Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Göteborgs lustgårdar, någon varit där?
          Gilbert
          Inlägg 17-07-2008, 22:49
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 10 322

Trädgårdföreningen i Göteborg var underbar. Rosdelen och all woodland var det som gav mig mest. Bif en bild.

Citera
          Gilbert
          Inlägg 17-07-2008, 22:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 10 322

även den sjunkna trädgården gav en del tankar. Kombinationen av vita rosor och olika perenner var vackert. Bif en bild från rosdelen som också är en favorit.

Ta chansen. 100 kr för alla dessa ideer är inte mycket.

Citera
          Österläge
          Inlägg 20-07-2008, 20:57
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Imorgon ska jag till Trädgårdsföreningen, första dagen på semestern.. Tänkte gå på både allmän visning o visning av Rosariet, så jag kommer säkert få valuta för pengarna! Lämnar rapport imorn kväll... smile.gif

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Österläge
          Inlägg 22-07-2008, 18:39
          Länk hit: #24

Medlem

Igår var jag i Trädgårdsföreningen igen, det var verkligen fantastiskt! biggrin.gif Jättebra guidningar med mycket kunniga och entusiastiska guider. Den allmänna var väldigt intressant med mycket historia och i rosguidningen fick man även en del beskärningstips och så berättade guiden om olika roser, vilka som är härdiga, tål skugga, remonterar mm. Jättebra när man som jag inte kan så mycket om rosor, och jag tror nog att även rosfantaster får sin del av ny kunskap!

Jag gillade verkligen alla idéträdgårdar, fick fler idéer och framförallt massa inspiration. Sen var tapetgrupperna roliga och fina, och woodland är ju alltid mysigt... Bland tapetgrupperna gillade jag särskilt "Linné 300+", på kortsidan av Palmhuset. Bilder kommer...

Nästa gång jag går dit ska jag gå en visning i Palmhuset, de börjar den 4 augusti, och sedan titta ordentligt i Palmhuset som jag inte alls var i igår.

För att återknyta till diskussionen om pris så är det verkligen inte dyrt att betala 100 kr för ETT besök, om man går minst en eller gärna två guidningar o verkligen går runt o tittar på allt. Om man inte vill äta där kan man få en stämpel på väg ut så kommer man in igen samma dag. Det som är synd tycker jag är att med det höga priset blir det inte att man går dit flera gånger för att bara strosa lite, återse en favorit eller äta lunch, tex. Men det är klart, Liseberg kostar ju 70 kr, inte så stor skillnad mot 100 egentligen... Som göteborgare har man liksom "alltid" köpt Lisebergskort ändå så det tänker man knappt på...

Och på fredag ska vi till Gunnebo, längtar! Berättar förstås här sen... smile.gif

--------------------

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 23-07-2008, 16:21
          Länk hit: #25

Gäster

Trädgårdsföreningen har jag inte varit på än, men Botaniska trädgården besökte jag i helgen. Där blommar det fantastiskt fint nu!

Bifogad fil  Botan1.jpg ( 297.58k ) Antal nedladdningar: 35

Ser ni vilken älskad (?) trädgårdsinvånare skämtsamma göteborgare hyllar här?

Bifogad fil  Botan2.jpg ( 308.44k ) Antal nedladdningar: 29

I växthusen pågår en sevärd utställning om köttätande växter.

Bifogad fil  Botan3.jpg ( 285.48k ) Antal nedladdningar: 27

Olle

Citera
          Piccante
          Inlägg 23-07-2008, 17:20
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-07-2008, 17:21) *
          Trädgårdsföreningen har jag inte varit på än, men Botaniska trädgården besökte jag i helgen. Där blommar det fantastiskt fint nu!

Bifogad fil  Botan1.jpg ( 297.58k ) Antal nedladdningar: 35

Ser ni vilken älskad (?) trädgårdsinvånare skämtsamma göteborgare hyllar här?

