ”avknipsade” växtdelar i rabatten som det gick upp ett ljus.

När jag började söka så fanns det minst 6-7 sorkhål i och utanför, hela rabatten verkade underminerad av gångar.

Det enda bekämpningsmedel jag kunde komma på var att försök gasa ut ”kräket”. Hjärtevännen fick i uppdrag att ta fram vårt lilla bensindrivna elverk och dammsugarslangen kopplades på avgasröret. Det visade sig att det pös avgaser lite överallt så för att täppa till så tryckte jag ner tomflaskor i alla hål jag kunde se...... och nu blev det resultat. Sorkrackaren kom upp och smet ut via ett håll som jag missat och sprang till skogs.
          Bifogad fil  flaskor_Large_.jpg ( 236.06k ) Antal nedladdningar: 64

Förhoppningsvis så skulle vi nu ha stört den så pass mycket att den flyttat tänkt jag. Alla hål täpptes igen med jord och med järnspettet försökte jag rasera gångarna.

Dagen efter så fanns det nya sårkhål så elverket plockades fram igen och avgasslangen stacks ner i ett av de nya hålen. Efter inte så många minuter så kom det upp en så pass gasförgiftad sork att den inte ens orkade försöka fly och det var lätt att slå ihjäl den.

Peppar, peppar ta i trä….Det är nu 6 dagar sedan vi avlivade sorken och ännu har vi inte sett några nya spår.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 17:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon