Visserligen har jag inte sett er klaga över sniglrna så mycket nu längre, men eftersom jag fick en "bulletin" ( heter det så ?) och där stod det hur man ska kunna ta kol på dom..Fritt översatt..
1. Om man har en igelkott så är det perfekt, dom tycker tydligen väldigt mycket om sniglar
Och enligt personen som skrev det här ska tydligen ankor också tycka om sniglarna, men dom förorenar ju fruktansvärt mycket, så igelkotten är nog ett bättre alternativ---
2. På 2 stod det där med ölfällan, man gräver ner en skål , konservburk ellernågon sorts bytta i jorden och fyller den med öl. När snigeln vill komma åt ölen ramlar den ner i byttan och drunknar..
(Den metoden är ju så välkänd att det egentligen inte behövs någon beskrivning, men när jag ändå höll på tyckte jag att det var bäst att sätta in alla alternativ)..
3. Barriärer..
Man strör smulade/krossade äggskal, grovkornigt salt eller aska från öppna spisen runt blommmorna man vill rädda. Dom här ingredienserna klibbar sig fast på sniglarna , och det gör att dom inte kan ta sig fram och kommer alltså inte över barriären.
Man får väl prova sig fram för att se vilket material som fungerar bäst för var och en.
Om det regnar måste man tänka på att askan spolas bort,....
Metaldehido är tydligen ett effektivt kemiskt preparat, men eftersom det är farligt för andra djur, rekomenderas det inte till privatpersoner.
Hoppas att någon av er kan få hjälp av detta om snigelproblemet skulle bli akut igen.