Bifogad fil  Botan2.jpg ( 308.44k ) Antal nedladdningar: 29

I växthusen pågår en sevärd utställning om köttätande växter.

Bifogad fil  Botan3.jpg ( 285.48k ) Antal nedladdningar: 27

Olle

Fler än jag som gillade snigeln ser jag biggrin.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Jejja
          Inlägg 07-08-2008, 10:12
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 598
          Medlem nr: 3 031

CITAT (Österläge @ 22-07-2008, 19:39) *
          Och på fredag ska vi till Gunnebo, längtar! Berättar förstås här sen... smile.gif

Vill gärna höra en rapport från Gunnebo också... smile.gif

--------------------
          Jejja, zon 6

Citera
          Fera
          Inlägg 08-08-2008, 08:43
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 185
          Medlem nr: 9 996

Göteborgs Lustgårdar? Vilken inom vilken tidsrymd är den utställningen? Och vad är skilnaden mot "vanliga" Trädgårdsföreningen och Botaniska? Gunnebo slott har jag aldrig varid vid, vad finns det där? Finns det inte någon trädgård...........privat/halvprivat eller så som också tar imot besök. Har ett svagt minne om att jag har läst om det i någon tidning! Och att det var en sevärt ställe.
          Kultuarvspasset hur länge gäller det?

Tips på bra dvs billig övernattning.

Många frågor från mig som slank in på denna del av forumet och blev sugen på Göteborg .........

Citera
          Österläge
          Inlägg 11-08-2008, 12:39
          Länk hit: #29

Medlem

Oj, glömde ju helt bort min "rapport" från Gunnebo! blush.gif

Jo vi var där fredagen 25 juli, det var jättefint! Vi gick både guidad slottsvisning och guidad trädgårdsvisning, båda var intressanta. Idéträdgårdarna blev jag väl sådär förtjust i, ska jag erkänna, men köksträdgården var jättefin och inspirerande! Även stilträdgårdarna är fina. Det jag gillade mest vara alltså inte det som är gjort speciellt för Göteborgs Lustgårdar, men Gunnebo är helt klart värt ett besök både nu och efter utställningen! Deras ekologiska lunchbuffé rekommenderas varmt, hur gott som helst!! Glassen gick inte hellar av för hackor i värmen... tongue.gif

Fera: Göteborgs Lustgårdar är en utställning i samarbete mellan Liseberg, Botaniska, Trädgårdsföreningen och Gunnebo. Den håller på 28 juni-28 september. Alla anläggningarna har speciella arrangemang för utställningen, både tillfälliga och nya men som ska bli permanenta, som idéträdgårdar, nya delar i trädgårdarna, utställningar om hur det var förr o är nu, mm. Du kan läsa mer på www.goteborgslustgardar.se.

Gunnebo slott är ett 1700-talsslott med stora trädgårdar, köksträdgård,stilträdgård o engelsk park. Ligger i Mölndal söder om Göteborg, det går buss dit. gunneboslott.se

Kulturarvskortet gäller tom maj 2009, läs mer på www.svensktkulturarv.se.

För boende i Gbg rekommenderar jag Turistbyrån, de är jätteduktiga... (har själv jobbat där wink.gif) www.goteborg.com

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 31-08-2008, 09:36
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Igår var vi på Trädgårdsföreningen och jag är bara så himla glad att jag väntade med att gå. Nu har växterna vuxit till sig lite och, det var bara ljuvligt. Perennrabatterna alltså.... Vissa sommarblomsplanteringar var som sillsallad, andra härligt saftiga i kål. Designen var snygg många gånger, andra gånger var det lite väl kitschigt. Mina bilder från Trädgårdsföreningen

Men otroligt nöjda var vi när vi väl fick rusa till parkeringen då vi nääästan glömt av den. Och idag har de utförsäljning på vissa växter där, tips för den som inte har köpt nog i år sweatingbullets.gif

Redigerat av CillaM: 31-08-2008, 09:37

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-10-2025, 08:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon